Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: mobiler
Läst 95 ggr
Pyttelite
1

Lag om uppdateringstvång för mobiler

Smarta mobiler behöver uppdateringar av mjukvaran för att fungera bra. Nu förbereder EU en lag som kan tvinga tillverkarna att uppdatera telefonerna längre. Och den kan börja gälla redan nästa sommar.

Läs mera här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mobiler-i-byraladan-tillverkarna-bestammer-livslangden-ny-lag-kan-tvinga-fram-langre-livslangd-pa-mobilerna

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Smarta mobiler behöver uppdateringar av mjukvaran för att fungera bra. Nu förbereder EU en lag som kan tvinga tillverkarna att uppdatera telefonerna längre. Och den kan börja gälla redan nästa sommar.
Carmarino
1

Så bra. Helt onödigt att byta ut en telefon som i övrigt fungerar bra.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

Det som drar ner prestandan är väl oftast platsbrist.

Sindri
0

Extra minneskort kan lösa det. Min förra telefon var jag tvungen att byta ut för att jag inte kunde uppdatera BankId längre. Helt galet!

Martin
0

Uppdatering av bank-id behöver inte nödvändigt vara telefonens fel, det kan vara krav från bank-id också på att telefonen har en viss programvara eller viss teknik.

Jag var med om det för några år sedan gällande annan säkerhetslösning (inte bank-id alltså) där den tillverkaren hade vissa krav på hårdvaran.

Känns konstigt att behöva lagstifta om en sådan här sak. Borde vara självklart från tillverkarnas sida. Jag tror också att med de priser telefoner har idag så kommer det att ställas större krav från konsumenterna om att de skall hålla längre.

Problemet blir förvisso då när vissa teleleverantörer har abonnemang som inkluderar mobilbyte när nya versioner släpps.

mvh Martin

Pyttelite
0

#4: Det handlar om priset på varan.

Om man alltid ska ha bakåtkompabilitet kommer det att kosta så via lagen får vi dyrare produkter.