Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettvarning-för
Läst 4382 ggr
AndreasS
1

Är så arg...

Vill dela med mig av en händelse som jag råkade utför när jag lämnade in min gamla mobil hos en kille som driver ett företag som byter och säljer begagnade mobiltelefoner här i Västerås. Jag lämnade som sagt in min gamla Sony Ericsson w300i 1 år gamal för upplåsning för den var operatörsbunden till Telia, den lämnades in fredagen den 18/7-08 och den skulle vara klar i måndags 21/7-08. Hör och häpna killen hade sålt min mobil till en en kund när jag kom för att hämta ut den. Vad gör man, jo jag krävde ersättning iform av en ny likvärdig mobil vilket jag också fick samt att jag gick raka vägen till polisstationen och gjorde en anmälan mot honom och hans företag. Butiken i fråga ligger belägen i Västerås vid aportekarbron. Så jag vill varna för detta företag. Jag rådfrågade polisen vad jag kunde göra mer och fick till svar att dom kunde givetvis spärra min sålda mobil vilket jag gick med på.

Jag kommer inte återvända till den butiken en gång till. Det finns ett  seriösare  företag i stan som jag låst upp en annan mobil hos tidigare, så dit kommer jag gå från och med nu.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

denstore
0

Om du nu har fått en ny mobil som ersättning, varför ska dom då spärra din gamla? Iom att du tog emot den nya, borde det ju vara som att du har accepterat försäljningen, eller? Jag menar inte på något sätt att företaget har gjort rätt och du fel, men jag förstår bara inte varför den gamla ska spärras, om du har fått en ny, motsvarande vara?

AndreasS
0

#1 Jag rådfrågade polisen vad mer jag kunde göra och dom föreslog det. Dom om några borde väl veta om det är rätt eller fel.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Sara
0

Oavsätt om han fått ny mobil så är det rent ut sagt förjäkligt att man säljer en telefon som är en kunds. Skulle tro att det är olagligt även om man får ersättning.

Sara

denstore
0

Det jag menar är inte att företaget gjorde rätt, men att jag inte är säker på att man ska ta emot ersättning, om man har för avsikt att anmäla dem. Jag har för mig att det kan innebära problem senare. Och även poliser kan göra och rekommendera fel ibland. Men visst, ruttet som fasen av firman.

Ida
0

Jag tror dock att mottagandet av en likvärdig mobil var enda sättet att få någon typ av kompensation för förlusten - även om det inte är enligt alla konstens regler. Jag gissar att det annars kanske hade blivit svårt att få någon ersättning alls, i alla fall om det skulle gå via polisen. Allmänna reklamationsnämnden skulle såklart inte godta detta, men frågan är om ett sådant företag skulle bry sig om deras uttalanden ändå.

AndreasS
0

#5 Han var inte direkt medgörlig när jag nämnde att kan fick lova att kompensera min sålda mobil om jag säger så. Det var inte långt ifrån att jag tappade behärskningen.

Ida
0

#6 Jag kan tänka mig det. Men hela situationen är ju egentligen helt sjuk - han har sålt något som tillhör någon annan! Det kallas häleri och är brottsligt om jag inte missminner mig…

AndreasS
0

#7 Häleri kan ge upp till 2 år fängelse.

Mandysan
0

#7 Är inte häleri att förvara stöldgods? Eller har jag blivit helt snurrig nu…;)

AndreasS
0

Häleri är när man säljer stöldgods.

Mandysan
0

#10 OK :)

Väldigt tråkig händelse :/ Jag skulle ha blivit helt förstörd om det vore min mobil…

denstore
0

Visst är det för jäkligt av företaget, men jag tror ändå inte att en anmälan leder någonstans. Egentligen förstår jag inte ens upprördheten. Visst är det surt, men om de hade sagt att den gick sönder när de flashade den, vad hade skillnaden varit? Eller att de hade tappat den? Det jag menar är att de trots allt slutligen gav en ny mobil, och det är ju inte som att man ska tro att några inställningar eller sparade saker finns kvar efter att telefonen varit inne på någon form av service.

Ta nu det här rätt, jag förstår att man blir upprörd, och även jag tycker att det är fel. Men trots allt blev ju AndreasS ersatt med en ny mobil, och då förstår jag inte riktigt varför man går och gör en polisanmälan. Ännu mindre förstår jag att polisen rekommenderar det. Jag menar, har inte polisen bättre saker att göra?

AndreasS
0

Har nu fått rada på bekanta som råkat ut för samma sak hos samma företag. Hade jag vetat detta innan så hade jag inte gått dit med min telefon.

Sara
0

En polisanmälan gör man för att företagaren inte ska göra om det. Även om en polisanmälan inte gör så att händer nått så kanske 10 gör det.

Sara

denstore
0

Då borde det vara bättre att gå till konsumentombudsmannen, och göra en anmälan där. Jag är inte ens säker på att det har begåtts något brott, i.o.m. att de erbjöd en ny, likvärdig vara. Telefonen lämnades in för att göras något med, och om de av misstag har sålt den, så skiljer det sig inte så mycket från om de hade råkat förstöra den. Nu fick AndreasS en ny, och då lär det inte vara så troligt att brott kan bekräftats. Hade däremot AndreasS inte fått någon telefon i ersättning, så hade eventuellt ett brott varit begånget.

