Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 1383 ggr
jn84
0

Ta någon annans däck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om jag valde rätt sajt nu, men här brukar folk komma med bra idéer :)

Vi bor på en gata där det bara finns en massa höghus med lägenheter och på en liten gräsplätt mellan två av husen har någon ställt två däck utan den där metalldelen i mitten kvar (fälg kanske?).

Däcken står bredvid en parkering, men ingen har rört dem på över en veckan. Svårt att veta vems de är när det finns så många människor som bor häromkring…

Anledningen till att jag skriver det här är att jag vill ha dem. De är går att använda till massor av bra saker i stallet och det är ju bättre att de kommer till användning än ligger och skräpar där. Eller att någon från kommunen ska behöva komma och hämta dem för att slänga dem.

Så… kan jag sno dem?

Bilden visar var de ligger.

Rickard07
0

Ja för tusan, ta dem ;-)

Sara
0

Lämnar man sina däck så där i en vecka så är man nog inte så speciellt rädd om dem.

Kolla om de verkar vara utslina sommardäck. Isf vill nog inte nån ha dem tillbaka.

Sara

AnnaLundin
0

Ska man göra rätt så lämnar man in dem till polisen som upphittade. Om ingen gör anspråk på dem inom ett visst antal månader så kan du som upphittare få behålla dem.

Cattis
0

#1 Annars kan du åka till en däckfirma. De brukar, åtminstone här, ge bort äldre däck. Jag tar alltid med mig ett par stycken då jag är på Däckia tex och byter till sommar/vinterdäck.
För som du säger, i stallet har man ju massor med bra användningsområden för dem.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AndersE
0

Lägg en lapp vid däcken. Fråga vems det är och skriv att du vill ha dem. Lämna ett telefonnummer.

Ida
0

Som sagt, det rätta är nog egentligen att lämna in dem till polisen och avvakta. De kan ju vara stulna. Det troliga är dock att någon lämnat dem där för att de är utslitna.

MiroSputnik
0

Finns det ingen fälg på, är det nog ingen som vill ha sdem.

Annars kan du ju åka till nån OKQ8 mack som har inlämning av gamla däck och fråga om du kan få några. Jag gör det ganska oftsa, om jag behöver ett. Om du dessutom kan tala om vad du ska ha dem till är det oftast inga problem.

Ta dem du! Det kan ju klassas som miljövård…

Ida
0

Ligger de fortfarande kvar på samma ställe?

jn84
0

Ja…

Ida
0

Då tycker jag att du ska ta dem! Du gör säkert alla en tjänst om du tar bort dem. :)

jn84
0

Det var det jag tänkte med! Så jag tar dem nog.
Hänvisar till dig när polisen knackar på dörren sen ;)

Tom
0

Om någon frågar är det väl bara att säga att du inte vill ha skräp liggandes i din omgivning och därför tänkte vara snäll och ta bort det eftersom ingen annan tar på sig ansvaret.

Ida
0

#11 Gör det! ;)

Jag hade sagt precis som Tom om någon tar upp det. Du har tvingats utstå att se på skräpet i flera veckor nu och därför tog du saken i egna händer. Det hade varit annorlunda om fälgarna var kvar tycker jag.