Antikonsumtion
I helgen infaller den mer eller mindre uttalade antikonsumtionsdagen "Buy nothing day", lördagen den 24 november. Man vill uppmana människor att så här en månad innan jul inte konsumera.
Vad tycker ni om detta? Fungerar det tror ni? Kommer ni att låta bli att konsumera/konsumera mindre?

Visste inte om det själv faktist. Är det en stor dag? Jag som brukar följa medier osv har faktist aldrig hört talas om det, så tror inte effekten är så jättestor.

Inget kag kommer att fundera på. Behöver jag handla den dagen så gör jag det.
Hehe… Är det månne därför Granngården har lagt sin kundklubbsdag denna dag, så att inte så många ska utnyttja deras rabatterbjudanden?
Nej, jag kommer nog inte reflektera särskilt mycket över det….
tur att mina kunder inte tänkte på det…hur ska en överleva annars…varenda krona är viktig..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag handlar när jag behöver. Normalt är det drygt en vecka mellan gångerna och jag handlar nog bara det jag behöver. Varje inköp övervägs om jag behöver det eller inte. När behovet uppkommer då handlar jag det eller också väntar till att pris, kvalitet och utformning passar mig. Visst kan även jag lockas av impulsköp, men då är det oftast sådant jag förr eller senare ändå skulle handla. Sen kan man naturligtvis kosta på sig lite lyxigare mat vid vissa tillfällen, när sådant erbjuds. Jag brukar alltid fundera om det är värt priset och om man kan vara utan eller inte.
Jag låg hemma och var magsjuk så jag handlade inte ett endaste dugg!
Jag tror att det är bra med en sådan dag, men det behövs upplysas om den mera!
Det finns ju många teorier om detta. Anledningen till att många inte hört talas om det är väl för att det inte blivit särskilt uppmärksammat.
Jag var på ett intressant seminarium förra veckan som handlade om konsumtion och konsumtionssamhället. Den omtvistade väskdebatten togs upp, dvs är det klokt att köpa en väska för typ 80 000 kr eller har konsumtionen gått över styr då? Det är bland annat sådant det demonstreras emot en sådan här dag.

Nej, det får inte mig att låta bli att handla. Stod i kön på Lindex då med famnen full av kläder, som skulle inhandlas. När det var bilfria dagen, så körde jag 6 mil för att komma till min pojkvän. Kan och vill inte låta det styra över mitt liv även om det bara är för en dag.
Det är nog bättre på alla sätt om man tänker på det varje dag istället för en dag om året. Nu säger jag inte att man borde konsumera mindre varje dag, för konsumtion är på många sätt bra och utvecklande. Bilkörning tänker jag dock på ofta och försöker köra så lite som möjligt.