Konkurrera mera!
De flesta europeiska banker sänkte under förra året sina avgifter för kunderna men de svenska bankerna gjorde precis tvärtemot. Anledningen är knappast att de hade dåligt med pengar, våra svenska storbanker har under flera år i rad slagit vinstrekord.
Problemet är helt enkelt för dålig konkurrens. I Sverige dominerar fyra stora banker och de kan alla hålla ungefär samma service- och prisnivå. Det är alltså viktigt att vi kunder ställer krav på bankerna, jämför olika alternativ och väljer den som ger bäst villkor. Det kan vara lite struligt att byta bankkort osv, men finns det hundra- eller tusenlappar att tjäna finns det all anledning att försöka!
Brukar ni byta bank eller åtminstone jämföra vilka alternativ som finns?
Njae, jag har nog funderat på om jag kanske skulle ha ett konto på Icabanken också, men har inte fått loss tummen. Jag sitter ganska bra hos en av de stora drakarna…
Jag, eller vi med! Men vi är nöjda med den service och de räntor vi fått där hittills, så just nu finns ingen anledning att byta. Nästa gång det är dags att byta lägenhet dock, kanske det kan vara värt att överväga.

Nä, mamma hade (gamla) föreningssparbanken, jag fick oxå ett konto där & sen var det så.. Har aldrig haft tanken på att byta eller ens jämföra banker faktiskt
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
När vi köpte hus för två år sedan bytte vi bank och fick en del fördelar vad det gällde ränta m.m. Framförallt var servicen så mycket bättre. De tog sig tid och inga frågor var för dumma.
Tidigare hade vi Swedbank (gamla Föreningssparbanken) och numera Handelsbanken.
/Maria
Ja börja alltid med att ta reda på om banken är EN juridisk person (registrerad myndighet, företag eller förening med säte lokalt på den inre gemensamma marknaden) som har retroaktivt STRIKT produktansvar för säkerhetsbrist i handläggning eller beslut av verksamhetens resurser.

har två banker. ena var ett konto som jag sparade pengar på men via föräldrarna. sen fick jag det kontot när jag blev myndig andra är också från när jag blev myndig, studiebidraget gick direkt till mitt konto då och jag behövde konto med kort. trodde mitt kort var ett sådant med max 12 fria uttag per år sedan kostar det en femma eller något sånt per uttag, men det verkar det inte vara, inte heller betalar jag för kortet eller för uttag i butik…
En sak som förvånar mig är att man som lånekund hos en bank kan få ganska bra "rabatt" på räntan, förutsatt att man lägger sina lån där och har sina lönekonton där osv. men det är få som erbjuder bankkort kostnadsfritt. Det skulle ju vara en minimal kostnad för dem, mycket billigare än ränterabatten, men ändå är det inte särskilt vanligt. Jag som bankkund skulle se det som en fin gest att få det kostnadsfritt.

Förstatliga hela rasket så slipper vi problemet.
#8 Please.

#7 jag verkar ha ett avgiftsfritt kort. iofs så är jag student så det är med något studenterbjudande(slopad årsavgift) men jag har kollat på de olika korten på swedbank och inget ska vara helt gratis. antingen betalar man per uttag efter man tagit ut 12ggr inom ett år eller så betalade man per uttag i butik. Men jag kan ju ha missat något på deras hemsida, men betalat för kortet/uttagen har jag aldrig gjort och jag har tagit ut i både butik och bankomat och fler ggr än 12:)
#10 Har du SEB kanske? Jag har för mig att de har ett avgiftsfritt kort för studenter.

#11 nepp, swedbank är min bank. blev swedbank när jag skulle få studiemedlet utbetalt till mitt konto istället för till föräldrarnas. de flesta banker har avgiftsfritt kort till studenter men med ett maxantal uttag antingen i butik eller i automat. men enligt swedbanks hemsida så borde jag betala en liten struntsumma när jag passerat 12 uttag/år. men jag har varken betalat för uttagen i butik eller uttagen över 12. Men det ska jag bara vara glad för, snålänning som jag är;)