Jädrans Tele2!
jag köpte en helt ny mobil samt tillhörande abonnemang för drygt två veckor sedan. Nu har telefonen bara dött.
ringde kundtjänst igår, och eftersom jag har köpt den från deras webb butik befattar sig inte kundtjänsten med det. alltså får jag betala för ett abonnemang jag ej kan använda, och de på kundtjänst sa att det är sånt som händer.
Ringde till webb butiken idag, och de kan enbart ta emot telefonen för rep, samt att jag får betala för portot som skulle vara rek. samt betala för det abonnemang jag ej kan använda. jag hänvisade till konsumentköplagen där det bla står sähär:
_Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
_jag krävde en ny mobil, men nänä, den ska repareras, och de har ingen ersättnings telefon.
jag ifrågasatte hur det kan stå en sak i lagen, medans de säger något annat. står tele2 över lagen eller? det slutade med att hon skulle be hennes chef ringa upp mig, för att antagligen tala om för mig hur korkad jag är som inte förstår deras regler.
jag ringde konsumentrådgivaren i vår kommun, men medans jag satt i kö tog hennes teletid slut och jag vart bortkopplad. ska prova igen efter kl 14.
Det står vidare i konsumentköplagen:
_Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.
_då jag inte har råd att betala för ett abonnemang jag ej kan använda, betala för en telefon som är trasig, blir tvungen att köpa ett kontantkort till en operatöslåst telefon/ alt köpa en ny mobil för att kunna ringa + ev ladda på det, samt betala ytterligare en hundring för att skicka den trasiga telefonen på reparation, ska jag åberopa min rätt på ersätning.
har nån varit med om likande krångel, och hur har ni gjort?

Min mobil gick också sönder under bidningstiden. Jag köpte den från Telias webshop, mailade bara och sa vad som hänt och då fick jag föradresserat kuvert och kunde bara skicka telefonen utan att betala något. Fick tillbaka den någon vecka senare, lagad och utan att ha betalat ett öre. Dock fick jag ingen telefon att ha under tiden, men det gjorde mig inget.

Jag har hört att praxis är att säljaren får 3 chanser på sig att reparera felet. Dvs det blir nog svårt att kräva en ny mobil direkt. Och tiden för reparation får inte heller vara för lång, har hört att 3-4 veckor är praxis där. Men det finns säkert undantag och är säkert beroende på vilken produkt det är.
Det är nog svårt att kräva att de ska ta hänsyn till att du har en kostnad för ett abonnemang du inte kan använda. På samma sätt som det är svårt att få en tv-tillverkare att betala din tv-licens om du tvingas reparera tvn.
Däremot tycker jag att de borde betala frakten för din mobil om det visar sig vara ett fel som går på garantin.
mvh
Oskar
men jag ska betala själv för porto plus rekomenderat.
ingen kompensation för att jag ej kan utnyttja abonnemanget.
Då jag måste ha en mobil, måste jag antingen köpa en begagnad som ej är opertörslåst för att få i mitt tele2 kort, alt köpa ett nytt kontant kort + ladda på det i den operatörslåsta telefonen jag har hemma. detta tycker jag ej är okej, och jag tycker det strider mot det som står i konsumentköplagen, men jag kanske är lite partisk och ser saker till min fördel? ;)
Så här står det på konsument verkets hemsida:
Så här står det i hela stycket:
**Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
**Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

#4 Jepp och det är ju det sista alternativet som de flesta säljare väljer.
För det första vet jag inte om det är konsumentköplagen eller distansavtalslagen som gäller i det här fallet, men det kan du kolla med konsumentvägledaren i din kommun. I vilket fall som helst kan man som konsument själv inte välja hur man vill ha felet åtgärdat, dvs. om man ska ha en ny telefon eller få den reparerad. Det lagen säger är att något av det ska ske och inom rimlig tid.
har pratat med konsument vägledaren, och hon tyckte att vi gör som så, att eftersom tele2 håller på och tjafsar om något helt annat än vad detta handlar om, så ska jag skicka telefonen på reparation som de begär, sen så ska jag begära ett skadestånd. Går de ej med på detta så ska vi dra det till ARN.
Skadeståndet gäller ersättning för frakten, som jag egentligen under inga som helst omständigheter ska betala, men som tele2 tvingar mig att göra, samt ersättning för den nya telefonen jag blev tvungen att köpa idag. jag ska tydligen kunna få ersättning för det, då jag anses vara i ett stort behov av varan, som nu är trasig.
jag pratade även med audio video idag, och säljaren i butiken skrek rätt ut när jag berättade att jag ska stå för frakten tillbaka, samt att i detta fall hade det inte varit något snack om saken att jag skulle fått en ny telefon.
#2, De har två chanser på sig att avhjälpa felet, inte tre. Men det gäller bara om det är exakt samma fel. Är det olika fel har de nog obegränsat med gånger på sig…
(Du som tittar på Sverker borde även titta på REA. Där lär man sig sånt här ;-)
Tom

Distansavtalslagen gäller inte om kunden tagit kontakten, utan den gäller bara då säljare ringer eller försäöker sälja på distans.
Vid garantianspråk ska säljaren stå för frakten och inte kunden. Det gäller även vid köp från butik. Om det vid reparationen konstateras att felet beror på kundens felaktiga hantering kan kunden få betala alla kostnader för reparation. Även felsökning utan reparation kan bli en kostnad för kunden.i