Sara
0

Klart de gjort ett brott! Om någon stjäl din tv och sedan lämnar tillbaka den när du säger till så har personen fortfarande stulit av dig.

Hur kan man av misstag sälja någons telefon?  Sedan står det längre upp att företagaren inte direkt var medgörlig. Något personen verkligen borde vara om man av misstag sålt någon annans grej.

Sara

AndreasS
0

Jag kan säga att köper jag eller säljer begagnade mobiler så ser jag till att skriva kvitto på det både för min säkerhet och för den andre partens säkerhet. I o m att det finns en köpehandling så finns det ett bevis på hur det hela har gått till. Kan även nämna att min äldre bror köpt en beg. mobil från denna affär och bad om kvitto fick han till svar kvitto vad ska du med det till, jag skriver inga kvitton.

Kan nämnas att när jag lämnade in mobilen bad han mig skriva mitt namn, adress och telefon nr. på en lapp som han sedan tejpade fast på mobilen. konstigt att inte lappen satt kvar när han sålde mobilen till en annan kund. Tror nog att mig är inte den enda har blåst.

Och telefonen jag fick är betydligt i sämre skick än vad min var och är 2 år äldre än min mobil som han sålde. Det kallar inte jag likvärdig. Jag tog den mobilen för att slippa höra hans usräkter, han var inte äns medgörlig att lämna den mobilen som kompensation han sa att den mobilen är jag citerar:" mycket dyrare än din". Jag kommer under morgondagen kolla upp det med en advokat jag har haft kontakt med tidigare i mitt förra liv som jag lämnat bakom mig. Jag kommer ta kontakt med honom för att se om det finns något brottsligt i det som har hänt. Skulle det visa sig att det finns det kommer jag givetvis vända mig med hjälp av advokat till rätt instans för att få ett slut på denna historia.

denstore
0

Jag menar inte att han har gjort rätt. Jag menar att du inte borde tagit emot telefonen om du hade avsikt att anmäla honom. Självklart har han gjort fel, men just nu kan han ursäkta sig med att du har fått en telefon, och om det överhuvudtaget blir någon utredning, så kommer han hävda att han har gjort sitt bästa att kompensera den "av misstag" sålda telefonen. Antagligen så uppgav du för polisen att du hade fått en telefon av honom, och det lär finnas i rapporten. Att du sen inte har något kvitto på den inlämnade telefonen kommer antagligen inte heller stärka din sak.

Jag är inte emot dig i saken, AndreasS, jag bara ville poängtera att i och med att du tog emot den nya, hur sketen den än var, så borde det kunna tolkas som en ersättning, och därmed lär det bli svårare att klämma åt firman. Inte heller förens nu säger du att den var avsevärt sämre än din w300i. Vad var det för telefon du fick istället? Jag menar, man kan hitta begagnade w300i för under femhundringen. Hur mycket kan ersättningstelefonen vara värd? Att överhuvudtaget handla med den sortens firmor är ett vågspel, och bör undvikas.

#16 Kanske de har begått ett brott, kanske inte. Som saken ser ut här, så lär det bli svårt att bevisa något, och med tanke på andrahandsvärdet på begagnade telefoner, så lär fallet knappast gå till någon högre instans. Särskilt inte när Andreas fick, och tog emot en annan telefon. Och om du läser första inlägget, som var det jag kommenterade först, så stod det att AndreasS fick en motsvarande telefon.

AndreasS
0

#18 Givetvis uppgav jag för polisen att jag fått en mobil som kompensation. Jag fick en Nokia 3220.

ElinKee
0

Vad sjukt! Jag bor också i Västerås. Vad hade han för förklaring? Att han missuppfattat eller sket han i det bara?

AndreasS
0

Han hade ingen förklaring.

MiroSputnik
0

Läste det där om kvitton. Som näringsidkare ska han enligt lag skriva kvitto, oavsett om kunden ber om det eller inte. Han ska redovisa försäljningen till skatteverket, och om det gäller begagnade varor ska han skicka in kvitto på både inköp och försäljning till polismyndigheten.

Om du vill kan du anmäla till skattemyndigheten att företaget ej ger ut kvitton på de varor de säljer… Det brukar få fart på händelserna.

Jag undrar om han överhuvudtaget är en lagligt registrerad firma, med F-skattesedel och momsdeklaration… Försök ta reda på om han finns med i något register, dvs om han har ett organisationsnummer. Det är en av uppgifterna som ska stå med på kvittot, och får man inget kvitto kan man ju börja undra…

AndreasS
0

#22 Kan vara värt och kolla upp.

Har fått hem anmälan från polisen som gäller: Stöld, bedrägligt beteende och häleri.

Madde
0

#0: Tycker att den som köpte mobilen borde reagera när mobilen blir låst.

Och då i sin tur gå tillbaka till företaget och kräva en ny mobil. Och eventuellt göra en anmälan.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.