Irriterande produkter
Det finns en hel del irriterande produkter! Produkter som är dåliga och aldrig blir bättre, produkter som är av dålig kvalitet från början.
Morr, vad sur man blir på sånt.
Klottra gärna ner era exempel på irriterande ting här så vi andra kan undvika dem! :)
Foppatofflor …som är ohälsosamma att gå i.blir statiska och är för täta .ändå ser man var o varannan människa i dom..Sen är dom nog det fulaste man kan sätta på sig näst efter joggingbrallor med gällivare häng..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
men sköna
#1 Jag håller med, fulare får man leta efter och ändå har varenda människa dem på sig!!??
må dom va sköna men…..fötterna mår inget vidare instängda i plast…Jag kan förstå om man jobbar i trädgården i dom..men det finns folk som klär upp sig hur snyggt som helst sen tittar man ner på fötterna på dom och då får man sig verkligen ett gott skratt..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Allting som det står Euroshopper på…
På "min" ICA-affär tränger detta bedrövliga varumärke ut mycket annat. Ett exempel är vanliga enkla "ljusfemmor/värmeljus". Eursoshoppers variant är totalt värdelös, men det finns inga "riktiga" värmeljus längre utan bara stora containrar med Euroshopper…
#5 ja Euroshopper är ett bra exempel. Jag har dock inte testat allt, men en del. Inget har varit bra, en del kanske rent av lite hälsofarligt?!! (Bara min uppfattning)
Bland de första jag köpte var kattsand därifrån (kanske omgjord nu, men tänker inte testa), till min första katt. Den bestod av pappersmassa i stället för sand och luktade väldigt starkt parfymerat. Katten totalvägrade att ens gå in i badrummet, tyvärr luktade det i hela lägenheten..den åkte ut snabbt.
En del matprodukter smakar konstigt. näe hoppar över det märket…

Jag kan bli lite irriterad på produkter som medvetet görs sämre än vad som är möjligt. Tex vitvaror och en del hemelktronik. Idag får man ju vara glad om en tv håller i 8-10 år, förut kunde de hålla i 20… Samma sak med diskmaskiner och liknande. Eller för den delen mobiltelefoner. Skulle ju självklart gå att göra en mobiltelefon som håller i mer än 2-3 år…men hur många håller så länge? Och de är ju tillverkarna som medvetet ser till att livslängden inte blir alltför lång. Det irriterar mig.
mvh
Oskar
#5 Euroshopper är ju Icas eget lågprismärke och att det är sämre än annat ser man nog redan på prislappen… Jag ratar ALLT vad Euroshopper heter, men för dem med sämre ekonomi än vi har är det ju bra att det finns lågprisvarianter också.
Köp värmeljus på Ikea i stället, de är rätt okej. Eller bunkra vid juletid, för då brukar alla sorter finnas…
#0 Det finns ju massor med såna där irriterande onödiga produkter för skapade behov. Badhjälpmedel för bäbisar (man VILL väl ändå hålla i dem?), engångs-skötbordsunderlägg (Det går alldeles utmärkt att ha med sig en handduk i väskan, om inte skötväskans underlägg duger), "registreringsskylt" med barnets namn att hänga på barnvagnen, mm mm mm. Jag vet en massa grejer till vuxna också, men kommer inte på något just nu.
Alla idiotdåliga leksaker som de envisas med att skicka med barnens serietidningar!
Ta bort skiten och sänk priset på tidningen istället, för de är alltid sönder innan man ens har öppnat tidningen… Bojkottar sånt!

