Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettrekommenderas
Läst 3275 ggr
Ida
0

Melker bojkottar torsk

Gourmetkrögaren Melker Andersson, som bland annat äger krogarna F12 och Le Rouge, har tagit bort torsken från menyn. Han säger i en intervju i SvD att han har tagit bort alla fiskar som återfinns på den sk. "listan" dvs. fiskar som man bör avstå från att äta som är utgiven av Miljöstyrningsrådet. Om en ny fisk dyker upp där tas den genast bort från menyns på Melkers restauranger.

Härligt initiativ tycker jag, som gör det enkare för oss restaurangbesökare att välja (krog). :)

Vad tycker ni?

Annette
0

Jag äter aldrig fisk på restaurang, så jag saknar det inte. Men jag tycker han gör rätt.

Ida
0

#1 Nu blir jag nyfiken, varför gör du inte det?

Jag gör tvärtom, äter ofta fisk på restaurang, för att jag tycker att det är lite krångligare att tillaga hemma än annan mat.

Engla
0

Det låter som ett bra beslut. Jag äter inte heller fisk på restaurang. Mest för att jag inte tycker att det är så jättegott. Stekt torsk tycker jag om, men det är sällan vi lagar det hemma.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

[Anna-N]
0

Jag äter ofta fisk om man ska äta ute.

Visst ett bra initativ iofs men det känns som en "spotte i havet". Hur många andra resturanger gör samma sak?.
Jag gillar torsk men det är faktiskt sällan man ser det på menyer. Oftast är det lax eller fiksgratänger men de kan ju lika gärna vara annan fisk.

Ida
0

#4 Melkers initiativ gör kanske inga underverk för fiskbeståndet, men det är en bra markering och han driver trots allt ett flertal restauranger bara i Stockholm. Många bäckar små kan kanske rädda det stora blå? ;)

AnnaLundin
0

många bäckar små…

Niklas
0

Vi försöker också att låta bli att köpa fisk på listan.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Anna-N]
0

#5: Visst är det eller kan vara så… men vill man eller måste man ha fisk och det inte finns på menyn - kanske man väljer ett annat ställe. Det skulle jag ha gjortOskyldig;-)

Ida
0

#8 De serverar fortfarande fisk, men inte de sorter som är utfiskade.

Sovgott
0

Jag köper inte hem torsk längre. Jag har bytt ut den mot sej, som jag dessutom tycker är mycket godare!

AnnaLundin
0

Jag syndar och köper fiskpinnar av torsk, då de som är gjorda av Alaska Pollock mest smakar gummi…

Men jag köper däremot sej, kolja eller hoki när jag ska ha fryst vit fisk till något.

Annette
0

#2. Jag är en väldigt kräsen människa. Egentligen gillar jag inte  fisk alls, möjligen lax. Men äter jag ute blir det antingen en sallad eller kött. Barnen behöver ju dock en mer varierad kost, så visst serveras det fisk hos oss, men är den kokt avstår jag.
Om jag fick välja skulle jag nog äta kött varje dag.

Jag vet att det inte är bra att vara så här kräsen. Som tur är så äter barnen allting.

Oskar
0

Skippar också torsk. Dock finns det faktiskt odlad torsk att få tag på. I allafall här i Stockholm. Visst är den lite dyrare men man får väl äta lite mindre…

mvh
Oskar

Sovgott
0

Här kan man läsa vilka fiskar man bör undvika att köpa och äta! http://www.wwf.se/source.php/1121476/WWFs_fickguide.pdf

Ida
0

Det finns även så himla många bra substitut till torsk, som sej, hoki, alaska mm.

Men, det är ett dilemma! Att inte köpa Östersjöfisk innebär att man köper ohotade sorter som ofta innebär långa transporter runt jorden.

AndersE
0

Jag äter också gärna fisk på restaurang, med samma skäl som Ida. Jag tycker det är svårt att laga god fisk hemma.

Jag känner också igen problematiken i #15. Svårt…

AnnaLundin
0

#15 - fast det finns mer än ett skäl till att låta bli Östersjöfisken. Dels för att den håller på att utrotas och dels för att den innehåller höga halter av miljögifter av olika slag.

paronskrutten
0

Jag som bara äter torsk, gillar inte annan fisk.. Men jag äter inte fisk ofta, bara ett par gånger per år hemma.

Helena

AnnaLundin
0

#18 - har du provat sej, kolja, hoki eller alaska pollock? Det är nämligen också torskfiskar, som inte är riktigt lika hotade som den vanliga torsken. Smakar ungefär likadant.

paronskrutten
0

Hoki är ganska okej, men den smakar mer, och jag gillar inte fisksmaken liksom.

