Skriva kontrakt
Någon som vet vad som gäller för att ett kontakt mellan privat personer eller privat person och idéel förening skall vara juridiskt bindande?
Sara
Det beror väl på vad det gäller. Det finns speciella regler vad gäller fastighetsköp/överlåtelser, men annars råder väl avtalsfrihet, vilket gör att avtalet kan utformas som de avtalande parterna vill.
Det jag tänker på rör köp och omplacering av husdjur.
Sara

#2 Kan du specificera dej lite mer?
1:Gäller det ett djur som ska omplaceras från en privatperson till en annan privatperson?
2: Gäller det ett djur som ska säljas/omplaceras av en uppfödare till en privatperson?
3: Gäller det ett djur som ska säljas/omplaceras av en privatperson till en ideell förening?
4: Gäller det ett djur som ska säljas/omplaceras av en uppfödare till en ideell förening?
5: Hur är den ideella föreningen anordnad, är det en förening med djur som huvudsyfte, finns det en styrelse?
Generellt är det knepigt med juridiska kontrakt till en förening i ett sånt här ärende.
Det är en idéell förening som har illrar som huvuduppgift samt styrelse. En av föreningens arbetsområden är att omplacera illrar som behöver nytt hem.
Så det gäller från föreningen till en privat person. Vi ställer kravet att om illern måste omplaceras igen så ska det gå via föreningen.
Sara

Ok, då förstår jag bättre, fast följande kvarstår att klargöra innan det ev. går att komma med tips och råd;
Är det så att föreningen hjälper privatpersoner med att sälja/omplacera illern och därmed vill ha möjlighet att styra över vad som händer med illern om den inte kan vara kvar i det nya hemmet?
Är detta förknippat med pengar, d v s får någon betala för illern?
Jag förstår att syftet är gott men det kan vara svårt att avtala när ena parten är en ideell förening och andra parten en privatperson.
Jag inväntar ditt svar innan jag går vidare.
Antingen kan det vara en privat person som vill ha hjälp med att omplacera sin iller eller så kan det vara en hitteiller som ingen har anmält saknad.
Ja det förekommer en omplaceringsavgift som köparen betalar till föreningen och den gamla ägaren kan begära en max summa.
Sara

Det här är lite komplicerat, jag föreslår att du vänder dej till konsumentrådgivaren i kommunen, alternativt till en jurist med avtalsrätt som specialområde. Det finns en del gratis möjligheter för sånt men jag vet inte om det är ok att publicera de länkarna här?
Fråga till moderator: Är det ok att länka till dylikt?
Du får gärna pma mig adresserna annars.
Sara

#8 Du har pm!
Tack!
Sara
#7 - sajtvärden här brukar vara generös med länkar, så jag tror nog att vi gladeligen tar emot dina tips om var man gratis kan få hjälp!

#11 Tack, jag inväntar ok från sajtvärden först, sen delar jag gärna med mej!
#7 Hej! Förlåt att jag inte hunnit svara, var utloggad hela dagen igår. Det är helt ok att lägga in den typen av länkar.

# 13 Helt ok, det gick utmärkt att vänta!
Här kommer länkarna:
hit mailar man sin fråga:
hit kan du skriva/maila, eller ringa
hit kan du maila eller ringa:
http://www.uppsalastudentkar.nu
ännu en att skriva/maila till:
http://www.juridikradgivarna.se
att maila:

bra !