Lämna tillbaka använt våffeljärn?
Förra fredagen blev jag sjukt sugen på våfflor, men eftersom vårt gamla våffeljärn brunnit upp (hade säkert 50 år på nacken) så bestämde jag mig för att köpa nytt (lön och allt).
Skulle handla annat på Rusta och tänkte att jag iaf kunde kolla våffeljärn där. Fanns två för 199 kr styck, inga kända märken men såg ut som vanliga våffeljärn.
Gick in på elgiganten för att kolla vad dom hade att erbjuda, men billigaste där kostade 600 och då kändes det som att jag lika gärna kunde köpa ett på Rusta för 200. Våffeljärn, som våffeljärn. Det ska väl ändå hålla 3 år (konsumentköplagen?) och lite rangligt spelar ju ingen roll.
Visst, inget kvalitetsjärn. Det gick inte att ställa upp överdelen, utan den fick man hålla i. Ingen katastrof, hade inte förväntat mig bättre.
Men det gick ju inte att grädda våfflor i det! Det blir inte tillräckligt varmt, så efter tio minuter i järnet så var våfflorna fortfarande kritvita, men hade torkat till oätlighet…
Möjligt att det blir bättre ju mer järnet används, men vi gräddade ändå 12-15 våfflor och alla blev lika oaptitliga.
Kan man lämna tillbaka ett använt järn för att man inte tycker att det uppfyller sitt syfte? Eller får man stå sitt kast när man försökt snåla? Tror inte det är något fel på just det här järnet, utan att kvaliteten helt enkelt är så dålig att det inte går att använda…
Du kan reklamera järnet för att det inte fungerar som det borde. Oftast brukar de ge ett nytt men du kan ju be om pengarna tillbaka.
Sara
#0 Klart att du kan reklamera!
Det ska ju inte vara så att bara för att det är ett lågprismärke så ska man inte kunna förvänta sig funktionalitet! Sämre funktion ja, men inte utan funktion.
Tycker absolut att du ska gå tillbaka med det och antingen be om ett nytt eller få pengarna tillbaka. Om det är lika illa med alla är det ju lika bra att de tar bort dem ur sortimentet för ingen som köper ett våffeljärn kommer ju förvänta sig att det inte ska fungera eller att man ska få äta torra vita våfflor.
Väntade du tills det var helt varmt innan du började grädda? En del järn tar lång tid på sig.
Vänliga hälsningar
Niklas

Den har en lampa som slocknar när järnet är tillräckligt varmt. Antar att det inte värmer mer efter det, utan behåller den temperaturen.
Vi försökte på alla möjliga sätt, vänta länge, stänga mellan gräddningarna, grädda länge, grädda kort - ingenting gav frasiga och bruna våfflor..
Då är det säkert trasigt.
Vänliga hälsningar
Niklas

Har själv jobbat på Rusta. Jag skulle aldrig köpa ngt elektriskt därifrån. Självklart ska du gå tillbaka och reklammera det. Men var beredd på att de bara byter ut det till ett likadant, i första skedet. Men enligt lagen har du rätt till att få pengarna tillbaka. Om du inte är intresserad av ngt annat i butiken SKA du proppsa på att få pengarna tillbaka.
Hör av dig hur det gick!
#6 Intressant att du säger det du som jobbat där. Jag har köpt en kokplatta där som jag ändå inte har användning för mer än några veckor, men den funkade i alla fall så länge! ;-)

Det är riktigt låg kvalitet på det de säljer på Rusta, men de säljer såna mängder av det, så de tjänar på det även om några kommer tillbaka och klagar. De flesta orkar trots allt inte åka tillbaka med grejorna, eller så tycker man att det är så billigt att det inte är någon idé att klaga.
T ex elverktygen, Bruksbo/greppa. Rustas äagre ÄGER även fabriken som tillverkar dessa. Då kan man ju tänka sig vilka vinstmarginaler de har. Inte konstigt att de verkar vara både billiga och bra(?).
Men nu har jag sett att samma märken, inte Bruksbo/Greppa, börjar dyka upp i andra butiker oxå. Aktar mig noga för dessa märken.
Annars har de ju samma märken som övrig detaljhandel, men i regel tycker jag att Rusta har blivit dyr på senare år…