Helena

april4
0

Jag köper aldrig torsk. Däremot lax som jag är helt galen i. Väljer alltid lax om restaurangen har det på menyn, annars blir det nån köttbit.

supermoccine
0

Jag var till Ica igår och såg att de annonserade om torsk utanför butiken. Man blir så ledsen.. Läste någonstans nyligen att ca 90% av alla fiskarter blivit utrotade. 90%! Bra iaf med initiativ som det #0 skriver om. Själv äter jag ingen fisk alls.

Ida
0

#22 Jag håller med dig. Tyvärr ser man en hel del av de utrotade fiskarterna i butikernas frysdiskar. Själv undviker jag helt och hållet torsk i alla former, rödspätta, ål etc och köper fisksorter som sej och Hoki. Och lax.

Yuki
0

Äter ändå inte fisk så ofta. Men det var ett bra beslut.

FredrikN
0

Östersjötorsken är inte utrotningshotad. Den kan ev klassas som hotad. Dock så är det ingen fara att fiska på enligt internationella havsforskningsrådet.

De fiskarter man har varnat för som kan innehålla miljögifter är FET fisk. Alltså inte torsk. Men för att få i sig farliga mängder miljögifter så får man nock äta sill 5-6 gånger i veckan i flera år.

Tyvärr så finns det nu flera hokibestånde som är hotade. Vet ni vilka det är ? Så ni inte köper den fisken.

Torsken i Östersjön är en handelsvara som kommer att fiskas upp även om vi inte äter den i Sverige. Den går på export till Europa.

mvh

Fredrik.. Jobbar med torskbeståndet i östersjön.  jag äter torsk från östersjön med gott samvete.

FredrikN
0

Se även mina inlägg om Torsken i Hemköpstråden.

Sovgott
0

#25. Skönt att höra! Jag åt nämligen torskfilé idag. Jag börjar bli trött på allt man inte bör äta och hit och dit. Hur man än gör så gör man fel känns det som. Antingen är det fel ur hälsosynpunkt eller ur miljösynpunkt eller ur någon annan synpunkt.

Ida
0

#25 Jag håller inte med dig. Det finns många andra aktörer som inte ställer sig bakom det du säger, exempelvis WWF och Östersjöfonden. Det fiske som idag utförs i Östersjön är inte långsiktigt hållbart. Dessutom får det andra oönskade effekter om torskbeståndet minskas för mycket. Det leder exempelvis till att skarpsillsbeståndet ökar, som äter upp all djurplankton, som då inte kan äta upp all växtplankton. Det leder till grövre algblomningar och kan hota även andra arter, till och med kustnära fisk som gädda och aborre.

FredrikN
0

#28 WWF börjar nu prata om att omprova sitt beslut om att rödlista Torsken. Vi får se om det ligger någon sanning i detta.

Om det minskas för mycket? Hur mycket torsk ska det vara i Östersjön? Nu säger inte jag att det finns tillräckligt eller för lite. Men det beståndet som fanns på 80 talet var en "fluke". Det fanns onarturligt mycket torsk då.

Det du skriver om skarpsillen mm stämmer. Dock så är en torskfisket inte den stora boven i detta dramat. Övergödning mm spelar in mycket större roll här.

Nu finns det ett projekt där man ska satsa hårt på att fiska ner skarpsillsbeståndet. Men hur mycket skarpsill ska det finnas i Östersjön? Är det så bra att vi trycker ner det beståndet?

FredrikN
0

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1687733.svd

Utalande av Sture Hansson som har varit motståndare mot torskfisket.

Ida
0

#29 Självklart är det svårt att avgöra vad som är en bra eller hållbar nivå och jag kan tänka mig att 80-talets nivå är tveksam att jämföra med. Oavsett vilket är det i alla fall en naiv inställning att hävda att fiskar vi inte upp den själva så gör någon annan det och att vi därmed lika gärna kan ta torsken i Sverige. Jag tror på internationella överenskommelser och att vi äntligen kan göra något tillsammans för att öka torskbeståndet igen. Det kommer att bli ännu bättre för svenska fiskare, än om man fiskar slut på den med en gång.

FredrikN
0

#31 Tyvärr så ärt det inte naivt. Det är den sanning jag har fått lära mig av forskare som bla sitter med i ICES. Men du får gärna överbevisa mig.

Ida
0

#32 Jag säger bara att alla forskare inte är överens. Forskare som arbetar tillsammans med Östersjöfonden och Kungliga vetenskapsakademien håller exempelvis inte med om att det idag finns ett hållbart torskbestånd i Östersjön.

FredrikN
0

Har för mig att Sture Hansson sitter med i Östersjöfonden. Han verkar har ändrat uppfattning.

Men visst finns det olika åsikter. Jag ser den sanning som jag lever med. Och lyssnar på dem som sitter närmast faktan. Både fiskarena och Forskare.

För att förtydliga mig så pratar jag om det östra beståndet av torsk i östersjön. Det västra är det lite sämre med.