Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettvarning-för
Läst 1828 ggr
Ida
0

Mobiltelefon sprängdes

En tragisk olycka har inträffat i Sydkorea och man misstänker att det var den nu döde 33-årige Suhs mobiltelfonbatteri som sprängdes och orsakade hans död. Modellen, av märket LG, finns dock inte i Sverige.

Läs mer på Aftonbladet

Tom
0

Hmm, Jag är mycket tveksam.

Tom

Ida
0

#1 Tvivlar du på källan? ;-)

Rickard07
0

Jag har en LG…

Fija
0

Laddaren till min mobil började ryka massor när jag stoppa in den i uttaget…Men vi hann snabbt dra ut den å det hände inget med mobilen heller.

Men vill inte tänka på vad som kunde ha hänt om den inte börjat ryka direkt utan senare när jag lämnat mobilen på laddning å gått därifrån…

Och inte ens fick jag en ny laddare på garantin, den ingick inte….så fick köpa en ny…

Rickard07
0

#4, LG det med?

Fija
0

Nej, en samsung…

Tom
0

#2, …behöver jag kommentera det ;-)

Ida
0

#7 Nej. ;)

Hjortronsylt
0

Jag är supernoga med att aldrig ha någon laddare/mobil/batteri i när man inte är hemma eller under natten (stänger av huvudströmbrytaren till skarvkontakten). Teknik är inget man ska lita på, även fast man förväntar sej att allt är ok.

Ett par släktingar till oss satt en kväll och tittade på sin nya TV, helt plötsligt började det ryka ur den bak…. Tur mannen fanns hemma, han lyckades bära ut åbäket och kunde släcka branden själv. Hela skiten hade brunnit ner annars!

AnnaLundin
0

#9 Fast där är ju också ett av skälen - utöver att minska på elförbrukningen - att man alltid ska stänga av TVn på powerknappen och inte sätta den i stand by-läge med fjärrkontrollen… Det är väl en av de vanligare brandorsakerna…

Tom
0

Jag har också varit med om att en TV som vi tittade på började ryka och sedan brinna. Det visade sig senare vara ett fel av elektrikern som vairit där tidigare på dagen. Han hade råkat koppla in 400 volt i hela övervåningen. Inte konstigt att vi tyckte att vi såg så tydligt. Alla glödlampor lös starkt som solar… innan de poppade sönder  :-)

Konstigt nog fungerade TV:n lika bra efter branden som före och så vitt jag vet används den fortfarande…

Tom

Ida
0

#11 Fantastiskt att den återhämtade sig från branden! :-P

supermoccine
0

En kompis vars ex är brandman berättade att just mobilladdare är en vanlig brandorsak och att man aldrig ska lämna kvar dem i uttaget när man inte laddar. Jag är rätt dålig på att följa rådet ändå. Det-händer-inte-mig-tänket ni vet…

Ida
0

#13 Också för att spara på elen och därmed miljön!

supermoccine
0

#14 Drar de el när de inte har en telefon inkopplad? Är det så är det verkligen en ytterligare anledning att dra ur dem ur jacket.

Ida
0

#15 Ja de drar el även då.