Ingen snäll eller stark Alvedon
Läkemedelsföretaget Astra Zeneca fick betala dyrt för att man kallat produkten Alvedon för "stark" och "snäll" i sina reklamkampanjen. Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation (NBL) ålägger företaget att betala 100 000 kr för att ha handlat i strid mot god sed inom läkemedelsområdet.
Källa: TT
Vad ska de hitta på för kul reklam nästa gång då? Jag tyckte att den var ganska kul.

Ja, men vi vet ju alla aatt Ipren heller inte fick kallas intelligent….
Skulle varit kul att se en Ipren ta emot nobelpriset till exempel….

Det är väl det som blir ett problem, man får inte ha kul åt/med vad som helst
!
Fast jag tycker faktiskt att det är ok, det är bättre att locka med fyndig/rolig reklam till produkter som är mer harmlösa att använda.
Till medicin o.d behöver man nog vara övertydlig och återhållsam så att ingen skadar sej i onödan kanske?
Hur skulle ni kunna tänka er att reklam för t ex Alvedon kan bli bra och upplysande men utan att utlova egenskaper den inte tillför?
Personligen tycker jag att reklamen för Treo är mycket bra men kanske tangerar den att lova för mycket?
Vad tycker ni andra?

Pronaxen, ingen annan värktablett hjälper längre…
Hmmm
Det kan man faktiskt läsa ut som att alla andra blivit värdelösa och inte hjälper längre…
Det låter faktiskt till och med så, när han säger det.
Just Pronaxen-reklamen bara skrattar jag åt, eftersom jag lika gärna hade kunnat äta sockerpiller - den hjälpte mig inte alls… I receptbelagd styrka och maxdos…
Men generellt håller jag nog med om att just läkemedelsreklam måste man nog vara väldigt noga med. Andra produkter är lättare att skoja till det om.
Jag håller med er om att just läkemedel kanske inte är produkten man i första hand ska skämta om eller sträva efter att folk köper så mycket som möjligt av. Men att den är snäll mot magen och att det gestaltas av en stor hund som skyddar en mindre hund från regnet tyckte jag bara var ganska gulligt förstås.
Vi i Sverige har det ändå rätt milt i jämförelse med USA… där kryllar det av reklam för receptbelagda mediciner som alltid avslutas med " Fråga din läkare vad XXX kan göra för dig"
Maj gadd! Vad mycket extrajobb dom läkarna får… ska sitta och förklara för den fullt friska men lite lätt ledsna 45-åringen att bara för att alla i reklamen för det blodförtunnande medlet ler och är glada så innebär det inte att man automatiskt blir glad och får massor med vänner..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor