Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: konsumenträtt
Läst 36 ggr
Pyttelite
1

Jenny fruktade att förlora synen efter botoxbehandlingen

Jenny hade fått botoxbehandlingar i ansiktet många gånger tidigare, men i samband med besöket på en klinik i Eskilstuna gick något fel.

Hon fick en reaktion och tvingades söka läkarvård.
– Det var som att någon tryckte med fingrar rakt in i mina ögon.

Jag var rädd att min syn hade tagit skada, säger Jenny, som vill vara anonym.

Botox kan innebära risker, särskilt om det injiceras fel eller i för stora mängder. Jenny frågade därför vilken utbildning personalen hade.

Sen finns det delade meningar om vad som sas. Jenny säger att hon fick information om att det var en utbildad sjuksköterska som skulle utföra behandlingen.

Kliniken uppger att utföraren är sjuksköterskestudent som gått en kort kurs med en licensierad läkare.

Det finns ett kursintyg, men personen finns inte listad i branschorganisationen Estetiska injektionsrådets lista över certifierade utförare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/jenny-var-radd-att-synen-skulle-skadas-efter-botoxbehandlingen

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Jenny hade fått botoxbehandlingar i ansiktet många gånger tidigare, men i samband med besöket på en klinik i Eskilstuna gick något fel. Hon fick en reaktion och tvingades söka läkarvård. – Det var som att någon tryckte med fingrar rakt in i mina ögon. Jag var rädd att min syn hade tagit skada, säger Jenny, som vill vara anonym.