Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 2648 ggr
Mymlan
0

Kan de göra detta?

Jag bor inneboende med denna mespropp och undrar nu i o m vad jag nu fått vetskap om. Så ska mesproppen med mamma o stora systers hjälp söka betalningsföreläggande på mig för obetald hyra för 3 år. Kan de verkligen söka sådant utan att det finns ett kontrakt skrivet?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

AnnaLundin
0

Du får nog utveckla lite till vad som är bakgrunden till din fråga, det du skrivit är för mig helt obegripligt….

Mymlan
0

Inneboende utan kontrakt sedan feb -05, den jag är inneboende med hans mor och syster vräkte mig gav mig 2 veckor på mig finna nytt boende. Han hyr INTE bostaden av sin mamma eller syster. Nu ska de begära betalningsföreläggande på mig för obetalda hyror för den tid jag bott här. Men INGET kontrakt finns på att jag har HYRT ett rum med tillgång till wc, kök, vardagsrum o hall.

Sara
0

Om inget kontrakt finns så kan du hävda att det muntliga avtalet ska gälla. Detta är naturligtvis svårt att bevisa både från din sida och hans sida.

Har du inte betalat någon hyra så du har kvitton kanske myndigheten anser att du ska betala efter någon norm vad du borde ha betalat men jag är inte säker.

Samtidigt så låter man väl inte någon bo kvar i 3 år om personen inte betalar.

Ta och ring KFM och hör.

Sara

Ida
0

Jag skulle gissa att det blir svårt för dem att driva in detta, i synnerhet eftersom det inte ens är de själva som står för lägenhetskontraktet och därmed har möjlighet att eventuellt skriva ett hyresavtal med dig.

Vad är det för fel på "mesproppen" i fråga? Är de överförmyndare till honom eller har han juridisk handlingsförmåga själv? I så fall har de ju ingenting med det här att göra.

Mymlan
0

#4 Det är inget fel på han, de hävdar han bett demm om hjälp men anser han vara vuxen och kan prata för sig. En mespropp som vänder kappan efter vinden, som är dubbel säöger en sak till en o annan till nr 2. Han är ej omyndig förklarad. Mor o syster ansåg oxå de som har Godman är omyndig förklarade.

Personligen så anser jag det är ngt som ej klickar rätt där uppe..

Ida
0

#5 Men de är alltså inte "god man" för honom?

Mymlan
0

#6 Nope..

AnnaLundin
0

Jag förstår inte riktigt - har du bott inneboende hos någon i flera år utan att betala ett öre?

Jag förstår att de anser att du ska betala för dig… Men jag vet inte hur det ser ut rent juridiskt.

Mymlan
0

#8 Han har ju ej behövt ta in mig från början för sa på en gång min inkomst ej räcker till men jag betalar maten o hygien artiklar vi behöver varje månad.

AnnaLundin
0

#9 - tycker du själv att det är rimligt att bo inneboende hos någon utan att betala annat än mat och hygienartiklar?

De flesta vuxna "barn" betalar någon form av "hyra" när de bor kvar hemma hos sina föräldrar. Så jag tycker inte ens att man kan skylla på att det är en släktning, OM det ens är det??

Är man sambo så delar man på kostnaderna.

Jag förstår inte hur du med gott samvete har kunnat bo där så länge utan att betala för dig. Det kanske är just för att människan är så godtrogen och för snäll för att säja ifrån som "mesproppens" mamma och syster hjälper till att säja ifrån nu.

Hjortronsylt
0

I all välmening, kanske lika bra du flyttar ifrån din "mespropp", såg i dina tidigare inlägg att du tycker han misshandlar dej?

Och bra du söker lägenheter och har råd med hyror på över 5.000 för då kommer du säkert kunna hyra ett rum hos någon i alla fall. Men varför har du inte betalat för dej under dom 3 år du bott med "mesproppen" istället, om du klarar en så hög hyra? Du skrev att du har kronofogden efter dej, men kanske kan du få hjälp med ett 2:a hands kontrakt via sociala ändå.  Lycka till, håller tummarna!

Mymlan
0

#11 Klarar jag sådan hyra då kronis tar så jag har 4000:- varje månad????  När jag har ett 1:a hands kontrakt på bostad så får jag från Försäkringskassan ngt som heter Bostadstillägg. Detta tillägg fick jag ej då jag flyttade in hos denna PGA av Försäkringskassan Ansåg oss vara Sambo. Så hur skulle jag kunna på denna inkomst kunna betala halva hyran på 5700:- halva elen som just nu är på ca 1500:- + betala mat. Vad jag kan se så går det ej ihop. Soc gav inget bidrag de ansåg oss vara sambo. Likadant ansåg kronofogden oss vara. Jag hade gärna betalat hyra om det hade gått därav så kom han och jag överens om jag står för maten.

