Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettmarknadsföring-reklam
Läst 3514 ggr
Scrog
0

Idiotisk reklam

Blir så trött på alla helt idiotiska reklamfilmer på TV. Hur kan det vara tillåtet att visa reklam för t.ex. diskmedel där man påstår att man kan ta en gratängform som man bränt fast saker ordentligt i och genom att bara spraya på medlet och sen dra ett tag med en trasa får det skinande rent. Alla förstår ju att det är rena lögner. Detsama gäller för ett tvättmedel i rosa förpackning som lyckas ta bort typ motorolja, rödvin och chokladfläckar bara genom att ha det i en balja med vatten och rör om lite.

Är den här typen av reklam verkligen laglig? Det är ju uppenbart att det är rena lögner!

En annan sak som jag retar mig på i reklam när de hitar på nya fantasifulla benämningar på saker bara för att få det att låta mer vetenskapligt och dölja vad det egentligen handlar. Som den nya mirakelduken som gör att man undviker att tvätten färgar, den är minsann utveckald med "vetenskapliga metoder" (har jag för mig annars är det nått liknande, lika tramsigt).

/S

Sovgott
0

Just det där att de påstår att något är vetenskapligt bevisat och bla bla - DET stör jag mig verkligen på!

Ida
0

Följande säger marknadsföringslagen om vilseledande reklam:

6 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annan näringsidkares näringsverksamhet.

Detta gäller särskilt framställningar som avser

1. produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och inverkan på hälsa eller miljö,
3. produktens pris, grunderna för prissättningen och betalningsvillkoren,
4. näringsidkarens egna eller andra näringsidkares kvalifikationer, ställning på marknaden, kännetecken och andra rättigheter,
5. belöningar och utmärkelser som har tilldelats näringsidkaren

Eventuellt skulle man kunna säga att den i så fall bryter mot marknadsföringslagen i avseende att framställa egenskaper som produkten faktiskt inte har.

Allamej
0

Jag har varit och läst på den där Kashmir duschkrämen… inte en enda get i innehållsförteckningen… Hur kan den då innehålla 100% kashmir?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Falanna
0

Det finns en ny duschtvål som innehåller olivmjölk. Vad i helsefyr är det för något?? Mjölk kommer väl från vissa mjölkningsbara däggdjur och oliver växer på träd. Jag får inte ihop det…

Tacka vet jag reklamen med ekologiska bonden Elin och hennes goa pojk på axlarna. Okonstlad reklam.

Ida
0

#4 Ha ha, olivmjölk, ja det undrar jag också vad det är. :)

Tosca
0

# 3 Haha, ja man hade ju väntat sig att det skulle vara lite get i förpackningen iaf!

Kommer själv att tänka på en reklam som var för ett eller ett par år sedan för en ansiktskräm (får man lov att nämna varumärken här?) som innehöll "glädjemolekyler". Vem går på sånt?

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Ida
0

#6 Klart att du får nämna varumärken. Glädjemolekyler - det vore nåt! ;-D

supermoccine
0

#4 Kokosmjölk kommer från kokosnötter som växer på träd :)

Allamej
0

#8 Nononononono…. hade låååång livlig och till slut bitter diskution om detta…. I kokosnöten finns kokosvatten, det mixas med kokosköttet för att få kokosmjölk…. Jag var tvungen att ge mig… efter sisådär 6 månader (tog så lång tid att få fram bevis som passade mig, ha!)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

supermoccine
0

#9 Ja, visst är det så, men det har saluförts som "kokosmjölk" så länge jag kan minnas och jag har aldrig hört någon benämna det annorlunda. Sedan har vi ju sojamjölk, havremjölk, mandelmjölk, hasselnötsmjölk osv som inte får saluföras som "mjölk" men ändå alltid heter det i folkmun. Jag vet ingen som säger "havredryck" trots att det är vad som står på förpackningen. Inkonsekvens. Antingen får bara däggdjurs modersmjölk kallas för mjölk eller så breddar man begreppet vidare till vad som i folkmun redan kallas mjölk. Idag kan man väl säga att vita vätskor ofta bär suffixet mjölk oavsett ursprung.

supermoccine
0

Men jag måste hålla med om att "olivmjölk" låter otroligt underligt. Oliver eller olivolja är inget jag associerar till vita vätskor direkt.

Allamej
0

Nope, oliver är svarta eller …. tja… olivgröna… ingen vit modersmjölkersättning där inte :D