Billigare med bara mobil
Om man inte ringer så mycket kan det vara billigare att bara ha mobil, visar en undersökning som Post och Telestyrelsen gjort. Fasta avgifter och flyttavgifter gör fasta abonnemang dyrare och i och med att samtalsavgifterna för mobiltelefoner har sjunkit de senaste åren kan det löna sig att bara ha mobil.
För Er som bor i stan kan det säkerligen fungera med bara mobil.
Själv bor jag på landet och har ingen täckning alls inne i mitt hus, så vill jag vara anträffbar mer än när jag är ute så är jag så illa tvungen att ha fast telefon också. Men nog har man tänkt tanken….
Aha! Det finns i och för sig ställen i Stockholm också som inte har täckning. Jag har en kompis som bara kan stå i vissa delar av lägenheten och prata - så hon har även fast telefon hon med! :)
För mig skulle det inte löna sig då jag har telefonkontakt med flera utan mobil. Dessutom har vi dålig täckning där vi bor i Göteborg också.
/Maria

Jag har bara mobiltelefon och det funkar jättebra… Enda problemet är att man måste vara anträffbar hela tiden. Med fast telefon kan man ju alltid skylla på att man inte var hemma om man inte vell svara…;)
#4 - man KAN ju faktiskt stänga av telefonen om man inte har lust att vara anträffbar….
Om jag inte hade haft mitt bredband via telenätet skulle jag utan tvekan ha gjort mig av med mina fossiler (trådburna telefoner) för länge sedan.
När mitt nuvarande kontrakt på bredband går ut kommer jag troligen att säga upp all fast kommunikation till förmån för trådlösa alternativ.
Tom

#5 Jooo, det kan man ju. Men som arbetslös förväntas man vara anträffbar 24 timmar om dygnet, ifall ett jobb skulle dyka upp…
Jag har min telefoni över nätet och det funkar kanonbra. Billigt är det oxå. Sen om personer har samma nätleverantör så ringer man gratis.

Vi har varit inne på den tanken att bara ha mobil. Det är ju mest i den man pratar ändå. Det vore så skönt att slippa alla dessa fasta kostnader.
#7 - även som arbetslös har du rätt att befinna dig i radioskugga en stund, så att du inte har någon täckning på mobiltelefonen. Eller att råka ut för att batteriet tar slut medan du är ute på dagens promenad, som också är tillåten att ta.

Jag har funderat på att slopa den väggfasta telefonen & ha bara mobilen, jag & sonen har ju en varsin mobil, samt datorer(stadsnät) med email & den väggfasta telefonen, och den väggfasta används nästan aldrig så den börjar kännas lite onödig & överflödig.
Just nu har jag mobil med refill men funderar då på om det kanske skulle vara bättre med en mobil med abonnemang?
Jag har funderat lite på det där men har inte bestämt mig ännu för hur jag skall göra,, Eller vad tror ni om det, jag själv känner mig rätt så osäker i den här frågan, Men i längden kanske det skulle löna sig med att skippa den väggfasta telefonen.
Det är klart stressande att känna att man förväntas vara anträffbar dygnet runt, oavsett klockslag!
Folk verkar ta det personligt om telefonsvararen går igång, och att man inte hör av sej tillbaka inom 5 minuter. Då ringer dom på mobilen istället. Brinner det? Har någon dött? Nej, dom ville bara snacka skit och kunde inte vänta 5 minuter eller visa respekt med att vännen FAKTISKT var upptagen med annat. Bråttom bråttom! Och det b(v)ä(r)sta av allt - dom vill gärna veta vad man gjorde när man nu inte svarade i telefonen…..! Skit i det du, är standardsvaret nu för tiden. 
Tacka vet jag röksignaler och tankeläsning.
Vi har Telia adsl modem.
Kan vi säja upp den fasta telefonen och bara ha Internet via Telia.
Vi har ju mobiler, både min man och jag.. Ringer ett samtal om dan, med den fasta telefonen. Abonnemangsavg är dubbelt så dyr mot den samtalskostnad vi har.
Jenna
Det verkar som att allt fler, om man har möjlighet, går över till att bara ha mobiltelefon.