Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: brexit
Läst 50 ggr
Pyttelite
0

Vad betyder Brexit för dig som konsument?

EU:s och Storbritanniens förhandlare har nu kommit överens om ett förslag till avtal om den framtida relationen mellan EU och Storbritannien.

Vi går igenom vad det kan innebära för dig som konsument.

Storbritannien lämnade formellt EU den 31 januari 2020 men löd fram tills årsskiftet under övergångsregler.

Under övergångsperioden gällde i stort sett samma regler som före utträdet samtidigt som förhandlingar har förts om den framtida relationen.

Ett avtalsförslag finns nu på plats vilket innebär att ett avtalslöst tillstånd mellan EU och Storbritannien kan undvikas.

Konsumentverket analyserar just nu vad avtalsförslaget innebär för dig som konsument och vad som kommer att gälla efter den 31 december 2020.

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2020/sa-kan-brexit-paverka-dig-som-konsument/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

Jag handlar alla bh och badkläder från ett engelskt företag. Skrev och frågade dem vad det skulle innebära för mig, men de visste inte.
För säkerhets skull laddade jag upp ordentligt förra året.

Pyttelite
0

#1: Ja det finns nog oklarheter från båda håll.

Mycket mer byråkrati och pappersarbete kommer det nog att bli iallafall till en början.

Åsa S
0

Just nu är det svårt handla växter och fröer från Storbritannien eftersom det ju inte är fri handel med sånt ifall landet inte hör till EU det krävs sundhetscertifikat, växtpass och liknande och ex, tomatfrö kan vara otillåtet att ta in i EU.

Pyttelite
0

#3: Jag minns hur det var förr.