Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettetik-miljö
Läst 4101 ggr
Ida
0

Djurförsök

Djurförsöken ökar i Sverige. Under förra året utsattes ungefär 530 000 djur för ingrepp, enligt Jordbruksverkets statistik. Det är en ökning på ca 5 procent i jämförelse med året innan och 19 procent fler än under 2004. Musen är det djur som utsätts för de i särklass flesta djurförsöken.

Vad tycker ni om djurförsök? Är det rätt i alla syften eller bara medicinskt eller estetiskt? Eller är det alltid fel att använda djur i dessa syften? Vad tycker ni?   

Länk

Sara
0

Jag tycker djurförsök är fel och att det är utnyttjande av djuren på ett ofta smärtsamt sätt för att främja människans välmående.

Visst har vi människor fått mycket bra ut av djurförsöken (mediciner exempelvis) men ärligt talat så tycker jag det är hemskt att vi människor anser att djurens smärta och lidande inte spelar så stor roll bara vi människor mår bättre, får smink osv.

Sara

EmmaG
0

Det finns ju alternativ! Stöd www.stifud.se (Forskning utan djurförsök) så att dom får mer pengar att forska fram bättre alternativ!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

AnnaLundin
0

De flesta förknippar nog djurförsök med råttor i burar, men faktum är att det finns väldigt mycket fler djur och tillfällen som faller under benämningen djurförsök på försöksdjur.

Exempel 1: När jag gick utbildning till Chipmärkare för hästar så hade vi ett antal hästar till vårt förfogande på ett stuteri där kursen hölls. För att kursen skulle kunna genomföras alls så hade kursledaren (veterinär) ansökt om att vi skulle få använda försöksdjur på kursen, dvs de hästar som vi skulle få prova att chipmärka. (det har varit ganska många chipmärkarkurser de senaste åren)

Exempel 2: När jag gjorde praktik (med hovslagaren - under min hovslagarutbildning) på SLU (Ultuna = veterinärhögskolan) så fanns där ett antal hästar som användes som försöksdjur i olika ändamål. De levde ett lika bra liv som vilka tävlingshästar som helst (bra mat, stora boxar och daglig utevistelse i rasthagar) och fick vara med om diverse tester då och då. T.ex så kollade man hur mycket de drack och samlade upp urinen för att kolla urinmängder (minns inte skälet till det). De användes för att studenterna skulle få träna sig på att röntga hästar och för diverse andra forskningsprojekt, t.ex om olika hästskotypers påverkan på hovarna. Det var tämligen välmående hästar, kan jag berätta. Sen kanske det kan kännas som lite mer gråzon när veterinärstudenterna ska göra sina övningsoperationer - dessa utförs nämligen på hästar som ändå är planerade att avlivas av olika skäl. Operationerna utförs med fullt pådrag, exakt som om det inte vore övning. Sen blir det ju naturligtvis lite "påhittade" åkommor, för att studenterna verkligen ska få prova och vara med. Skillnaden är bara att när operationen är avslutad så blir det överdos i stället för uppvakningsbox. Omoraliskt? Njäe, det tycker jag faktiskt inte. Jag tycker det är ett bra sätt för veterinärstudenterna att faktiskt få lära sig. Och det är ju inte hästar som är uppfödda för ändamålet, utan hästar som ändå skulle avlivats. Donera kroppen till forskning hade det kanske kunnat heta på människor, med skillnaden att människorna måste dö innan de blir uppsprättade….

Jag tycker att en stor del av djurförsöken är väl motiverade och inte nödvändigtvis plågsamma för djuren. 

Däremot kan jag väl tycka att det utförs en del onödiga djurförsök…

AnnaLundin
0

Tillägg till ovanstående - saxat ur Idas länk ovan:

"Den europeiska definitionen av ett djurförsök är att djuret åsamkas en smärta som motsvarar minst ett nålstick. Den svenska definitionen är bredare och innefattar även till exempel djur som dödas på ett smärtfritt sett för att man sedan exempelvis vill undersöka deras organ."

Linda-A
0

Man får inte göra vad som helst utan man måste ansöka om tillstånd hos djurförsöksetiska nämnder. Där ska bla a framgå hur experimentet ska utföras, syftet, antalet djur, art, när och hur djuren ska avlivas osv… Mer kan man läsa här.

Ida
0

Det är bra att det är reglerat, men det handlar om ganska många djur.

