Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettlivsmedel
Läst 1500 ggr
Milka
0

Bakpotatis

Köpte i dag en bakad potatis med vegetarisk röra på ett café i stan. Jag är vegetarian och äter därför inte ost som innehåller löpe. I potatisen jag fick var det massa ost, så jag gick för att klaga.
Hon i kassan påstod att jag borde sagt till innan - det skulle alltså vara självklart att det är ost i bakad potatis. Jag sa att jag tyckte det var konstgt att man serverade vegetarisk röra i samma potatis man har ost i, men det var ju bara röran som hade lovats vara vegetarisk sa hon, Jag fick alltså skylla mig själv.

Har inte caféet någon sorts skyldighet att skriva ut att potatisen serveras med ost, smör och salt, eftersom det, vad hon än påstod, inte är en självklarhet för alla?

AnnaLundin
0

Det är nog så att de inte har nån sådan skyldighet.

Väldigt många somm äter vegetariskt äter ju mjölkprodukter, så jag är inte så förvånad. Jag har ju till och med blivit serverad en räkmacka som förrätt på en restaurang, där vi hade en större avelsmiddag, De tog för givet att man åt räkor som vegetarian - mig veterligen har de inte tagit steget över till grönsaksstadiet ännu… (jag äter fisk men tål inte skaldjur)

Likadant med ett konditori här i stan, vars tonfiskbaguetter innehåller köttbullar… HUR SJUTTON ska kunna gissa att en tonfiskbaguett ska innehålla KÖTTBULLAR????

Men det är nog ändå så att vi som vill ha mat på något särskilt sätt måste fråga.

Ida
0

De har nog som sagt ingen skyldighet, men det viktigaste är att de åtgärdade problemet eftersom du var missnöjd. Ett trevligare bemötande hade dock inte skadat.

Jag tycker dock att utvecklingen går mot att man allt oftare skriver ut vad olika rätter innehåller så att folk själva kan avgöra om de kan äta det eller ej. Inte minst ur allergisynpunkt.

Milka
0

#1, det är inte mjölken i osten som är problemet, utan löpet, som är extrakt från kalvmagar, och död kalv är inte vegetariskt vad jag vet.

#2, fast det gjordes ju inget åt saken, jag fick skylla mig själv.

Ida
0

#3 Menar du allvar? Fick du inte en ny utan ost?

Milka
0

#4 Precis, jag fick ingen ersättning över huvud taget

KeramikeniSkredsvik
0

Tänk så lätt det är att mista en kund - för jag antar att du inte gärna går dit igen! Och tänk så lätt det hade varit för dom att behålla dig som kund.

Milka
0

Ja, jag tänkte innan vi fick in vår mat att oj vad mysigt, hit går jag gärna igen. Men icke, så blir det ju inte.

Ida
0

#7 Dumsnålhet är tyvärr vanligt i servicebranschen. De lärde sig ju förhoppningsvis också något av händelsen varför det enligt mig är självklart att ersätta dig! Jag hade till och med bjudit dig på ytterligare en måltid, en annan dag.

Tom
0

Ja det är sorgligt med människor som arbetar i en servicebranch och inte förstår service. Att göra en kund missnöjd kan generera många andra missade kunder eftersom den kunden ofta gärna pratar om vilket uselt bemötande han eller hon fått. Detsamma gäller när någon får extra bra service fast såklart omvänt. Tyvärr är vi inte lika bra på att 'skvallra' om bra service på samma sätt som dålig service.

Tom

Oskar
0

Hmm…personligen har jag noll koll på att vegetarianer inte äter ost. Det är inte helt lätt…finns så många varianter nu… vegetarianer, veganer, halvvegetarianer, koscher, osv. Men jag jobbar å andra sidan inte på ett café som säljer vegetarisk mat. Tycker nog att de borde ha koll på vad som är vegetariskt och inte. Och i allafall gett dig pengarna tillbaka.

mvh
Oskar

Filosofie-Lisa
0

Det är väl en självklarhet att man som kund ska få en slags kompensation om produkten man beställt inte motsvarar det man förväntade sej!Oavsett om man är allergisk, vegan eller tycker att köttbullarna smakar gris och osten är torr som en sula.

Klaga hos Handelsanställdas förbund och be om rådgivning om vad som verkligen gäller till nästa gång om det händer igen.

Milka
0

#11 tack för tipset :)

Loove
0

i tex en livsmedelsbranschen är det krav och regler ang ingrediensförteckningar.

Där skall allt ha ingrediensförteckning och den skall börja med "Ingredienser:" sedan skall allt innehåll staplas upp med störst ingrediens först…

Kan aldrig tänka mig att ett café kommer undan med mindre. De skall kunna ge en utförlig innehållsförteckning till de kunder som frågar.

L