4-normen
Är det fler än jag som blir störda av att en hel del av det livsmedel man kan köpa i flerpack är avsett för familj på fyra personer? Dvs är man fem måste man köpa två förpackningar… Det är sällan man hittar 5-pack eller fler… I så fall är det 10-pack eller liknande.
Det jag tänker på just nu i denna stund är
- Styckfrysta fiskfiléer (Ica) - 4 st
- Frysta grönsaksbiffar (Dafgårds) - 4 st
- Glass i blandpåsar (Hemglass) - väääldigt ofta 4 av varje sort
Sen vet jag att jag väldigt ofta stöter på det i butiken, men kommer inte på fler saker just nu.
Mer…
- Pås-sås (ja, jag är en latmask :P) ger oftast 3-4 portioner
- Köttfärsförpackningar
- Quornförpackningar
- Recept i största allmänhet

Känner igen det dära lite…. Vi är fem.
Korvbröd… 8-12-15 pack….
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#3 - det finns alltid undantag om man vill leta efter dem, jag är inte så sugen på att leva på korvbröd dock…
Kan bara hålla med och irriteras också över det!
Vi är som regel fem, ofta sex, personer till middag. Antingen blir det jättestorpack (som aldrig är anpassade till två middagar utan en och en halv) eller som du säger, fyra personer.
Det har jag aldrig tänkt på, vi är bara två. Dock är det besvärligt att ha ensamhushåll, då är allting för stort.

Jag har hört att storlekarna på förpackningarna ofta inte alls är tänkta för att passa kunderna. Snarare är de urformade så att de kan sälja så mycket som möjligt. Så att det alltid blir lite över…