Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettlivsmedel
Läst 1396 ggr
Ida
0

Köttskandal i USA

Amerikanska myndigheter har återkallat 65 miljoner ton kött och detta verkar bli den största köttskandalen någonsin i USA. Slakteriet i fråga har inte låtit veterinärbesikta slaktdjuren och har även låtit slakta djur som inte ens kan stå själva. Risken för att bli smittad av galna kosjukan etc, som är anledningen till kontrollerna bedöms dock, enligt amerikanska motsvarigheten till jordbruksdepartementet vara "avlägsen".

Jag förmodar att vi inte importerar särskilt mycket kött från USA så vi kanske inte behöver förfasa oss över smittorisken, däremot tycker jag att det är avskyvärt att man misshandlat djuren så. Hur skulle ni reagera på en sådan nyhet om det vore i Sverige/Europa?

Maria
0

Sjukdomar är jag inte rädd för men att behandla djuren på detta avskyvärda sätt och att lura konsumenter är förskräckligt.

Skulle definitivt bojkotta  inhandel av kött från det landet eller det slakteriet om det var på mer nära håll.

Nu precis som Ida skriver så importerar vi väl inte så mycket kött från USA. Det är jättebra att sådana här skandaler sprids över världen så man kan hoppas att resultatet blir att slakterier får mer "ögon på sig".

/Maria