Dessa varor ökar mest!
På DN.se kan man idag läsa om vilka varor som ökat mest i pris och därmed mest bidrar till den ökande inflationen.
Matpriser ligger tyvärr långt upp, men även sånt som vi kanske borde konsumera mindre, tex tobak och bensin.

Frukt och grönsaker har gått upp, dåligt.
Inte för att jag äter det så mycket men…
Spannmål likaså.
har inte kollat listan än, ska göra det i morgon när jag är lite piggare.
Men generellt tror jag att vi är bortskämda med att spannmål varit billigt, pga stora överskott i världen och grönsaker ska finnas tillgängliga året runt, även om de egentligen är säsongsbundna.
Att spannmålspriserna ökat har vi hästägare märkt tydligt, då havren blivit betydligt dyrare för oss.
Kanske denna marknadsanpassade prissättning kan få oss att tänka efter?
#2 Hur menar du? Hur skulle du vilja att prissättningen går till?
Jag menar att vi är bortskämda med att inte märka av marknadspriser i så stor utsträckning. Jag tycker att priser ska styras av tillgång och efterfrågan och att man kanske i större utsträckning själv ska anpassa sina inköp efter detta.
#4 Aha, du menar att spannmålspriserna hittills inte styrts av utbud och efterfrågan utan att dessa just är ett exempel på prisdumpning pga exempelvis misslyckad jordbrukspolitik? För en fungerande utbud/efterfrågeprissättning är ju precis vad man kallar marknadspris.
#5 - typ nåt sånt ja…
Sen tror jag att vi måste lära oss att anpassa oss efter utbudet de olika årstiderna lite mer, om vi ska slippa bli ruinerade på att äta. Anpassa oss efter vad som finns, inte kräva att det SKA finnas till vilket pris som helst.
Tomatodlingarna i spanien håller på att utarma en hel region, pga vattenåtgången - vill vi verkligen vara med och sponsra det? Eller kan vi klara oss utan tomater på vinterhalvåret?

Men hu,på vintern är ju tomaterna inte ens goda.Jag har slutat köpa såna på vintern för några år sedan,de smakar iaf ingenting.Det blir mer morötter istället t ex vintersallad morot,vitkål och ev apelsin,ananas,russin.
#6 Jag tror du har rätt. Håller även med om att tomaterna är ganska smaklösa på vintern. Man måste ju inte alltid ha grönsallad med en massa vattniga grönsaker, kålsallad är ju minst lika bra eller bättre.
Var inne på en Lidl affär. Förr köpte jag kyckling nuggets och dom kostade 25.66 extrapris om jag inte minns fel. Nu har extrapriset gått upp till 29.99. Kan man verkligen höja extrapriser.
#9 Det borde man väl kunna. Om inköpspriset går upp måste de ju höja sina utpriser, men det finns säkert inget hinder för det ändå. De menar nog mest att de är billigare än andra butiker.

En 600gr ask med Bregott har ökat från 21.90 till 27.90 , det tycker jag är en dramatisk ökning. Likaså en Klöverost file på runt 2 kg har gått upp från tidigare 39,90 kr till 69.90kg. Vaddå lowbudget?!