...Telia
Ja, jag ska bojkotta telia, för all framtid.
Jag köpte en mobil i November -07. Mobil utan abonnemang som är låst till Telia. Med windows live messenger.
För några veckor sen slutade telefonen att funka, lämnar in den på Telias butiker. Sen ringer de och säger: Den är fuktskadad, och vi gör inget åt såna skador.
Det är frustrerande, kan de inte ge mig en ny likvärdig mobil eller ge mig tillbaka mina pengar? Har lagt ut 1700 spänn på en mobil som funkade i 3 månader.
Och sen det där med Windows Live messenger, de drog av 39 kronor från mitt kontantkort, och då var mobilen på service, alltså får de göra så? Jag är glad att jag fick avsluta winows live messenger, annars hade fortsatt dra av 39 kronor i månaden.
Jag känner mig lurad av Telia. Min garanti gäller fortfarande, står jag maktlös eller?
Jag kommer aldrig mer handla något av Telia.
Ligger det någonting i det där med fuktskadan?

#1 Jag förstår inte vad du menar
#2 Alltså, hade telefonen en fuktskada eller inte och i så fall, var den då orsakad av dig? Garantin omfattar produktionsfel, inte om telefonen råkat ut för en olycka. Jag undrar alltså om de påstår att den hade en fuktskada även fast den inte har det eller om den har det men att det beror på ett produktionsfel?
Om man tappat telefonen i handfatet eller lämnat den ute i regnet blir det svårt att få den ersatt på garantin.

#3 Som sagt, den slutade att fungera. Och jag har ingen aning varför den gjorde så.
#4 Om du är säker på att du inte orsakat fuktskadan eller varit slarvig så att den blivit fuktskadad tycker jag att du ska försöka med en annan reparatör och se om de säger samma sak. Fuktskador går ju inte på garantin utan täcks oftast enbart av försäkringar och för att vara säker på att det verkligen är en fuktskada bör du kolla med någon mer, kanske en oberoende reparatör (dvs inte Telias egna).

Jag tror att det här med fuktskador är ngt som de ibland hittar på. Min son har haft olika mobiler som har varit köpta bla här i stan, en del av dessa mobiler har efter ett tag slutat fungera på ett eller annat sätt, och oftast innan garantin har gått ut & då har mobilföräljarna skyllt på att mobilen ha varit fuktskadad, för på så vis slipper dom ju betala ngn ersättning eller att lämna ut en ny mobil.

På tal om fuktskador… Det kan räcka att man går in i t ex ett växthus för att mobilen ska bli fuktskadad. Eller att man har den i jackfickan när det regnar, eller i badrummet när man duschar. Speciellt nyare mobiler är extremt känsliga för fukt. De fungerar nästan som svampar i fuktiga miljöer…
Att det sen är lika extremt lätt att fixa den sortens skador på telefonen är väl mer än företagen vill erkänna… Då är det lättare att åberopa handhavade fel…
Min första mobiltelefon badade i en vattentunna en gång.
Jag delade på den och lade den på en fönsterbräda ovanför ett element, efter en vecka var den fullt funktionsduglig igen…

Jag skulle nog inte hata Telia om jag inte vore helt säker på att telefonen inte var fuktskadad. Och det är nog inte telia som mobiloperatör du i så fall ska hata utan Telia som butik (om det var där du köpte den). Och msn messenger är väl en separat tjänst som inte har med telia att göra?
Jag tror också att fuktskador många gånger är en ursäkt. Jag hade också en mobil en gång som hamnade i vattnet - i saltvatten till och med. Jag delade också på den och lät den torka på ett element i två timmar. Sen fungerade den perfekt igen! (Det var en nokia)
Nu har jag en Ericsson och den har jag spillt vatten på många gånger i badrummet, men den håller fortfarande! :)
Du jar rätt att få en kopia på servicerapporten om du inte redan har fått det. Där ska det stå exakt vad de gjort och vilket fel det är. Har du fått tillbaka telefonen?
Tom

#11 Ja, jag har fått tillbaka telefonen och en kopia av servicerapporten. Sen hade jag en hel del problem med knappsatsen innan telefonen slutade att fungera.

#12: Problem med knappsatsen kan vara orsakat av fuktskador. Jag hade en gammal samsung, då menar jag gammal utan finesser, som badade några gånger. Jag lyckades torka den alla gånger, men efter ett par bad började knappsatsen strula. Det bildades nog avlagringar under kontakterna som gjorde att det inte riktigt funkade. Tyvärr är denna gamla trotjänare helt död nu, då det blev någon elektrisk kortslutning i sista doppet…

#13 Knappsatsen började att krångla nån vecka efter jag hade köpt mobilen tror jag.

Något liknande drabbade mig eller rättar sagt min bror. Men av olika orsaker var det jag som skötte det hela. Det var en oanvänd mobil som jag lämnade in och på garantin. Men fick en räkning på om jag minns rätt på ca 500 kronor för felsökning och därutöver skulle reparationen kostas på. Orsaken var att telefonen var fuktskadad och dessutom öppnad. Då har telefonen inte varit i bruk ens utan vid provning inomhus fungerade den inte. Efter mycket bråk och diskussion fick han en ny telefon utan kostnad. En msstanke fanns att någon butiksanställd bytt ut telefonen ? Men allt löste sig och det lönar sig oftast att vara påstridig och envis.
#15 - det har ju faktiskt hänt att det sålts begagnade telefoner, som det funnits foton och gamla SMS och sånt i…
#16 Katastrof… Inte skulle jag vilja att någon köpte min gamla mobil med bilder och nummer.
#16 Så vitt jag vet har detta varit mobiler som butiksanställda har haft under en tid för att kunna informera om telefonens funktioner, och som sedan sålts till ett reducerat pris.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Vad gäller egentligen om man köper en telefon med abonnemang och en bindningstid på t ex 2 år och telefonen slutar att fungera efter t ex 1 år? Får man byta telefon då eller är man bunden till ett abonnemang och en telefon som inte fungerar?
Först och främst så har man väl 2 års garanti och 3 års reklamationsrätt. Tror jag i alla fall. Så du bör ju få en ny telefon av den du köpt den av, om dom inte kan laga den.
Sen borde du väl kunna byta telefon även om du bara vill byta för du har ju samma nummer kvar oavsett om det är en vanlig telefon eller mobil. För det är väl numret som det är abonemang på. Säger samma här tror jag i alla fall.
Om du kikar i tråden skillnad på garanti och reklamation lite längre ned på sidan så har du några länkar till vad det är för skillnader.