Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettvarning-för
Läst 4707 ggr
Linda
0

Präst hyra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi gifte oss nydligen och kontaktade innan vår församling vi tillhör om vi fick vigas i "vår" kyrka, det fick vi gärna trots kort varsel.

-Däremot gick det inte att få fram en församlingspräst så kyrkan kontaktade en präst utefrån som kontaktade oss att vi var välkomna till hennes hem för samtal.

Efter samtalet och genomången av vigseln så berättar hon: Detta kommer bli dyrt för er..

-Jaha, svarade vi och hon sa då att ja det beror ju lite på om ni behöver kvitto eller så..

Lite chockade skruvade vi på oss och så avslutade hon med att hon ville ha 2000kronor för vigseln.

Dagarna gick och vi försökte förgäves få ta på henne eftersom hon inte kontakat kyrkans kantor för musik eller liknande..

Dagen innan ringde jag för att konfirmera då sa hon fel tid (så det var ju tur att vi påminde..)

Själva vigseln var en helt annan än vad vi kommit överäns med, psalmerna kom av sig eftersom hon inte sjöng. sedan det "personliga talet" handlade knappast om oss..

Direkt efteråt så tog hon oss i ett rum där hon tog sedlarna och frågade igen:Vill ni ha kvitto?Sedan hamnade sedlarna i fickan..

När vi regestrerade oss hos skatteverket fann vi att hon inte äns tillhörde svenska kyrkan utan var finsk församlings präst!!!

Vad tycker ni om detta?

Hur kristligt är det att ta svarta pengar, dessutom 2000kr för 30 min jobb?

Vänligen/Linda som ändå är lycklig..

Annette
0

Det låter konstigt, jag skall kolla med kamrern på jobbet hur vi gör med sånt.

Är du och maken medlemmar i svenska kyrkan, det kan ha betydelse om ni skall betala något alls?

Sara
0

Kanske borde ni berätta för församlingsprästen så h*n inte rekomenderar denna präst igen.

Sara

Linda
0

#1 Vi är båda medlemmar givetvis.

Det vore jätte snällt om du ville kolla upp det, mer än snällt faktist.

Jag kommer berätta det för Engelbrektförsamlingen.

Det som även känns lite konstigt var att hon tom nämnde att det kändes läskigt eftersom hon var orolig att expressen får veta att hon tog betalt men så påpekade hon att hon faktist också borde få betalt en lördag..

Ja vad ska man säga?

Tom
0

Oj, högst oseriöst! Jag är dock inte det minsta förvånad över att en präst kan göra så. De är bara vanliga människor de också även om de gärna vill ge sken av att de är bättre och ärligare än oss andra.

Men lite roligt blir det ju i alla fall som bröllopsminne :-)

Tom

Oskar
0

Man kan nog lätt tro att bara för att man pratar med en "religiös" person så går allt rätt till. Men de är nog lika goda kålsupare som alla andra…

Har för mig att det var ett program på tv ganska nyligen om just präster/församlingar som tog in svarta pengar.

Personligen tror jag inte ens att majoriteten av alla präster är övertygat religiösa…utan jobbar som präst för att det är ett skönt jobb. Lulla lite på prästskolan…spela lite orgel kanske…dricka kyrkkaffe och berätta sagor på söndagarna. Men det är ju bara min egna lilla reflektion. :)

mvh
Oskar

Annette
0

#5. Du vet inte mycket om präster, det hör jag ;) Dessutom är det oftast kantorn som spelar orgel.

Tom
0

Det tar inte många sekunder att leta fram avskyvärda brott som kyrkan har gjort under modern tid.

Pedofili inom den katolska kyrkan

Präster våldtog hundratals nunnor

De har även varit inblandade i omfattande ekonomiska skandaler på 80-talet (IOR).

Tom

abbis
0

Det va på tv nyligen om präster som "jobbade svart"…mycket oseriöst då man betalar skatt till kyrkan för att ha fri tillgång…Känner ni er lurade prata med er församlig om detta..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Oskar
0

#6 Nej jag känner inga präster så mitt påstående är inte så värst stabilt. Men ändå…känslan finns där…att många präster inte är präst för att de är troende utan av andra anledningar. Men som sagt…be mig inte bevisa det. :)

#7 Och i icke modern tid så har de inte heller varit så värst snälla:

http://en.wikipedia.org/wiki/Crusades

mvh
Oskar

Annette
0

Det finns rötägg överallt. Även bland präster, tyvärr.