#6 Jag köper den kattsanden till kaninerna toalåda. Funkar utmärkt för vår del & billigt är det!
Då har dom gjort om den nu för parfym luktar den inte, men däremot dammar den nåt fruktansvärt! Och ser ut vanlig sand gör den nu..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
#10 ok, då är den omgjord.
Euroshopper är inte det hetaste märket nej. Ibland undrar jag hur de kan producera saker så billigt.
irriterande ringsignaler… att dom får köpas av småbarn fast dom är så dyra … och att dom låter så extremt högt… jag förstår inte att alla människor har blivit så viktiga att man måste kunna nå dom överallt och dygnet runt…
Hörlurar som låter i hela tunnelbanan/bussen. Aj, aj, jag börjar kanske bli gammal… :/
#14 det är lite okej om det är en person som har lurar som det kommer musik ur ett par stolar bort… men om det är mer än 3, och det samtidigt ringer hela tiden överallt, och det enda som pratas om är "vad gör du, var är du nånstans?"… så byter jag plats/vagn om det går…
#15 Ja, jag håller med, mobiler är också irriterande. Fast jag är en mobilbov själv. :/
Skinnet på falukorv har blivit uselt. Förr kunde man göra ett snitt i skinnet och dra bort hela skinnet. Nu är skinnet så tunnt och ohållbart att man bara kan få av små fragment av skinnet från korven. Snacka om produktinveckling!
Det var ICA som började med den här typen av skinn men det gjorde mig inget eftersom jag ändå köpte Scan med riktigt skinn. Nu har även Scan börjat med fragmentskinnet på sina korvar.
Tom
Då ska jag fortsätta köpa min lokalt producerade falukorv ett tag till… :D Abrahamsons chark… För än så länge hänger det skinnet ihop!
#18 Härligt att ha möjlighet att köpa sådana lokalt producerade produkter. Inte bara bra skinn, utan säkerligen bättre produktionsmetoder och mindre belastning på miljön. :)
Jag köper så mycket lokalt jag kan… Både av lokalpatriotism och andra skäl…
HÄr finns FLERA bagerier som bakar utmärkt frukostbröd
HÄr finns en lokal champinjonodlare - som jag dessutom känner
Det har nyligen startat upp ett ganska lokalt gårdsmejeri, med bara två gårdar som förädlar sin egenproducerade mjölk!
Jag bor i en halvdöd region, som förvisso håller på att dfå visst liv efter att Ikea etablerats sig och dragit med sig en massa andra större kedjor plus att det är nåt gigantprojekt från Kina som är på gång här. Men i övrigt har det bara varit stora nedläggningar och elände här… SÅ jag försöker stötta dem som vågar satsa och dessutom gör det bra!
#20 Får man fråga om det är Kalmar-regionen du bor i? *nyfiken*
#21 Jag bor i Kalmartrakten, ja… Inte så svårt att lista ut, om man hört något om vad kineserna håller på med, antar jag - som knappt har nån aning om vad de gör…
Irriterande produkter - stadsjeepar och onödigt tunga och motorstarka bilar. Pinsamt med alla dessa gubbar som behöver all plåt och alla hästkrafter för att kompensera sin egen brist på manlighet…
(Tar sig brasan?) ;-)
EUROSHOPPERS tops är jättebra :) Även Euroshoppers divestivekex och mariekex är riktigt goda :)
L
Nu får jag nog lägga in en liten parantes här alltså… Jag har under flera år jobbat med livsmedel och transporterat otaliga märken från olika slakterier och tillverkare av mat.
Det funkar så att en vara som tillverkas tappas, läggs, emaleras i massor av olika förpackningar. Ta en sån sak som Icas ärtsoppa… samma som euroshoper och samma som eldorado o.s.v Samma vara olika förpackningar, tillverkade på samma ställe och av samma "kok" Euroshoper är liksom felix eller findus eller vad som ett märke som passar en del och inte andra och man behöver ju inte tycka illa om allt bara för att en sak eller några inte passar ens smak.
Dom flesta här skulle nog bli ganska förvånade om dom visste hur mycket olika märken som tillverkas på samma ställe och sen bara får olika förpackningar.
#24 Jag håller med!! Varför ska jag köpa Topz för 16.90 när Euroshoppers Tops kostar 6 kronor??
Euroshoppers bindor är bra. Jag får inte klåda av dem som jag får av Always. Även här skiljer priset sig markant och kan inte motiveras med sämre kvalitet.
Eurohopper har många bra saker i sitt sortiment, vissa mindre bra. Men så är det med alla märken, som till stor del tillverkas på samma ställe i alla fall. :-/
Men vad är det då som gör att de kan sälja Euroshoppers ärtsoppa till halva priset jämfört med ICA´s?
#27 Det är inte samma produkt. Det där är en myt som lågprisivrarna kört med länge…
#28 Jag är väldigt nyfiken på vilka grunder du säger att det är en myt, menar du att jag som jobbat i branchen i många år alltså har sett fel och fått fel information?? Vill gärna höra att du vidareutvecklar ditt påstående om att det är olika fabrikörer på dessa varor.
#29 Det kan säkert mycket väl (ibland) vara samma fabrikör. Detta kan man kolla på baksidan, det brukar finnas ett fabriksnummer eller dyl. Däremot tror jag inte att det är precis samma produkt fast i olika förpackning. Möjligen samma producent - men annat recept när det gäller exempelvis ärtsoppa.
#29 Det kan säkert förekomma att samma vara finns i olika förpackningar - men jag har hört det där psåtåendet så ofta, och i så märkliga sammanhang att jag betraktar det som en myt.
#31 Man ska inte gå på hörsägen. Det vet jag av erfarenhet och jag vet också att du är en ivrig förespråkare för att stå för fakta och inte hörsägen. Et tu brute…
Fast om jag hör någon säga att två varor är identiska, men med olika "fasad" och jag vet att det inte stämmer - så kallar jag inte det hörsägen…
Om du för vidare det jag skrev i #31 är det däremot hörsägen…
;-)
#33 Så typiskt dig, AndersE, att istället för att bemöta kritiken, välja att försöka lära mig definitionen av hörsägen. Så enkelt slingrar man sig alltså ur en diskussion. Hal som en ål.
Så om du säger att jag går på hörsägen, och jag inte tycker att jag gör det…
Då ska jag acceptera det du säger, istället för att berätta hur jag ser det?
Intressant! Du kan be värden införa sådana Skrivregler!

