Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: garanti-och-försäkring
Läst 21335 ggr
johan
0

Garanti 1 eller 2 år?

Är fabriksgaranti 1 eller 2 år? Jag har för mig att jag hört någonstans att de flesta tilläggsförsäkringar är relativt meningslösa vad gäller just fabriksfel därför att garantitiden enligt lag ska vara 2 år.

Är det någon som vet vad som gäller för elektronikprylar?

Mvh // Johan

Rickard07
6

Dem i butiken brukar säga ett år, men jag har hört att det är två som gäller…?

Sara
0

3 år är det tom

Läs här

Sara

Ida
3

Enligt Konsumentverket 3 år alltså, men det finns ju en viss svårighet med att bevisa att felet funnits där sedan man köpte den, om man har använt den mycket och det helt enkelt är dålig kvalitet. Dock går nog de flesta med på att byta ut produkten ändå, men det trasslar säkert till sig ganska ofta.

johan
0

Detta är en trådlös router som jag använt dagligen i 15 månader, så felet har definitivt inte funnits där hela tiden. Men helt plötsligt så tvärdog den helt spontant. Man ser att den får ström, så det är ingen säkring eller så, men den vägrar fungera vare sig trådlöst eller med kabel.

Om det inte står några speciella villkor på kvittot, vad ska man anta då?

Butiken lär ju säkert hävda att det är 1 år som gäller, därför vore det skönt att ha lite mer på fötterna innan man börjar tjaffsa.

// johan

Mvh // Johan

AnnaLundin
1

Garanti är väl egentligen inget som säljaren behöver lämna alls, utan det är frivilligt från säljarnas sida.

Står det inget på kvittot och du inte har fått någon garantisedel - ligger ibland löst i kartongen och gäller tillsammans med kvittot - så hade jag inte räknat med något alls.

Garanti gäller ju dessutom bara för fel som fanns vid köpet, inte för fel som uppstår sådär - så jag tror att du får bita i det sura äpplet…

SÅ, beroende på hur man ser på saken, jag tycker nog att tilläggsförsäkringar i många fall kan vara berättigade. TIlläggsförsäkring på videon täcker även om barnen petar sönder dem invändigt med en galge och för modemet täcker försäkringen även om det är åskan som orsakar att det går sönder.

(själv har jag fått två nya videor, en ny trådlös telefon och minst ett modem tack vare just en sådan tillvalsförsäkring för några hundralappar - för fel som INTE hade täckts av garanti)

storAnnette
0

Tja,jag har fått datorn lagad efter att det åskat och det gick på hemföräkringen.Det är i allmänhet ingen idé att vara dubbelförsäkrad.

MiroSputnik
3

Tror väl att det i regel är 1 års garanti, om näringsidkaren VILL ge garanti, och 3 års reklammationsrätt.

När jag jobbade på rusta fick vi lära oss att om fel uppstod inom 12 månader, måste säljaren "bevisa" att fel uppkommit genom slarv, för att  garantin INTE ska gälla. På Rusta bytte vi varan till ny inom 1 år, utan att tjafsa med kunden, om det inte var uppenbart missbruk av varan.

Vill kunden efter 12 månader åberopa reklammationsrätten, måste kunden "bevisa" att felet har funnits från början - alltså ett fabrikationsfel. Detta kan vara nog så svårt att bevisa när man står i en kö med massor av irriterade kunder som väntar på sin tur. Och hur bevisar man att det är fabrikationsfel? "Den bara dog" - är inte bevis nog…

AnnaLundin
0

#6 - tilläggsförsäkringen gäller utan självrisk. Den kostar dessutom ofta betydligt mindre än självrisken för hemförsäkringen.

Bara man VET vad det är man betalar för så är det ju sen upp till var och en att göra sitt eget medvetna val.

Där jag bor har vi stora problem med åska på sommarhalvåret och för oss är det absolut lönande att få ut nya prylar utan kostnad om vi inte hunnit dra ur sladdarna…

johan
0

Jag kan tillägga att Netgear har 2 års support. Ringde upp dom och beskrev felet på routern. Ok, sa dom, det blir så ibland, vi skickar en fraktsedel hem till dig och sedan skickar du tillbaka routern och strömsladden till oss och så skickar vi en ny router i vändande post. Det brukar inte ta mer än max en vecka.

Härligt med bra service! Heja Netgear!

Mvh // Johan

Ida
0

#9 Fantastiskt bra! :)