Vad är konsumentlagen för dålig lag............
Jag vill varna alla som tänkt att köpa något dyrt, ni vet lagen är inte på er sida. Köper du ett fordon som sedan visar sig bestå av fel efter fel så har säljare rätt att laga och laga tills sjutton vet hur länge och du kan bara gilla läget. Sedan bär du ansvaret och ska berätta för kommande köpare vad fordonet haft för fel, vilken galning köper fordonet då, skulle ni göra detta??
Helt otroligt att tillverkaren kan fusktillverka produkter och konsumenterna ska bara gilla läget och kan inte häva köpet. Någon idiot har skrivit lagen men det går bra att häva köp om produkten inte levereras i tid….
Jag gissar att det är konsumentköplagen du syftar på? Jag tycker att det är rimligt att säljaren ska kunna avhjälpa fel och att köpet inte helt och hållet ska vara på köparens villkor. Det skulle ge oss en sämre marknad i längden. Läs gärna artikeln om konsumentköplagen här på sajten.
Bra Ida då är du välkommen att köpa mitt fordon och ge mig ett marknadsvärde av fordonet och sedan tar du ansvar över felen som fortsätter komma längre fram pga slarv från tillverkaren, eftersom du tycker detta är ok av företaget. Om jag velat köpa en skrotbil så åkte jag till skroten men nu gjorde jag inte det men jag är säker på att fordonet varit bättre. Om du fått uppleva de jag varit med om hade du inte skrivit detta men då vet jag att du tar ansvar över detta och du är så Välkommen att höra av Dig.
#2 - Man behöver inte vara otrevlig bara för att man råkat illa ut!
Ida kanske inte vet hela historian bakom dina problem - det gör inte jag heller. Och Ida har rätt, en marknad helt på köparens villkor är inte heller bra. Ibland har man otur att råka ut för måndagsexemplar när man köper något och då måste ju säljaren få en chans att åtgärda saken.
Mitt råd till dig är att ta kontakt med ARN för att avgöra ifall det du råkat ut för verkligen är rimligt.
Kom bara ihåg att det kostar verkstaden/bilfirman massor med pengar att försöka reparera det som varit fel på din bil, det är garanterat inget de gör med glädje, bara för att retas med dig.
#2 Med tanke på den bakrundsinformation du ger i #0 tycker jag att det är ett rimligt svar…
8 st olika fel på 6 månader plus några fel till efter , alltså ni kan bara räkna ut vad de har rätt att laga och så gångrar ni med 2, då har de rätt att laga fordonet 16 gånger plus några gånger till, när skulle jag ha möjlighet att använda fordonet, tycker ni. Jag begär inte ni ska förstå men jag tror inte jag varit ensam om denna mardröm, många andra har drabbads av måndagexemplar, ska de behöva vara ett lotteri. Ni kan komma och hamna i samma sits därför skriver jag om det här föratt framföra att detta kan konsumenter få genomlida. Glöm inte att tillverkare och andra tjänar pengar på fordonet och tyvärr är det inte mitt fel att de behöver ta in bilarna för reparation efter reparation, det har de fixat till det själva när dem tillverkade fordonet. Jag hade inte klagat om varan varit felfri men att fel efter fel…………..kommer fram har fabriken ansvaret över eller säljaren som jag ska reklamera till. Så därför bör man skriva in hur många olika fel en produkt får ha innan man kan häva eller få nytt fordon om man nu vågar lita på tex nytt fordon och det kan inte jag göra i varje fall. Har fordonet haft så många olika fel så är procenten väldigt hög att det fortsätter…Arn är inblandad, tyvärr har ju nya fel tillkommit på slutet, efter de sagt sitt, så jag ska väl börja om igen………..
Gör gärna en undersökning om konsumenter skulle tycka om att köpa ett fordon som får fel efter fel och hur många fel som de tycker är ok innan verkstaden slutar lag och laga och laga
#5 Jag förstår att du är besviken. Vad jag försökte säga var bara att konsumentköplagen generellt fungerar ganska bra och att det är viktigt att det finns en balans mellan köparens och säljarens ansvar. Har man rejäl otur och råkar ut för ett företag som inte självmant låter dig häva köpet är det förstås knivigt, men jag vågar påstå att det problemet uppstår i långt ifrån majoriteten av fallen.
OM jag hade råkat ut för ett sådant måndagsexemplar (till både bil och bilfirma…) så vete katten om jag inte hade lyft luren och ringt upp Sverker….
Jag hämtade just ut skräckexemplaret och nu har jag ett lapptäcke inne i fordonet alltså innetaket har de bytt till annat tygfoder men de har inte bytt den övriga foderinredningen, så det är inte snyggt och ni kan gissa vad de drar ner på marknadspriset, gilla läget eller gå vidare till Plus, ja jag vet inte då det är lagen det är fel på, men de här är inte rätt och så skyller man på många av felen på att en behörig verkstad inte gjort ett korrekt arbete, ja vad ska man säga………..de har stora interna problem inom denna kedja. De själva har fuskat så med att laga övriga fel..synliga fel.