Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumenträtt
Läst 2508 ggr
EwaAkerlund
0

Ber om råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker mej känna att denna sidan är den rätta vad gäller mitt problem,och jag hoppas någon vet hur jag ska handskas med det.Den 2 juli i år,köpte jag en WV passat,en 92:ans kombi av en kille i Gävle.Redan då jag åker hem med bilen stöter det första problemet upp…Kopplingen hakade upp sej totalt,och då hade jag bara hunnit till Sandviken. jag ringer killen…inget svar,lämnar ett meddelande,där han fortfarande inte hört av sej. Efter många om och men,så rullar bilen vidare hem till Avesta.Nästa dag,då funkar inte tändningslåset,allt bara satt lixom fast.Ringer killen igen,nu med ett ännu grinigare meddelande,fortfarande inget svar. Så när den nu funkar,så trixar jag lite så då hoppade den igång.Nu står bilen sen i måndags,helt oförmögen att starta,mycket är kollat…Jag ringer killen och skickar ett SMS,men INGET SVAR!!! Jag tolkar det som att han med stor sannolikhet sålde bilen till mej med dessa problem, som han visste om.Jag har krävt att köpet ska gå tillbaka,men då killen inte hör av sej…så vad kan jag göra??Har man nån ångertid efter privatköp av bil??Eller får jag stå mitt kast,och kosta på en massa pengar?? Vart kan jag vända mej??Tacksam för svar!

AnnaLundin
0

Som köpare har du undersökningsplikt och om jag förstått saken rätt så är det nog bara att vita i det sura äpplet och laga bilen själv.

Det är ju inte någon särskilt ny bil du har köpt, så man får nog räkna med en massa skavanker och inte fungerande saker.

Jag hoppas du inte betalade så mkt för bilen….

EwaAkerlund
0

#1 Tack snälla för svar! Jo,jag misstänker väl att det är så. Visst finns skavanker på äldre bilar,det är jag fullt medveten om,men detta är fel som ej gick att se..Och nej..inga skyhöga summor:-)

Men nu har jag lärt mej,nästa gång tar jag med mej ngn person som får gå igenom bilen ordentligt,hahaha

Ida
0

#2 Jag tror också att undersökningsplikten är den kritiska punkten i detta. Dock är det ju svårt att upptäcka så kallade "dolda fel", dvs. sådant som inte upptäcks i en normal granskning av bilen. Hur noga undersöktes bilen och hur länge provkörde du den innan köpet?

EwaAkerlund
0

#3 Hmmm,och liiite harkel,hahaha..SkämsVi var 2 tjejer som åkte iväg och kikade på bilen.Nästa gång,tar jag med mej bilkunnigt folk.!! Vi var inte heller under huvenSkäms,vet ju inte vad jag ska kika efter i alla fall,(pinsamt)och vi kanske körde bilen 1,5 kilometer. Men som sagt,man lär av sina misstag och jag förstår att jag får stå mitt kast.Bilen har varit på verksatd nu,och rullar på igen,och dyrt vart det inte heller…Tack snälla,för ditt svar!

precis
0

inte nån bra reklam för Gävle :)

(Den passaten ser ut att vara omlackad. den har en gammal blek röd färg kring lyktorna och nästan ny huv och framskärm. stötfångaren är också blek och sliten. det saknas plastkåpor för muttrarna på fälgarna)

men jag trodde att alla visste att man faktiskt får ta en bil till bilprovningen och kolla upp den innan man köper (för en billig summa). och så finns MRF:s verkstäder, som har såna tjänster, till såna som inte kan nåt om bilar.

man ska inte impulsköpa bilar på samma sätt som handväskor eller skor :)

EwaAkerlund
0

Kan berätta lite *generat* att ett nytt fel på bilen uppstod,måndag förmiddag och måste till verkstad igen..