Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 5267 ggr
Lotta_A
1

Indraget körkort???

Jag hade ingen aning om på vilket forum jag skulle fråga det här. Tror inlägget ändå passar bäst på den här sidan. I alla fall…
En kompis till mig har fått lite problem. Hon har kört sin bil trots att det är körförbud på den. Hon måste till verkstaden med den det är något fel på lampan plus att hon fortfarande har vinterdäcken på. Så nu har hon blivit stoppad och fått böter 2 gånger inom loppet av ett par veckor.
Hon har även åkt fast för snatteri 2 gånger under 4 år. Nu är hon rädd att hon ska bli av med körkortet.
Min fråga är alltså. Är det någon som vet om man kan få körkortet indraget om man åkt fast för snatteri 2ggr samt olovlig körning 2ggr??

AnnaLundin
0

Saxat från vägverkets webplats:

Körkort kan återkallas

Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd kan återkalla ditt körkort på följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
  2. Smitning från trafikolycksplats.
  3. Upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod.
  4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
  5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.
  6. Allmän brottslighet.
  7. Sjukdom.
  8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

---

Avgör själv om det är något som kan vara tillämpligt…

Ida
0

Punkt 3 möjligtvis i så fall.

Terrierlina
0

Eller punkt 4 såklart! Olovlig körning står det ju… det va ju det hon åkt dit för. Tycker inte att det verkar ett dugg konstigt eller dumt att hon skulle bli av med körkortet…

Martin
0

Fast det är nog inte olovlig körning hon åkt dit för. Olovlig körning innebär att man kör bil (eller annat motorfordon som kräver en viss körkortsbehörighet) utan att ha den behörigheten.

Det hon åkt dit för är "Brukat fordon trots körförbud". Det är alltså fordonet som har körförbudet, inte personen.

Det brukar inte vara gratis att fixa varken nya däck (om hon inte har sommardäck) eller att gå till verkstad. Men - bilen blir ju inte fixad om hon inte gör det. 1500 kr kostar det att köra bil med körförbud, så det är ju utöver kommande däck- och verkstadskostnader 3.000 kr i böter hon dragit på sig.

Ett tips kan vara att hälsa henne att snarast möjligt fixa bilen och fram tills dess inte använda den.

Angående körkortsindragning är det inget polisen kan göra utan det är länsstyrelsen som gör det (polisen kan dra in körkort av några olika anledningar, men det är bara ett provosoriskt beslut som ändå alltid omprövas av länsstyrelsen - som även bestämmer spärrtid osv).

mvh Martin

Martin
0

Tillägg: Dessutom blir det ofta så, att om några poliser fått upp ögonen för en viss bil som används återkommande trots att man pratat med föraren och kanske även gett böter så blir det ofta lättare att upptäcka den igen. Och är den inte besiktigad - så har den inte rätt kontrollmärke där bak, och sådant gör ju också att det blir lättare att upptäcka att det är något fel med den.

mvh Martin

Sara
0

Jag trodde man fick köra till verkstad och besiktning?

Sara

AnnaLundin
0

#6 - ja, man får köra närmaste vägen till besiktning och verkstad. Man får alltså inte ens stanna och handla mjölk på vägen om man ska hårddra det…

Martin
0

#6 Ja, det får man. Närmsta vägen dit.

Men har man åkt fast två gånger för att ha kört bilen med körförbud, och ändå inte har varit på verkstad kan man nog inte hävda att man varit på väg dit. :o)

mvh Martin

Sara
0

Haha, nej..

Sara