När måste man hämta köpt vara?
Jag har sålt en grävmaskin till en köpare som betalat men inte hämtat den trots ett antal påminnelser från mig. Eftersom den tar upp två P-platser på min tomt är jag ganska angelägen om att bli av med den. Betalningen skedde för drygt två månader sedan.
Har jag rätt att ta tillbaka grävmaskinen utan att betala tillbaka hans pengar? Vad gäller?
Du får väl fakurera honom för upphållningsplats. Då lär han hämta maskinen fortare än kvickt.
Sara
Jag vill inte fakturera honom. Jag vill bara veta när han senast måste hämta den efter att han köpt den.

Ring snuten och säg att han parkerat den på din egendom. Så får dem väl bogsera bort problemet.
#3, Nej jag är inte heller intresserad av att ringa till polisen. Jag är intresserad av att få veta när han senast måste ta bort den efter att han har köpt den.
Tydligen en svår fråga?
Tom, jag är osäker på om det finns sådana regler. Många fall som tar upp frågan om lös egendom på annans tomt handlar ofta om rätten för Kronofogden att utmäta egendomen. Det är alltså så att många bilar, båtar etc som stått på egendom som utmätts också har beslagtagits, för att den finns i personens ägo.
Kanske kan du hänvisa till det och hävda att så länge den står på din tomt ses föremålet som din lösa egendom och att det därmed ligger i köparens intresse att flytta på den. Annars kan han ju i värsta fall bli av med den.
Det finns väl någon regel om att man ska hämta sina saker inom en viss tid, om man flyttar från en fastighet och inte tar med sig allt på en gång. Jag vet inte var tidsgränsen går, men efter en viss tid kan man inte längre göra ägaranspråk på prylarna. Jag skulle misstänka att det är detta Tom fiskar efter.
Har tyvärr ingen aning om var man kan läsa mer om det eller var tidsgränsen går.
#7, Tack men lite för luddigt för att jag ska kunna använda det utan problem.
#8, Det är precis det jag är ute efter.
Jag har en MC-affär och där gäller tre månader som gräns för hur länge en kunds vara får ligga kvar i butiken innan den tillfaller affären. Jag trodde att det skulle finnas någon liknande regel för privatpersoner.
Jag har egentligen ingen lust eller anledning att bråka med köparen utan vill bara veta mina rättigheter om det skulle visa sig behövas. Köparen är en mycket trevlig man men lite seg när det gäller att få bort traktorn. Men det kommer till en gräns när jag tycker att det får vara nog och då vill jag har kött på benen.

