suspekt företag
Har lagt detta inlägg även på "starta eget"
Fick igår ett brev (till vårt företag) innehållande 2 gula papper.
Båda var från samma adress men varje papper gällde olika telefonkataloger.
Den ena var www.telekatalogen.se src="http://startaeget.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> den andra www.halmstadonline.se
src="http://startaeget.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Båda papperna var utformade som en korrektur till hur utformningen i katalogen kommer att se ut.
Som vi har förstått saken rätt enligt texten på papperen så är avgiften 500kr i månaden om man skriver på och återsänder till avsändaren.
Vi försökte ringa de telefonnummer som står på respektive hemsida och hamnar hos en telefonsvarare som hänvisar till fax eller e--mail samt påpekar att man inte kan avboka en redan utskickad faktura.
Tittar man på deras hemsida så har de fört in vårt företag där.
vi har aldrig haft kontakt med detta företag, vi har aldrig pratat med dem i telefon eller bokat upp oss via internet.
Vi funderar på hur många företag som har gått på denna bluff..hur skall man göra för att stoppa detta och kan man anmäla någonstans? i så fall var?
Det är bara att ignorera de där utskicken.
Både jag och maken är företagare (enskild firma) plus att vi har ett AB i familjen också. Vi får massor med såna där brev om telefonkatalog-uppgifter och diverse reklamtjafs med provexemplar, där man kan uppfatta det som att det i princip är en faktura eller orderbekräftelse man får. Men det är inget annat än "erbjudanden" och det händer ingenting om du inte skickar tillbaka lapparna.
Så länge du inte ingått ett avtal med dem, dvs. accepterat deras anbud på något sätt, så kan de inte kräva betalt för något. Jag skulle också bara ignorera detta.

Fast jag tycker att det är bra om konsumentvägledaren i din kommun får vetskap om skumrasket, då kan de säkert agera utifrån sina befogenheter och sätta p för lurendrejeriet.
Tack Kimmi
Konsumentvägledaren vet du också var man hittar denna…anställd av kommunen?
L
#4 Kolla på din kommuns hemsida eller ring till kommunkontoret och fråga om du kan bli kopplad eller få namn och nummer till konsumentvägledaren i just din kommun.