Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 3145 ggr
skrellet
0

prismärkning

Om en butik sätter en prislapp på ett föremål, och när man sedan kommer till kassan så säger expediten att det priset inte stämmer..

Har dom rätt att höja priset eller måste dom följa priset som står satt på föremålet?

abbis
0

Det är faktiskt så illa att kunder ibland tar prislappar som är ett lägre pris på och sätter det på en dyrare vara.Samma sak som snatteri i mina ögon.Händer då och då i min butik.Men då säger jag bara att någon skämta aprilo och bytt prislappar..Man kan inte stå och ta det lägre priset då!!!!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Babz
0

Men visst är det väl så att det pris som står på hyllkanten är det som ska gälla?

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Sara
0

Ja, det är det. Ibland glömmer de lägga in rabatter i kassasystemet.

Sara

abbis
0

Är det PLU koder vi pratar om är det slarv ifrån personalen vi pratar om och inte prislappar på varan.

Oskar
0

Fast jag hörde någonstans att det pris som gäller är det man kommer överens om i kassan…

Sovgott
0

Ingen aning. Häromdagen köpte jag ett vanligt A4 kollegieblock i en vanlig mataffär. Jag köpte lite annat också, men jag reagerade på att det blev så dyrt, så jag kollade kvittot när jag kom hem sen och såg att expediten hade tagit 65 kronor betalt för ett kollegieblock! Då gick jag tillbaks till affären. Då visade det sig att dom hade sålt kollegieblock i flerpack innan (enligt expediten), men nu sålde dom kollegieblocken styckvis, men dom hade glömt att lägga in det nya styckpriset. En väldig tur att jag kollade på kvittot, för jag har inte lust att betala 65 kr för ett kollegieblock!

#4. PLU-koder - är det streck-koden på själva varan?

Sara
0

# 4 Precis men om ett pris har ändrats och personalen missar att märka om varan eller ändra skyltpris så gäller det pris som står på varan om inte priset blir högre än vad varan kostar.

Ex. Skyltning säger att en vas kostar 50:- men den går in för 45:- i kassan. Då kostar den 45:-

Ex. Säger skyltningen att varan kostar 50:- men den går in för 60:- i kassan så kostar varan 50:- om det inte är ett fall där någon bytt prislapp men det syns ju om andra varor är annat pris på.

Sara

abbis
0

Det är lite skillnad på varor som inte är prismärkta utan kodade med plu.Där står oftast inget pris på själva varan och ibland slarvas det även med prismärkningen på hyllkanten.

Jag har inga plu koder på mina grejer utan prismärker allt med små vita prislappar.Hos mig fungerar inte att komma med att det stod 10:- om varan kostar 100:- då det förekommer bedrägerier med kunder som skiftar prislappar.Dom hoppas att man har kort minne helt enkelt..

AnnaLundin
0

#6 - PLU-koder är snabbkoder som kassapersonalen  trycker in för att få rätt pris på grejer som t.ex saknar streckkoder, är för stora för att ha på kassabandet eller sånt som har kilopris. De behöver alltså inte veta hur priset på paprika variera från dag till dag, utan de trycker in t.ex 2715, som betyder paprika så finns dagspriset inlagt i datasystemet.

Sara
0

Men är inte PLU även själva streckkoderna?

Sara

ANNIA
0

Streckkoderna heter EAN, men jag vet inte vad den förkortingen står för.

Sara
0

Aha, just det, det visste jag ju.. Teflonminne.

Sara