Ida
0

Jag tror absolut att man kan komma överens om att den ena betalar hyra och andra bostadsrelaterade kostnader och den andra betalar mat om det är så man vill ha det. Det kan mycket väl vara så under perioder då en kanske är sjukskriven eller studerar exempelvis och att man väljer den lösningen för att den andra tjänar mer.

Men, uppenbarligen är det inte en lösning som stöds av alla längre, inte ens den du bor med och då blir det svårt att "hävda sin rätt" att bo där. Han har nog med andra ord rätt att kräva betalt om han vill, men knappast retroaktivt. Jag skulle flytta därifrån, det känns ju inte så kul att bo kvar om han inte vill att du ska bo där längre.

Mymlan
0

#13 Jag har ej sagt jag ska bo kvar men vill ju gärna kunna få tag på tak över huvudet och jag tror inte 2 veckor är skäligt, hur skulle du tycka om din bostadsvärd endast gav dig 2 veckors uppsägningstid på din bostad?

Jag är sjukpensionär.

Tom
0

#14, Vad som är "skäligt" är väl i det här fallet en definitionsfråga. Men eftersom du inte har betalat för dig under tre år och ni inte heller har något kontrakt är det väl upp till "mesproppen" att slänga ut dig utan förvarning om han så önskar. Det är ju hans bostad och han har varit ytterst snäll och låtit dig bo där gratis. Så han har väl egentligen inte några skyldigheter mot dig.

Men jag förstår att det känns tufft.

Tom

Anett Lindbom
0

#12, Betalar du så mycket till kf, jag undrar om en sak , om du skulle hitta en bostad med en rimlig hyra så kan du ju kanske ta kontakt med kf & ni gör om inbetalningen till dom, jag tror inte att dom är helt omöjliga att ha & göra med om man pratar med dom.

Mymlan
0

#16 KF kommer jag ta tag i för ringde överförmyndaren och GM är på G åt mig de håller på letar och de sa det kan ta några dagar innan. Då ska skuldsanering ordnas, samt lite annat.

Sara
0

Har själv skulder hos KFM men de räknar med den hyra du har i ditt existensminimum.

Jag anser att du har betalat hyra genom att köpa hem mat och hygienartiklar till ett värde av ??? för hans del varje månad. Är man inneboende och betalar hyra så betalar man ju inte hyresvärdens mat.

Sara

Mymlan
0

#18 Verkar som en del ej håller med om det *läs ovan* till o med betalat cigg åt han, jag som ej röker..

abbis
0

Har skummat igenom lite snabbt..Men jag får en uppfattning att du har alltså varit sambo med en kille i hans rum hemma hos hans mamma.Du har betalat maten och han har betalat mamman för att få bo hemma.Det innebär inte att han betalat halva hyran,eller´. Du har  bidragit med maten och det skall räknas in.Tvivlar på att det kan drivas in någon hyra retroaktivt då det ej är skrivet något kontrakt.Lite långsökt att kunna gå till inkasso på detta.Killen själv har på sin höjd betalat ett par tusen i månaden så komma och begära halva hyran av dig är absurt..

stå på dig dom kommer ingenstans..trist att du behöver bo där tills du hittar något nytt..

Det är lågt av killen att göra slut på ett förhållande på detta sättet…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Mymlan
0

#20 NEJ, är inneboende med denna kille i HANS lägenhet Han hyr av ett bostadsföretag. Hans mamma och stora syster kom på besök och de sa Du har två veckor på dig att flytta ut. En 40 årig man som inte klarar av att prata för sig, säga vad han tycker och tänker Utan måste be sin mamma o syster göra det Åt han.

abbis
0

Jaha…Har han vid något tillfälle antytt att du ska betala halva hyran eller har det underförstått varit du som istället betalat annat för att kompensera att han betalar hyran? det har egentligen ingen betydelse att du gett honom hyrespengar om du då fått betalat annat…Man delar ju ändå på allt i den mån man har resurser…Tjänar den ena parten mer ska den parten stå för mer oxå anser jag…Står han på kontraktet kan han vid en separation be dig flytta så där har han rätt ,men han kan inte komma och kräva retroaktiv hyra…där är han ute och cyklar…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Mymlan
0

#22 Bra det sa advokaten oxå de kan ej begära hyra i efterskott om de ej kan uppvisa ett hyreskontrakt mellan han och mig.