Den dagen man kan lova att internet ALDRIG strular så kanske…

#0 Scrog
Bra inlägg! Telefonkatalogen borde alla som har tillgång till Internet och/eller telefon avbeställa.
#1 Rickard
Hört talats om nummerupplysningen…?
// staffan
#0 Tack för länken, jättebra idé!! :)
Ska avboka direkt! Så onödigt att få en massa kilo papper till trapphuset som bara slängs, för jag tar aldrig in dem.

#2, Jo det har jag väl, läste lite snabbt, sprry.
Jag är väl då tydligen en motvalls kärring i sammanhanget, för som man ska leta reda på lokala företag som kan hjälpa till med "vad det nu kan vara" så är det betydligt enklare att leta i telefonkatalogen, där man kan bläddra lite fram och tillbaka mellan olika kategorier i gula sidorna.
Kom ihåg att det är skillnad mellan livet i storstan och livet på landet…

Jag får aldrig telefonkatalogen.
De brukar ligga i trapphuset några veckor innan de försvinner. Då får man sjlv välja om man vill ta eller ej.

Jag håller med #5 lite…
Ja, det är jättebra att man kan avboka den & det spar mkt… Men ibland hittar jag bara vissa företag/saker i katalogen än på internet
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
#6 Avbeställer man kommer de dock aldrig dit, vilket spar papper i produktionen och transportutsläpp på vägen dit och nrä de ska tillbaka.
men detta gällde väl den "stora" telefonkatalogen, alltså Teias? Sen brukar man ju få en eller två mindre lokala också, typ Din Del. Den brukar jag faktiskt använda rätt ofta när jag letar efter restauranger och vill slå upp bekanta här i stan lite snabbt. Vi bor i Stockholmsområdet så vi har inte tagit upp telefonkatalogen från porten på flera år - den tar ju upp minst en halvmeter hemma! Men vi har en urriven kartdel från en gammal katalog, det är ganska bra att ha.
#9 Det är väl inte Telia som ger ut telefonkatalogen? Det är väl Eniro?
På jobbet har vi inte tillgång till dator och internet, så vi använder telefonkatalogen flitigt.
#9, du har rätt - det är Eniros katalog men förut var det väl Telia. Nu är de ihopkopplade på något sätt…
#12 Ja, förut var ju Telia statligt (Televerket) och då antar jag att det även var staten som stod för telefonkatalogen.
#13 - OM jag inte är felunderrättad så var det dotterbolaget "Telemedia" (som var beläget i centrala Kalmar - kan kanske ha funnits på fler ställen, men Kalmar har varit en riktig Televerkshåla…) som gjorde telefonkatalogerna…
#14 Det fanns helt säkert en speciell enhet för det. Egentligen borde ju inte Eniro vara ledsna för det här, det måste ju ge mer att ha all info på nätet och kunna sälja annonsplatser där istället. De har ju långt mycket högre kostnader för produktion och leverans av alla dessa kataloger.

Tack, jag ska genast avbeställa!
Det här har jag önskat länge. Det är ju allt färre som kommer med i katalogen, pga att fler o fler bara har ett mobilabonnemang.
Men, jag bor i lägenhet, så eniro går inte med på min avbokning. Din Del och Lokala Telefonkatalogen vill jag inte heller ha, och vill gärna bojkotta dom också.
Tack för länken! Nu är den avbeställd.
Vad man kanske inte ska prata så högt om är hur mycket svarta pengar distributionen av katalogerna omsätter. Jag jobbade för ett antal år sedan så att jag hade alldeles för god insikt i distributionen. De två som var högst ansvariga då klarade sig med en hårsmån från att åka in i fängelset. Tur för dem att deras underhuggare inte ville vittna eftersom de alla själva riskerade att råka illa ut eftersom de hade fått svarta pengar. Det var en ganska stor apparat med paraplybolag, och målvakter i olika länder för att försvåra för myndigheterna.
Jag vet så klart inte om det fortfarande sköts på samma sätt nu.