Konsumenters beteende
Enligt en artikel på svd.se har vi konsumenter ett härmande beteende och väljer i större utsträckning att göra som andra gör. Kanske förklaringen till TV-reklamens framgångar?

Det var intressant läsning och jag svarar ja på din sista fråga, vi blir nog mer påverkade än vi anar, ff a så är det säkert en hel del som påverkar vårt undermedvetna. Fast jag tror även att reklam kan påverka oss negativt, om vi uppfattar det som framförs negativt.
Vore spännande att få läsa även såna undersökningar!
Det är väl också därför som att det fungerar bra att ha kända personer i reklamfilmer. Lättare att vilja härma någon man tycker är cool än någon helt anonym.
Kan tänka mig att det är därför bloggarna idag fått så stort inflytande på t ex modebranschen. Med bloggare får man ju en känsla av det är "en av oss" och någon man litar på och har en personlig relation till. Då är det också tryggare att härma tror jag.
Mvh // Johan
Då kan man ju vända på det och påverka människor att göra bättre val. T ex har jag fått några på jobbet att få upp ögonen för rättvisemärkta och ekologiska produkter. Någon frågade mig t o m vad det innebär att en vara är ekologisk. Skrämmande att folk har noll koll! Men det var roligt att få upplysa personer. Sedan är jag den enda jag vet om som köper schampo, duschcreme och tandkräm som bara innehåller naturliga råvaror. Där är det dock svårare att övertyga folk… För varför köpa ett schampo för 60 kr när man kan köpa ett för 20 kr? Och när jag säger att jag inte vill tvätta mig i parabener ser mina vänner ut som frågetecken!
Jag tycker det är intressant att många tror att saker smakar annorlunda för att de är ekologiskt och/eller lokalt producerade.
Jag fick häromdagen frågan av en annan kund i butiken ifall mjölken från det lokala gårdsmejeriet smakade annorlunda… Jo, jag tycker den smakar bättre eftersom den gynnar lokala initiativ, men rent smakmässigt är det ingen skillnad.
Jag har flera gånger pratat med folk som fått för sig att ekologiskt producerad mjölk smakar annorlunda för att den är ekologisk. De vågar inte ens prova…
#4 Det är ju i så fall snarare godare! Exempelvis gillar jag krav-bananer bättre än "vanliga" bananer.