Larmknappar på kläder?
Hej alla!
Är helt ny här på siten så jag ber om ursäkt i fall ni redan diskuterat detta.
Det slog mig i helgen när jag hade varit och handlat att nu för tiden sitter alltid larmen kvar i kläderna. Dessa tunna, små påklistrade "plastpluttar" som bara avmagnetiseras i affären. Vad innehåller "plastpluttarna" egentligen? Plast och metall? Plast, metall och kemikalie?
Jag har slängt ut frågan i min blogg också men här verkade det finnas mycket kompetens folk så jag chansar på att ni har svaret 
http://www.freewebs.com/superbullterrier/bloggenvidbehov.htm
// Sofie
jag vet inte exakt vilken sorts larmknapp du menar. Det finns lite olika varianter. De som är väldigt platta och brukar sitta under prislapparna på CD, Böcker o likn, brukar bara innehålla en tunn magnetbit, alltså metall.
Men om du tar bort den, så den inte längre sitter ihop med nåt förpackningsmtrl, så har inte Förpackningsinsamlingen något ansvar för den. Alltså är det hushållssopor.
Är det en större "dosa" som man kan misstänka innehåller nån sorts elektronik eller batteri så ska den till Elektronik- & Dator-återvinningen.
Jag tror att Sofie menar en sådan tunn EAN-kod, med innehållande metallplatta. Gissningsvis är det en enklare magnetremsa som man, som sagt avmagnetiserar vid försäljning. De är mycket vassa, så man får vara försiktig om höljet gått sönder.