Måste bara inflika jag använder jätte mycket euroshopper o jag tycker att det e ett bra märke. det e ett bra märke för oss som e fattiga.. katterna äter burkmaten o jag äter pålägget o varken jag eller dem e sjuka..kan hålla med om att eruoshopper kattsand e skit men det e icas oxå..

#0 Jag irriterar mig på AndersE.
Lite utanför ämnet men jag kan inte låta bli;
Jag irriterar mig gränslöst på mataffärer som envisas med att lägga brödet först i affären! 
På "mina" stormarknader både i Kalmar och Karlskrona är plockordningen bröd, grönsaker, frys, mejeri och sist konserver.
Man behöver inte tänka länge innan man inser hur brödet ser ut, när man plockar upp det efter att ha legat under allting annat…
I början går det bra att stuva om och stuva om, men jag som månadshandlar hamnar till slut ändå med ett berg utan dess like och brödet ser ut som det körts över av en asfaltdumper. Och mejeriprodukter som mjölk och yoggikartonger - de vill man ju ställa upp i varukvagnen. Men när man väl kommer dit så finns det inget utrymme kvar i vagnen att ställa på när man som jag, månadshandlar.
Varför i jösse namn lägger man inte brödet sist i ordningen?? Har frågat i affärerna flera gånger, men det är ingen som vet!
Överväger att helt gå över på tunnbröd, det är vad jag kommer hem med varenda gång i alla fall…

*kämpar och kämpar men kan inte låta bli att fnissa liiiite*

#39 Med det inlägget så anser jag att du bröt mot de Skrivregler som finns här!
Där står det tydligt: Det är inte tillåtet att: Ägna sig åt personangrepp.
Har du inte läst dem, så gör det på: Skrivregler på iFokus
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ok, får nog utöka irritationsmängden till att även gälla StefanW. Nån mer som vill vara med?
#42 Det stör mig att du nämner att Stefan tillsammans med mig. Jag är mycket mer irriterande.

*Asg* Nu är ni lite roliga faktiskt.
Men det var saker vi störde oss på som vi skulle ta upp här. Oavsett vad man kan säga om de som skrivit här så är de inga saker, de är individer. och som sådana bör de lämnas utanför denna diskussion.
Man kan iritera sig över personer med den personen, eller göra som mig och undvika personen ifråga. :-)
När det gäller saker som är lika men med annan förpackning, kan jag säga att det finns tre modeller av sänger jag vet är tillverkade i samma fabrik, med exakt samma innehåll, men med olika tyger på. dessa sängar säljs sedan i tre olika affärer, med otrolig prisskillnad och med olika märken fastsydda på sängen. Men det är samma säng.
Så det är ingen myt, de som säljer dessa sängar är både billighetsföretag och väldigt dyra.
Foppatofflor d. Asfula, men min rygg uppskattar dem. Jag personligen har inga, men lånar barnens. Dumt, då min rygg skulle älska mig för att jag går i dem. ;-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag kan hålla med om att det är lite slag under bältet att peka ut någon på det sättet, men det verkar inte som att AndersE har mindre självdistans än att han kunde bjuda på det. :)
Har jag fel?

