Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: konsumenträtt
Läst 3543 ggr
AnnaLundin
0

Vad man man kräva egentligen?

Jag är för tillfället oenig med en bilverkstad om deras sätt att sköta en lagning av min bil.

Min växellåda (automat och avancerad 4-hjulsdrift) rasade i mitten av juni och vi bogserade bilen till märkesverkstad. (måndag v. 25)

De kollade upp läget och gav en prisuppgift med begagnad växellåda, vilket vi accepterade. De skulle få hem lådan ganska omgående och hade lugnt i verkstaden veckan efter, så om vi hade tur skulle vi ha bilen tillbaka inom 2 veckor efter att den lämnats in, "nästa fredag".

På torsdagen ringer de med dåliga nyheter, de hade beställt fel växellåda (gissningsvis inte till 4-hjulsdrift), men de hade hittat en annan beg låda som skulle skickas på fredagen.

Onsdag veckan efter ringer jag och jagar dem för besked, då jag trodde min bil skulle vara klar. Till sist ringer de tillbaka till mig och berättar att den andra lådan de fick hem var trasig och att det inte fanns fler begagnade lådor att få tag på, så deras förslag är renovering av min trasiga - vi har inget större val, men vill naturligtvis ha en prisuppgift innan vi ger oss på saken. Då kommer nästa problem, killen som denna verkstad brukar anlita har semester till 14 juli - nu är vi på den 2/7… De säjer att de ska försöka jaga reda på någon annan som kan renovera lådan innan dess, men tiden går och jag hör inget alls från dem förrän jag återigen ringer upp dem den 14 juli. Och jo, då har de varit i kontakt med killen som renoverar och jag får en prisuppgift som jag accepterar. Verkstaden skickar iväg min växellåda och säjer att "med lite tur har vi den tillbaka här i slutet av nästa vecka" (v. 30). Och jag ringer dem i slutet av nämnda vecka för att få någon form av besked - jag fick bara veta att de inte hade fått dit någon låda än, att killen jag haft kontakt med från början var på semester och att killen jag fått tag i nu inte visste något alls.

Jag börjar ringa och jaga dem efter helgen (v.31) utan att få några mer besked än att de ska försöka få tag på snubben som renoverar och kolla hur det går. Jag ringer dem flera gånger under veckan men först på fredag eftermiddag får jag något svar - då visar det sig att min växellåda har kommit bort i transporten och inte ens har kommit fram till renoveraren… Skrikandes Här börjar jag surna till…

Efter lite detektivarbete hade de tydligen hittat den i alla fall, i någon helt annan del av landet. Förvånad Den skulle skickas pronto till renoveraren och beräknas komma dit på måndag.

Sen kläcker verkstadskillen ur sig att "sen får vi se vad hela kalaset slutar på"! Eh, jag har fått en prisuppgift och jag hoppas att den stårfast säjer jag! Verkstadskillen påstår då att det är ett cirkapris jag har fått, men jag är bombis på att han inte sa något om cirkapris utan jag fick ett pris monterat och klart. Killen fortsätter försöka övertyga mig om att man inte kan veta i förväg hur mkt en renovering ska komma att kosta, men jag står på mig, jag tänker icke betala ett öre mer än det pris jag har fått tidigare (som för övrigt motsvarar ungefär halva bilens marknadsvärde…).

Jag har alltså hittills varit utan bil i 6½ vecka, 7 på måndag. Och jag hävdar att flera av dessa veckor är pga deras slarv - först för att de inte tittade efter ordentligt vad det skulle vara för typ av växellåda och sen för att verkstadskillen inte kollade upp att lådan hade kommit fram till renoveraren innan han gick på semester (i slutet på samma vecka som den skickades).

Killen på verkstaden hävdar att de har gjort allt de har kunnat för att hjälpa mig så fort som möjligt, att de inte har gjort något fel.

De har hela tiden varit väl medvetna om att jag har jättestort behov av min bil, som är den av våra två bilar so har dragkrok.

Att bara ha en bil har krånglat till det något enormt för oss i sommar, på flera plan. Förutom att vi inte kunnat åka iväg på semester och att det blev väldigt knöligt de två veckor maken jobbade dag och jag jobbade kväll-natt, (maken fick sluta tidigare för att hinna hem och ge mig bilen så att jag hann iväg i tid till mitt jobb) så har jag inte kunnat åka iväg till ridhus och jobba med mina två unghästar som ska säljas - där alltså detta "jobb" höjer deras värde. Indirekt har jag alltså även förlorat pengar på att vara utan bil.

Jag undrar om det är någon här som har koll på vad jag egentligen har för rättigheter som kund? Och vad verkstaden har för skyldigheter? Vad kan jag kräva av dem?

Jag börjar tänka i banor av ersättning från dem för att det tagit onödigt lång tid, medan de tänker i banorna att försöka få ännu mer betalt av mig - vilket de kan glömma om de vill göra jobbet klart.

Min åsikt är att efter ett sånt här strul så skulle verkstaden sänka priset som kompensation och om det innebär förlust för dem så får de bita i det sura äpplet. OM de har minsta känsla för goodwill och intresse av nöjda kunder så borde de göra så.

Bekanta har ansett att de borde ha erbjudit mig en lånebil när det strulat så här.

Tacksam för input om vad jag bör och ska göra!

(jag har gett dem över helgen att fundera på ifall de accepterar mitt maxtak på det pris de har gett mig, annars tar jag bilen därifrån ändå)

Sara
0

Oj..

Har du fått det beräknade priset på papper eller bara per telefon?

Jag har för mig att man har rätt att överstiga offerten med 15% men inte mer.

Rekomenderar att du tar kontakt med konsumentvägledaren i din kommun.

Lycka till!

Sara

abbis
0

Kontakta konsumentverket! Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga! Lånebil trodde jag definitivt ni redan fått! Om inget händer hota med att svartlista företaget..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

AnnaLundin
0

De har inte sagt ett knäpp om lånebil trots att jag verkligen har berättat hur strandsatta vi är med bara en bil.

På en annan märkesverkstad bara på andra sidan kvarteret från denna, så har vi direkt blivit erbjudna deras lånebil om de strulat till det så att makens bil blivit kvar där över en natt eller två…

Jag har klargjort för dem att oavsett vad som händer så accepterar jag inte att priset höjs med en enda krona från det pris jag accepterade för 3 veckor sedan, efter att redan då varit utan bil i 4 veckor…

AnnaLundin
0

Konsumentvägledaren är vidtalad och även MRF.

Med dessa samtal i ryggen (och ett litet hot om ARN Oskyldig) har jag krävt en lånebil och fått det.

OM de avslutar detta snyggt nu så gör jag inget, men jag har ett till trumfkort att lägga fram - nämligen att om kostnaden för reparationen beräknas bli högre än halva marknadsvärdet på bilen så skall verkstaden avråda från reparation…

Ida
0

#4 Det låter som att du är på bra väg att lösa problemet. Skönt att ni (till slut) fått en lånebil och förhoppningsvis snabbar de på lite nu när de vet att konsumentvägledare mm är kontaktade.

Madde
0

Hur har det gått? Har du fått tillbaka din bil?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

AnnaLundin
0

#6 - jodå, 9½ vecka efter att bilen lämnades så fick jag äntligen hämta den igen!

Verkstaden skulle skicka en faktura, så än vet jag inte om de tagit mina ord på allvar eller inte. ÄR fakturan högre än överenskommet så kommer jag ta strid om det, annars låter jag det vara. Men jag kommer ALDRIG mer anlita denna firma för bilrep eller service… Varken filialen jag varit på nu, huvudfirman eller nån av de andra filialerna.