Smyghöjning av priser
Nu har det hänt igen! Den här gången är det Latz som smyghöjt priset på sin kattmat. Brukar köpa deras påsmat till mina katter och då antingen i kartonger med 12 eller 44 påsar.
Tidigare kostade 12 påsar 47,95 kr, nu kostar de 46,50 kr.
Tidigare kostade 44 påsar 149 kr, nu kostar de 159 kr.
Det ser ju ut som om de har sänkt priset på 12 påsar - MEN, de har samtidigt minskat innehållet i påsarna från 100 gram till 85 gram, vilket ger ett kilopris som ser ut så här:
100 g x 12 påsar = 39,96 kr/kg
100 g x 44 påsar = 33,86 kr/kg
85 g x 12 påsar = 45,59 kr/kg
85 g x 44 påsar = 42,50 kr/kg
Tror de att vi konsumenter är korkade eller…? 👿
Några kronor hit eller dit kan väl inte ha så stor betydelse? Jo, det kan det, och det är tyvärr en trend som blir allt vanligare bland de flesta tillverkare. Det hade varit ärligare om de bara hade höjt priserna istället för att både minska ner på innehållet och höja priset.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag tycker att det är oärligt!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja vad katten säger man om det? Miss Alice svarar MORR!!!
Hittade i en butik de gamla förpackningarna med 100g i varje portion, för det nya lägre priset, så gissa vem som bunkrade upp då.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#2: Vilken tur du hade. I affären där jag handlade fanns det bara nya förpackningar. 😾
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ja, det var rena rama turen. Brukar ju alltid handla i en butik, men nu hade jag fått veta att de hade något annat i den här butiken som jag gärna ville ha och när jag väl var där, så passade jag på att kolla kattmaten.
Jag tycker det är superfult att höja priset på det sättet.
_
Verkligen, men det blir bara mer och mer vanligt tyvärr. Den värsta prishöjningen jag har sett var när ICA bytte förpackning på sina ICA Basic kaffefilter. Är lite osäker på priset, så det är möjligt att de sänkte det med en krona eller så - men de halverade mängden filter från 200 till 100, så det blev en saftig prishöjning där.
De fick mycket kritik och kom med någon krystad förklaring om att leverantörerna inte kunde göra de gamla förpackningarna längre - vilket var att svepa in dem i tunn plast. Istället är det nu en stor pappkartong. Konstigt nog verkar City Gross leverantörer fortfarande klara av att göra det, för de säljer fortfarande 200 filter insvepta i tunn plast.
Känns som detta är ett vanligt sätt att "lura" oss konsumenter att betala mer. Oftast när jag upptäcker en sådan smyghöjning slutar jag köpa den varan.
_
Det värsta var ju att de minskar innehållet ner till 85gram… ☹☹😡😡
Eller smör 60% fett.
#6: Ja, men vad gör man när nästan alla varor smyghöjs på det sättet. Plus att det är den maten mina katter tycker om. Har testat andra sorter men oftast ratar de den.
#7: Ja, det är irriterande. Det blir ju rätt mycket mindre mat till katterna per portion.
Det är väl inte konstigt att en producent behöver höja priserna men med det hör fula sättet tappar man förtroendet.
#10: Ja det är ju så det blir och det slår ojämnt när jag ska dela påsen på två katter….
#9 Ja det är hemskt när det drabbar kissekatterna. Dessutom går det ju fler påsar per dag, när det är mindre mängd i dem. Så det blir ju ännu dyrare, eftersom du måste köpa fler förpackningar.
Tack och lov finns det annan blötmat som Miss Alice gillar.
#12 ja det känns som om det knappt är lönt att dela på påsens innehåll längre, men då blir det ju slöseri särskilt nu när det är varmt.
_
#11: Nej, det är inte konstigt alls, men som jag skrev i #0 hade det varit ärligare att bara höja priset istället för att både höja priset och minska innehållet i förpackningarna.
#12: Har samma problem, för jag delar också påsen på två. Nu skadar det förstås inte om mina två går ner lite i vikt. 😉 Å andra sidan är den ena katten mer förtjust i torrfoder, så det brukar lösa sig, men irriterande är det ändå.