#28, jag vet åtminstone att korvbröd med exakt samma recept förekommer i olika påsar, och då menar jag inte bara till antalet.
:P
Jag tycker att Cartman är irriterande rolig!
Tom
AndersE… På livsmedel skall det finnas en liten oval cirkel med ett nummer… nummret står för tillverkningsställe… jag har inte letat så noga men vet att ICAs köttbullar och Scans köttbullar (färska - ej frysta) har samma nummer 220.. På så vis kan man lista ut vqar olika produkter tillverkas..eller om olika märken tillverkas av samma leverantör.
L
#48 Fast att de tillverkas på samma ställe behöver inte nödvändigtvis innebära att det är exakt samma produkt…
Men ATT det är så att det tilvlerkas flera olika fabrikat av samma sak på samma ställe är väl ingen direkt hemlighet. Jag, som har ett förflutet som lastbilschaffis, har transporterat både Önos och Felix konserverade gurkor från en och samma (numera nedlagda) fabrik på Öland. Jag har också varit inne i den fabrik där McDonalds ketchup tillverkas, sida vid sida med ett annat känt ketchupmärke.
Men det är alldeles säkert olika recept….

När min far för många år sedan skulle lägga om golvet hemma så valde han att slå till på ett dyrt golv (minns inte märket) som kostade minst tre gånger så mycket som ett likadant golv på Ikea. Men han ville ha kvalitet och det är ju ofta så att ju mer man betalar, desto bättre kvalitet.
Men sen nåt eller några år senare var han inne i fabriken som tillverkade golvet i nåt jobbsyfte och fick då veta att de tillverkar exakt samma golv till både Ikea och det dyrare företaget. Det är bara prislappen som skiljer. Lagom surt..
Men det här var som sagt många år sedan.

Jag blir förresten också irriterad över att affärerna alltid placerar bröd eller frukt först i affären. Men samtidigt, då har man möjlighet att packa lite som man vill. Om frukt och bröd låg sist hamnar det längst upp i vagnen = först på bandet i kassan och därmed mosat av kassörskan på andra sidan istället. Då är det bättre att få hålla koll på grejerna själv istället.
Jag brukar lägga en korg antingen i barnstolen, under vagnen eller bara i vagnen för att kunna skydda ömtåliga varor lite bättre.
Har kommit på en ny irriterande sak. Profilkläder som köps in för ett visst företag utgår nästan alltid från manliga storlekar. Jag har en small-jacka som är större än största damstorleken som finns. Jag kan tälta i den. Gjord för stora gubbar helt enkelt.
#52 - och om de nån gång FINNS i dammodell, så är de gjorda för Barbie och hennes taniga vänner, för till MIG funkar det aldrig…
(barbaklump… HAHA)
#53 Alltid extrema storlekar - åt ena eller andra hållet!

Håller med #38, med skillnaden att i mina affärer verkar frukt och grönt oftast komma först. Mosade tomater och plommon i kassan… inget vidare.
# 38
Efter antal år som avdelningsansvarig i en av sveriges största brödavdelningar så skall jag besvara din fråga om varför brödet ligger först. :)
Jo, butikernas marginaler på bröd är ungefär lika som på butikens övriga sortiment men det är ändå väldigt snabba pengar då fakturan skall vara betald 30 dagar efter leverans och varan, ja den säljs nu nästa direkt. Snabba pengar alltså.
Lovisa
Kom på en till irriterande produkt: Handsfree till mobiltelefoner. Jag har ingen trådlös, utan den jag har verkar vara anpassad till jättar eftersom sladden är otroligt lång och det finns inget smidigt sätt att korta den på. Den trasslar alltså ihop sig så fort man ska använda den och det slutar oftast med att jag sliter ut den och pratar direkt i mobilen.
#57 - det beror på VAR och HUR du använder handsfree. Jag brukar fästa min telefon på instrumentpanelen i bilen och DÅ behöver man ha den långa sladden till handsfreen… Fast nu har jag skaffat en trådlös igen, får se hur länge den håller innan den går sönder…

Det här ju också en typ av irriterande produkter:
http://www.aftonbladet.se/matvin/article1245570.ab
http://www.aftonbladet.se/matvin/article1224105.ab
Citronkaka som innehåller 0% citron…
mvh
Oskar

#59, Det är inte irreterande ens, det borde vara vilseledande information… Buu!

#56 Men varför skulle det ha någon betydelse att fakturan betalas långt efter brödet har sålts?
Placeringen av brödet måste ha andra orsaker. Säljs det mer bröd om det står först? Folk behöver väl lika mycket bröd ändå.

