Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: detaljhandel
Läst 2115 ggr
Loove
0

återlämnande av vara...

Min sambo letade i olika butiker efter en kabel för att få till en seriell koppling till vår lasergravyrmaskin. (man kan inte skriva ut via en usb port och vi vill helst ha med en laptop när vi åker ut men laptopen saknar seriell post)…lite komplicerat problem…

Inne på JME data i halmstad så hittade han en kabel men där bara ena änden av kabeln syntes i den förlimmade paketet. Han pratade då med en expedit och denne sa att han skulle gå till kassan och så skulle de öppna försiktigt…

Killen i kassan sliter surt upp paketet och menar på att man inte kan öppna ett sådant paket försiktigt… Upphägningen på förpackningen var helt söndertrasad…. min sambo köper trots allt kabeln för han ville ju testa den… han meddelade också detta till expediten.. 

När han kommer hem så fungerar det givetvis inte…

Och eftersom jag ändå skulle iväg med bilen några timmar senare så åkte jag till jme data för att lämna  tillbaka kabeln… hade det trasiga paketet med mig samt kvitto…

Expediten tittar surt på mig och paketet och så säger han. "Jag måste dra av 10% på priset eftersom du lämnat tillbaka en trasig förpackning"

Döm om min förvåning!!!! jag brukar sällan (läs aldrig) komma i diskussiooner med expediter eftersom jag själv jobbar i affär. Men jag tyckte att det var fruktansvärt dålig stil och talar också om det för expediten… talar också om för honom hur det hela gått till tidigare osv… han tittar på mig…"skulle du köpa denna för fullpris?" Näe kanske inte sa jag men det var därför min sambo bad någon ur personalen att kanske lite diskret skära upp paketet……expediten säger att …kanske hade det varit bättre om din sambo kom själv så att vi kunde diskutera saken….vi pratade lite ytterligare…och sedan säger han att det var han själv som som öppnat paketet….jag kunde inte låta bli att ge honom en sista kommentar innan jag gick…"vad bra….nu har du tjänat pengar på en återlämnad vara som du slitit upp själv!!!"…. han svarade inget när jag gick och jag kände att det vara många som lyssnat till vår lilla konversation…

det handlade inte om mycket pengar (19kr) men jag funderar ändå på om det skall vara såhär.. ?? tänk om jag köpt en platt-tv och sedan ångrat mig några dagar senare… och förlorat tusenlappar…

abbis
0

En del bodsluskar borde gå charmkurs..dom fattar inte att en förbannad kund berättar detta för flera som blir flera som blir flera..en tappad kund kan bli hundra tappade kunder…är det värt det för 19:-

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ida
0

Det låter märkligt att de själva går med på att öppna förpackningen och sedan drar av 10 procent av priset för att förpackningen är öppnad. Om de har så dåliga marginaler och inte har råd med öppna köp bör de inte erbjuda från början att ni ska få öppna paketet och prova produkten.

Kimmi
0

Jag håller med ovanstående och beklagar det pinsamma du blev utsatt för!

Skriv ett brev till företagets vd, med kopia till personalchef och butikschef.
Påtala hur du som kund upplevde tilltaget och vad du hade önskat/förväntat dej istället.
Tyvärr är det nog så att vi som kunder får lägga viss energi på att mana till ett bättre bemötande.
Om man själv skriver ett brev med konstruktiv kritik så har man både protesterat och visat hur man med vanlig hyfs faktiskt kan föra dialog.

Föreställ dej hur denna situation och liknande skulle kunna undvikas.
Berätta för butiken att om de hade haft ett demo-ex tillgängligt hade situationen aldrig ens behövt uppstå, en billig och smidig investering för alla m a o.

Loove
0

Jaha….har glömt att skriva detta,,,,men JME data i Halmstad har nu stängt och bommat igen…

Ida
0

#4 Inte så konstigt kanske, med tanke på deras attityd.

Tom
0

Det goda segrar än en gång :-)