Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettekonomi
Läst 2280 ggr
Ida
0

Höjda bolåneräntor

Den nu pågående finanskrisen i USA påverkar även andra delar av världen, men på olika sätt. Ännu ser vi inga tecken på att banker och finansbolag i Sverige skulle drabbas på samma sätt som i USA, men vi påverkas ändå, om än i mindre utsträckning.

Svenska banker och bolåneinstitut har de senaste dagarna höjt bolåneräntorna markant. Bankernas räntenivåer beror dels på riksbankens styrränta, men även på möjligheten till finansiering. Det är alltså den sistnämnda faktorn som påverkats den senaste tiden och därmed får effekt för svenska låntagare. Tyvärr spelar det inte så stor roll om riksbanken sänker styrräntan om bankerna ändå har svårt att låna penar på världsmarknaden.

Vad tror ni om utvecklingen framöver? Hur kommer bolåneräntorna att utvecklas?

Borsten
0

Kaos!

bigmilfhera
0

Total kaos.
Skall flytta till pakisatn hoppas de ger en bidrag som vi skänker till alla i sverige.

AndersE
0

#0 Jag tycker jag hör många signaler om att räntan snart kommer att sjunka igen och att man absolut inte skall binda nu.

Just nu känns väl inflationshotet som snart borta igen och då bör väl räntorna krypa ner igen.

AnnaLundin
0

Vi band våra räntor för länge sedan. Känns rätt bra just nu.

Dynamit
0

Att riksbanken sänker räntan, betyder inte att bankerna gör dito, kan tom höja om det skulle behövas.

Ida
0

#5 Ja, tyvärr är det ju andra faktorer som spelar in nu.

Vi har ungefär hälften bundet och hälften rörligt, men självklart håller jag tummarna för att räntepeaken är nu och att de snart vänder nedåt….

Fredrikrenfeldt
0

4 Grattis.