Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: konsumenträtt
Läst 3201 ggr
David
0

Ångerrätt vid specialtillverkning?

Jag driver ett företag som jobbar med reklamprylar, alltså produkter med kundens eget tryck.

Normalt säljer jag bara till företag, men försökte vara snäll mot en privatperson som ville beställa två produkter till en fest. Detta visade sig vara ett otroligt dumt drag av mig. För det här är en strulputte.

Nu vägrar han betala, och hänvisar till sin ångerrätt i distans- och hemförsäljningslagen. Han hämtade inte ens ut produkterna ifrån Posten, trots att de aviserades två gånger.

Vad gäller? Produkterna är ju speciellt gjorda för honom, med hans tryck på, dvs. helt oanvändbara för andra. Ångerrätten kan väl inte gälla i sådana fall. En reklamation om trycket hade varit dåligt är en sak, men att inte ens hämta ut dem, och försöka ångra sitt köp?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Sara
0

Som regel brukar man inte ha ångerrätt vid specialbeställningar men där jag har sett så står det alltid vid produkten att det inte är någon ångerrätt.

Sara

AnnaLundin
0

HUR beställdes produkterna och vad har du angett för villkor? Kontaktade han dig eller letade du upp honom?

De flesta företag jag stött på som gör kundanpassade produkter, t.ex tryck eller brodyr på tyg, brukar ange tydligt i sin marknadsföring och när man beställer att det inte finns någon ångerrätt på sådana produkter.

David
0

Han kontaktade mig, och försäljningen skedde via internet.

På de korrektur han fick står det tydlig information om kundens ansvar efter godkänt korrektur. Just ordet "ångerrätt" framgår tyvärr inte, eftersom vi normalt aldrig säljer till privatkunder utan bara till företag. Jag gjorde ett dumt misstag och gjorde ett undantag för denne person.

// David

Niklas
0

Konsumentverket har en broschyr om Distansavtalslagen.

Distansavtalslagen

Jag tycker att man kan tolka det som att lagen inte gäller om köparen kontaktar säljaren.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

I Tailoronlines köpvillkor står:

"I enlighet med lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal gäller inte ångerrätt för varor som är specialtillverkade (14 §). För övriga varor gäller lagen om ångerrätt (13 §)."

Jag hittar det inte så tydligt utskrivet i lagparagrafen, men det kanske är så ändå.

Vänliga hälsningar

Niklas

Ida
0

Jag är också ganska övertygad om att ångerrätt inte gäller vid specialbeställningar. Du borde därmed kunna kräva honom på betalningen för de beställda produkterna.

David
0

Tack för alla svar! Känns skönt. Jag har skrivit till köparen att fakturan ska betalas, och hänvisar till ARN om han fortfarande vill klaga. Givetvis rättar jag mig efter vad ARN beslutar.

Fakturan förfaller snart, så det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Trist när det kommer sådana här personer, för de förstör för andra seriösa privatpersoner. Allt fler företag blir mer och mer försiktiga att sälja till privatpersoner. Obestämd

// David

Sara
0

Jag som privatperson skulle inte ha något emot att betala handpenning på produkterna om de specialbeställs till mig.

Sara

David
0

97% av all min försäljning sker till företag, hur jag gör med de andra 3 får jag se. Man blir extra försiktig när det strular såhär. Kanske förskottsbetalning är den enda lösningen? Postförskott spelar ju ingen roll eftersom prylarna redan är märkta.

// David

Niklas
0

Räkna efter som de tre procenten är lönsamma totalt sett.

Vänliga hälsningar

Niklas

David
0

Niklas. Nej, de är dom egentligen inte om man tänker på hur mycket de tar upp i arbete.

Tack för alla råd jag fått! Glad

// David

Niklas
0

Då låter det som om beslutet blir lätt. Glad

Vänliga hälsningar

Niklas