105 dollar fatet
Oljan har nu nått den rekordhöga nivån 105 dollar fatet. Dyr olja betyder dyr bensin.
Hur påverkas du av det?
Ingenting längre, jag har sålt bilen och åker färdtjänst.
Sara
Var det för att det blev för dyrt med bil pga bensinpriset?
Nej, för att bilen var skrotfärdig. 
Sara
Vi har en stor bil för att få plats med hela familjen utan att leka sardinburk. Den är förhållandevis bensinsnål för sin storlek och motorkapacitet, går att köra landsväg på 0,9 liter/mil om man är lätt i högerfoten. Men den slukar ju ändå en hel del soppa… SÅ jag försöker ransonera mitt bilkörande så gott det går. Bor ju på landet utan vettig kollektivtrafik så man är liksom tvungen att ta bilen för att åka och handla och sånt. Men man undviker de onödiga turerna till stan så gott det går.
Sen är jag ganska glad att vi bestämde oss för att demontera oljebrännaren på vår värmepanna, numera eldar vi bara med ved och kompletterar med elpatron. Och att vi dessutom får en stor extrayta när vi låter demontera oljetanken också gör ju inte heller ont…
#4 Även en positiv effekt av högt oljepris alltså! :-)
Jag påverkas ingenting vad jag kan komma på. Jag går och cyklar när jag ska någonstans, och åker buss eller tåg om jag ska längre bort vilket är ganska sällan :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag/vi påverkas också mycket lite, vi använder nästan aldrig bilen.
Fast det är ju faktiskt mer än bara bilkörning som påverkas av att oljepriserna stiger. Det tar bara lite längre tid innan dessa prisökningar slår igenom. Och då har vi glömt bort oljeprisuppgången några månader tidigare så att vi inte kopplar ihop den dyrare importgurkan med oljepriset - gurkan (eller vad det nu kan vara) ska ju liksom ta båten hit och bådens oljeförbrukning lär väl inte direkt minska för att priset går upp…
Har inget val. Bor på landet vilket innebär resor vare sig man vill eller inte. Minst 6 mil/dag för vårat hushåll.
Mest synd om dem som åker mkt bil samt bla. har oljeeldning.
Högre bensinpriser leder till dyrare kollektivtrafik och dyrare mat. Slutsats: jag påverkas.
#10 Hur menar du att ett högre bensinpris automatiskt leder till dyrare kollektivtrafik?
#11 - vad tror du bussarna drivs med? Och vem ska betala det?
Ett kortsiktigt högre pris spelar nog ingen roll för kollektivtrafiken, men blir det långvarigt så måste bussbolagen höja priserna för att få ekonomi i sina körningar. Eller sluta köra….
#12 Kollektivtrafik är ju inte bara bussar.
För övrigt kan det ju vara så att bussarna bara gått halvfulla tidigare och att fler åker buss när bensinpriset stiger. Detta kanske inte betyder att det blir billigare att åka buss, men inte nödvändigvis dyrare heller.