Vi kyrkvaktmästare har väl också fått endel skriverier. Det fanns en som var nekrofil och en annan sköt kantorn i ett triangeldrama.

EmmaG
0

Om så endast en av er är medlem i svenska kyrkan så kostar det inte ett skvatt att gifta sig!!
Däremot finns det dom som betalar sina präster "som tack" och en del ger detta till församlingen medans en del rötägg, det som var uppe i medierna, ja dom tog det som svarta pengar helt enkelt.

Va hemskt tråkigt att höra att allt blev så fel Linda! (Tack & lov att vi känner prästen vi ska ha mkt väl)
Prata med folket på pastoratet & se vad dom har att säga till "sitt försvar"!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ida
0

Hade det funnits en församlingspräst tillgänglig hade ni antagligen inte behövt betala något, men eftersom det inte fanns någon fick ni "hyra" in någon som kunde ställa upp en lördag på så kort varsel. Jag tror att man förväntar sig att kyrkans folk är hederliga människor och de granskas säkert inte heller i samma omfattning (som exempelvis politiker…).

Jag tycker att det är skamligt att mygla på det där viset och inte ens ta uppdraget på allvar.

Spelade det förresten någon roll att hon inte var svensk präst rent juridiskt? :-/

Linda
0

#12 Nej givetvis inte, och självklart är vi glada att få fram en präst iaf.

Men det hade såklart uppskattas om hon hade tagit uppdraget lite mer allvarligt såklart.

Och du har en poäng där varför ska politiker alltid granskas under skådande lupp men inte präster.

Vänligen/Linda

Ida
0

#13 Antagligen för att man förutsätter att guds folk inte ska vara ohederliga… Men de är visst precis som alla andra.

Niklas
0

2000 svart för en halvtimmes arbete låter lite i mesta laget. Det får inte ens jag. ;-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

Och ni vet väl att kollekten går rakt in i deras fikakassa? Och att slattarna från nattvardsvinet sparas till prästernas fredagspub?

abbis
0

ha ha ha ha

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annette
0

#16. Fel, nattvardsvinet dricker vaktmästarna när de badar bastu.

Ida
0

#18 Skrattande

[Anna-N]
0

Orkar inte läsa hela tråden…Men jag tar som ett exempel när vi döpte våran son här i september.

Vi tillhör församlingen där vi bor men ville döpa i församlingen där jag är döpt. Samma stift men det är 3 mil mellan kyrkorna.

Vi behövde inte betala ngt för prästen. Hörde särskilt efter med detta hos pastorsexpediionen innan. Församlingarna byter tjänster mellan varandra. Så det ska inte kosta ngt alls. I vårt fall var ordinarie präst inte tillgänglig den dag vi skulle ha så de fick ta in en vikarie.

- Kolla upp med pastorsexpeditionen om det gått rätt till väga!

Annette
0

Kamrern har inte varit anträffbar, så jag ännu inte kollat hur det skall gå till.

#20. Vi gjorde likadant med Mikael, då vi bodde på annat ställe. Likaså när vi gifte oss och det kostade inget någon av gångerna.

[SharpMissy]
0

Jag hade anmält det. Jag tycker det är rent ut sagt för jävligt.

En präst ska ha högre moral än alla andra. Faktiskt så jag skulle förvänta mig högre moral än för en polis, eller för en politiker eller jurist. Prästen svarar inför någon/något mer än bara Staten.

Tråkigt att det blev en sån upplevelse, det skulle man ju få slippa vid en sån fin upplevelse som ett bröllop är.

Marta
0

När vi döpte vårt barnbarn här hemma i stallet förra pingsten så tog vi kontakt med en präst som bor en 8 -9 mil härifrån. Han var här flera timmar och gjorde det hela till en väldigt häftig grej. Det var aldrig tal om pengar men vi gav honom 1000kr för att han tog av sin lediga tid och körde såpass långt. Det tyckte vi han var värd.

Prästen som bodde nån km härifrån ville inte komma för hon var ledig den dan..

Annette
0

#23. Märta, präster är inte mer än människor, så de måste också få vara lediga ibland Flört.

Ida
0

#23 Svartjobbare! ;-) Eller lämnade ni kontrolluppgifter? ;-)