MiroSputnik
0

Jag tycker att djur ska användas i så liten utsträckning som möjligt. Gäller produkten djur, t ex vat.medicin eller djurmat, är det kanske ofrånkomligt att vissa djur måste "offras". Men djur ska inte lida för att människan ska få fördel av det.

Ändra lagen så att mördare, pedofiler, våldäksmän och andra lagbrytare får agera "försökskaniner" istället!

Människan ska inte försöka leka gud och använda djur till vad som helst!

Bort med djurförsök - fram med människförsök.

Aelsklinn
0

#7 Åh, fy f*n vad det vänder sig i magen på mig av det du skriver! Om alla tänkte som du skulle vi ha Förintelsen här igen på sekunden. Så hemskt att du tycker att du är mer värd än någon annan människa! Tycker snarare det låter som att DU leker Gud och dömer andra människor efter vad du tycker är rättrådigt. DET är inte ok!

Du är ju FÖR tortyr! Hur fasen kan du ha den åsikten att ett människoliv är mindre värt än ett djurs? Liv som liv! Avskaffa plågsamma djurförsök, men varför ska någon levande varelse plågas?

Sehvrin
0

Det konstiga med djurförsök är att man bara måste söka tillstånd för vertebrater (ryggsträngsdjur) och bläckfiskar. Alla andra djur får man använda utan tillstånd, vilket jag tycker är fel, då det är liv som liv…

Sen behöver ju djurförsök inte vara plågsamma, det kan tex handla om att man vill studera beteende som hur en råtta rör sig i en labyrint eller dyl.

Men något jag tycker är onödigt det är de djurförsöken som är kopplade till kosmetika. Det borde inte vara så svårt att göra kosmetika som inte irriterar trots att man inte har djur att testa det på.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ida
0

Försök görs på såväl människor som djur, dock är de på människor frivilliga och preparaten har utvecklats till att bli i princip färdiga och åtminstone ofarliga.

"Människoförsök" istället för vård, rehabilitering eller frihetsberövande är dock uteslutet enligt mig.

MiroSputnik
0

Jag är inte FÖR några försök alls, men vad gör att VI människor har rätt att plåga andra varelser bara för att VI ska bli finare eller friskare?

Håller med om att jag kanske inte fick fram det jag ville i mitt tidigare inlägg. "Ändra lagen så att mördare,pedofiler, våldtäksmän och andra grova brottslingar FÅR agera försökskaniner istället" skulle det vara. Vad jag menade var att tester på människor ska vara frivilligt och att de som sitter inne för grova brott på så sätt ska kunna få förkortad fängelsetid eller nåt… Det funkar ju till viss del i USA. Fångarna är med i medicinstudier och liknande för kortare straff. Men i Sverige är det ju helt olagligt med "människoförsök" trots att det finns många som VILL vara "försökskaniner"

Bort med djurförsök - Fram för (frivilliga) människoförsök.

#7 Men var i mitt inlägg läser du att jag anser mig bättre än andra människor???

Bara för att jag anser att människor ska testa produkter som tas fram för människor? Är det verkligen fel tänkt? Jag ser inte ett människoliv som mindre värt än ett djurs, men har du någonsin hört talas om djur som utför "människoförsök"? Vi människor har ett stort ansvar inför resten av djurvärlden och måste börja tänka på vad vi sysslar med…

Vad jag sen tycker om dömda mördare, pedofiler, våldtäcktsmän och Gud vet vad, får stå för mig, men det är inget jag avsiktligen uttryckt i mina inlägg.

AnnaLundin
0

#11 - måtte du själv aldrig råka ut för cancer, för utan råttor hade cancerforskningen stått sig slätt.

Sorgligt men sant.

Kom ihåg att djurförsök inte bara är läkemedel och kosmetika.

Sen, som jag skrev tidigare, är jag helt överens med Er om att alla onödiga djurförsök borde vara bannlysta. Droppa schampo i ögonen på kaniner och sånt där.

Ida
0

#11 Det finns varianter av "människoförsök" även i Sverige, exempelvis när det gäller nya p-piller etc.

AnnaLundin
0

Det görs ganska mycket människoförsök vad gäller läkemedel. I de städer där det finns läkemedelsindustrier och studenter, så är det MÅNGA studenter som lånar ut sina kroppar till läkemedelsforskning mot betalning, för att dryga ut studiemedlen…