Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: konsumenträtt
Läst 3653 ggr
Linda-Lou
0

Ang: Tingning av djur.

Har man inte rätt att få tillbaks tingningsavgiften om en uppfödare inte har uppdaterat en med vikt och foto av ens djur man tingat? Jag har allstå inte sett djuret alls från det att den var 5 dagar. Jag känner mig rejält lurad och hade blivit utlovad att få tillbaka avgiften av uppfödaren så sent som idag. Men sedan fick jag ett mail i stil med att: Hah! trodde du va? Jag anser att detta är väldigt oproffsigt och är väldigt besviken på att uppfödaren får handla såhär. Uppfödaren hotade dessutom med att hänga ut mig. Hon gav mig ett ultimatum. Du får dina pengar om jag får lämna ut dig i forum och så. Får man göra så? Jag accepterade efter länge och väl för jag ville ha mina pengar.

Snälla vad kan jag göra? Jag har iaf sparat alla mail som bevis på hennes ultimatum och hot.

Ida
0

Jag förstår ingenting…

Du har "tingat" ett djur, dvs hon har lovat att du ska få köpa det. Sedan har hon inte uppdaterat informationen om djuret och nu ska du få tillbaka dina pengar om hon får "hänga ut dig" på ett forum?

Hm.. Du har alltså bestämt dig för att inte köpa djuret nu? Är uppfödaren en näringsidkare eller säljer hon djur som privatperson dvs som någon slags hobby?

Kimmi
0

Du var inte nöjd med infon som tillhandahölls om djuret eller snarare brist på detsamma.

Du framförde klagomål om detta, ni bestämde att du skulle få tingnings/bokningsavgiften åter och det har du uppenbarligen fått men uppfödaren klämde dessutom i med ett villkor för att du skulle få tillbaka dina pengar?

Om jag fattat ovanstående korrekt så kan jag konstatera att allt har gått rätt till såtillvida att du återfått dina pengar.

En uppfödare har troligen etiska regler att förhålla sej till i den organisation för uppfödare som denne kan tänkas tillhöra.
Den organisationen kan säkert vara intresserad av att få veta hur en av deras medlemmar bemöter sina kunder.
De har dock inga möjligheter att agera på juridisk väg, i ditt fall.

Det du kan göra är att stämma i bäcken genom att polisanmäla med det material du har, mail m.m. Skicka sen ett brev/mail till uppfödaren och berätta att du ämnar att även polisanmäla de offentliga forum hon ämnar hänga ut dej på.
Uppfödarens agerande torde härröras till utpressning alternativt olaga hot.

Dessutom står du, om du är konsument och inte uppfödare själv, i ett ojämnlikt förhållande till uppfödaren, konsumentköplagen tillämpas då och där finns ingenting som ger en uppfödare den rätt som ovanstående tagit sej i detta ärende.

Frågan är väl vad som är värt nåt? Kanske är det bara tomma hot som aldrig infrias och då blir det åtminstone inga fler kränkningar av dej som person. Kanske mår du bäst av att låta hela saken bero. Hoppas det ska gå bra och att du snart kan lägga detta bakom dej.

Kimmi
0

1# Det finns fall i ARN som gjort bedömningen att en person som föder upp djur med regelbundenhet till försäljning är att betrakta som näringsidkare, även om denne hävdar att det bara är en hobby.
I fallet har man inte heller tagit hänsyn till att uppfödaren inte har något registrerat namn i någon organisation för sin verksamhet, denne bedömdes vara näringsidkare ändå.
ARN rekommenderade i det aktuella fallet till köparens fördel i enlighet med konsumentköplagen.

Att föda upp och sälja djur som "Herr eller Fru Svensson" är alltså likvärdigt med att göra detsamma som uppfödare/näringsidkare med ett s.k kennel/katternamn eller motsvarande för vilket djurslag man kan tänkas vara inriktad på.

Linda-Lou
0

Jag har låtit saken bero för jag är rädd att bli utlämnad…

Ida
0

#2, #3 Vilka bra svar, tusen tack Kimmi!

#4 Vad är det du är rädd för? Vad är det hon ska lämna ut? Att du ville ha tillbaka dina pengar?