Familjeliv.se, vilken sopa föra att vara familjesajt, men fungerar aldeles utmärkt som en cyberlig dörrmatta. :P

#61 Var saker placeras är en hel vetenskap. Man kan tro att vi köper det vi behöver men det stämmer inte riktigt…affären kan i ganska stor utsträckning påverka vad vi handlar genom placering, utformning och liknande.
mvh
Oskar
#63 Ja, och leverantörerna "slåss" om vissa platser för bästa synlighet. Ögonhöjd är hett exempelvis.
Stämmer fint…det finns A och B platser i butiker…
#61 Man tjänar ränta på pengarna när man fått in pengarna 30 fdagar innan fakturan skall vara betald. I butiken jag jobbade sådes bröd (ej knäckebröd inräknat) för 11 miljoner om året, räkna ut räntan på det får du se :)
#63 ..yepp ..håller med..en hel vetenskap..
#64 brödgubbarna slåss också om de bästa platserna..men det gäller att "handskas" med dom ..hihi…så dom inte bestämmer i butiken…för de har ju sina vinstgivande produkter och det kanske inte är samma för butiken i fråga.
ursäkta sent svar
Jag läste denna tråd baklänges, #63 ledde till 56 och till 38 och där hittade jag en mycket lustig sak: Har jag förstått det rätt så gnäller du på dig själv för att du lägger mjuka brödet underst i korgen/vagnen??? :)
Som Oskar säger så är det oerhört noga uträknat hur möbleringen i en butik ska vara. Gå och hämta dina tunga burkar och varor först, gå sist till brödavdelningen och lägg din limpa överst. så slipper du problemet.
Den kund som lägger något i vagnen på de första sekunderna i butiken, handlar därefter procentuellt mera, än den kund som bara går till exakt de hyllor där varorna finns som man bestämt att man ska ha.
Många kunder får intrycket av att deras butik säljer varor billigt, och att butiken är snäll mot dem, får nån sorts tacksamhet, lojalitet, skuldkänslor mot butiken och de anställda, och handlar därför lite mera av den anledningen :)
och de kunder som går i en annan riktning, börjar vid kassan och svänger runt åt andra hållet handlar för 5-10% mindre än de som går i exakt den ordning som butiken vill att du ska gå.
Jag går därför aldrig i den riktning som min butik vill att jag ska gå i :)
syntax error, line #66
Ibland kan det ju vara bra att gå hela vägen runt om det är något man glömt att man behöver. Det är dock alltid samma sak man glömmer, typ tandkräm och toapapper som är ganska tråkiga produkter och inte direkt står bäst placerade.
Apotekets tamponger i "storpåse". Det är omöjligt att få av plasten, trots naglar, utan det behövs en sax t.ex. När man äntligen fått av höljet så sitter man där med en luddig tuss och jag blir helt vansinnig…
/Maria

#69 Håller helt med! Vad var det för fel med en flärp som gjorde att man fick av plasten? Nu måste man ju vrida plastdelarna åt olika håll och det är ju inte det lättaste!
Nej, jag gnäller inte för att jag lägger brödet i botten på vagnen - så korkad är jag inte - jag irriterar mig över att brödet är placerat i början av affären. Med tanke på hur varuplaceringen totalt ser ut i nämnda stormarknader skulle det ta mig dubbelt så lång tid att månadshandla om jag skulle följa ditt exempel och planera varuordningen och tyvärr - jag har varken den tiden eller orken.
I både den Konsum och ICA-affär där jag kompletteringshandlar under veckorna fungerar det utmärkt att lägga brödet sist, alltså är jag övetygad om att det skulle fungera även på stormarknader.
Jag vill kunna gå igenom affären från ingången till kassorna och handla utmed vägen utan att behöva stuva och packa om för att inte mosa sönder varorna innan jag kommit ut. Alltså vill jag ha mer genomtänkt och kundvänlig planering av varornas placering från affärsinnehavarnas sida och inte behöva planera och strukturera min väg genom affären som kund.
Ingen av de butiker jag handlar i har brödet först. Men så handlar jag inte på jättestora butiker förstås, förutom Prisextra.
i våran affär är brödet sist, eller ja, det kommer ju strax innan godiset, som är absolut sista anhalten, däremot är grönsakerna det första man springer in i, mycket irriterande.
det blir många vändor innan man är klar i den affären :)