#9 Men sälja en sak två ggr är alltid trevligt;)
#9 - Varför inte slå en signal till konsumentvägledaren i din kommun? Där borde du kunna få svar på frågan.
Sen delar du med dig av svaret här så får vi andra också lära oss! 
Kommunen har ingen konsumentvägledare.
Vänliga hälsningar
Niklas
#11 Precis som Nicke skriver… har försökt med andra ärenden förut med andra kommuners vägledare men de vägrar att svara på frågor om man inte bor i deras kommun.
Annars en bra idé.
#13 -
lite långsökt just nu, men försöker man i semestertider så kan man lura grannkommunens vägledare att svara… Det gjorde jag, för vår egen hade semester och jag behövde svar PRONTO.
Försökte hitta på konsumentverkets sida. Men lyckades inte. Vet inte vad jag ska titta på, men du tom ta och skriv till dom och fråga dom borde ju veta.
Annia, tack för tipset. Jag skickade ett mail till Konumentverket så får vi se om jag får något vetigt svar.
Moment 22…
Så här svarar konsumentverket på min fråga:
"Konsumentverket har enligt ett riksdagsbeslut 1982 ingen personlig rådgivning till enskilda konsumenter om rättigheter och skyldigheter. Vi kan inte heller ge hjälp när en konsument är i tvist med en näringsidkare. Den personliga rådgivningen och råd inför köp har kommunerna ansvar för. Kontaktuppgifter om din konsumentvägledning får du på vår webbplats www.konsumentverket.se under Konsumentvägledare eller genom att ringa din kommun."
Eftersom min kommun inte har en konsumentvägledare så kommer jag inte längre. Dåligt Täby!
Jag tog mig friheten att mejla min egen konsumentvägledare om saken! 
Det svar jag fick var att det är köplagen som gäller vid affärer mellan två privatpersoner och köplagen är dispositiv, dvs man kan avtala precis vad man vill.
Det finns tyvärr ingen regel att luta sig mot i detta fall, utan man får gå till tingsrätten i så fall.
Så ledsen Tom, du får fortsätta tjata eller gå till tingsrätten.
Good Luck!
Med risk för att ge ytterligare ett svar du inte bett om
, så gick min tanke till att du i alla fall kan rådfråga polisen. Du kan ju vara anonym, fråga kan man alltid.
Kan också tänka mig att du har en viss skillnad i konsumentlagen att tillämpa om du säljer något som privatperson eller näringsidkare.
Antar att ni redan gjort ett ägarbyte via vägverket också (?) så i princip inkräktar han på din tomt och du har då rätten att få fordonet avhyst om han ej hörsammar dig att avlägsna fordonet inom skälig tid. Hans fordon står ju faktiskt på din privata mark.
Om en näringsidkare säljer något till privatperson gäller konsumentköplagen som är till för att skydda konsumenten.
Vid affärer mellan två företag eller mellan två privatpersoner gäller köplagen, som är dispositiv = fri avtalsrätt mellan parterna.
#18, Tack för ditt svar. Jag får väl börja ta ut en hyra för platsen den står på tillslut.
Tom om du har nycklar kvar så kör hem grävmaskin till han. Då får han ju göra vad han vill. Och har du inte nycklar så kanske höra med en bogserfirma av nåt slag om dom kan frakta hem den till han. Visserligen kostar det väl en del, men kanske värt att höra efter i alla fall.
#2, Anledningen till att han inte hämtat den är att han inte har fått tag på en transport som är tillräckligt billig. Han bor ungefär 20 mil härifrån och jag har inte någon lust att köra en oregistrerad veterantraktor i 5 km/h i 20 mil.
Men han skulle bli överlycklig…
Tillräckligt billig transport. Finns det sånt.
Billigast blir väl om han kör hem traktorn för egen maskin.
Förstår dig att du inte vill sitta så länge, men i slutänden kanske det är enda sättet att få hem traktorn till just han.
Eller bara tala om att han har si och så länge på sig att hämta den. Om den inte är hämtad till det och det datumet så kommer du sälja den på nytt till nån annan. Ja förutsatt att du har nyckel kvar. Se till att du har vittne när du säger det åt han för då kan inte komma sen och säga att han inget visste.
#20 - men DÅ är det ju enkelt, gör det tillräckligt dyrt för honom att låta traktorn stå kvar! Kräv 100 kr om dagen i parkeringsavgift….

Vid köp mellan privatpersoner så gäller köplagen. Enligt köplagen är en köpare skyldig att hämta en vara inom rimlig tid. Säljaren är skyldig att vårda varan tills dess att köparen hämtar den, men säljaren har också rätt att få ersättning för sina kostnader för vården av varan.
Mitt förslag är att du skriver till köparen och hänvisar till de paragrafer i köplagen du stödjer dig. Skicka brevet rekomenderat och spara egna kopior på handlingarna i ärendet i händelse av tvist.
Ex på skrivelse:
Enligt paragraf xx i köplagen är en köpare skyldig att hämta en vara inom rimlig tid. Betalning för varan erlades 2008-xx-xx. Avhämtas inte varan före 2008-xx-xx så anses köparens rätt till varan förverkad. Under perioden 2008-xx-xx--2008-xx-xx har säljaren har kostnader för vård av varan med xx kr. Enligt paragraf xx i köplagen är köparen skyldig att betala dessa kostnader.
Googla fram ett exemplar av köplagen och fyll i de paragrafer som avses och byt ut ordet varan mot vad det är du sålt.
Om du vill kan du prata med köparen innan du skickar brevet så denne är införstådd med vad som är på gång i ärendet.
Eftersom 3 månader tillämpas som praxis i MC-branchen så kanske du kan använda dig av den tiden även i det här fallet. Å andra sidan kanske det är rimligt att hämta en veterantraktor snabbare eftersom den onekligen tar mycket mer plats än en motorcykel…?
Tidningen Hemmets Journal har en 48-timmars jurist som kanske kan hjälpa till. Maila och fråga.
Tack för ditt svar!
Jag ska kontakta honom igen.
Lagtexter finns bland annat på Notisum. Länk till köplagen.
Rimlig tid är ju ett relativt begrepp, men nog skulle man kunna påstå att det är rimligt att hämta den inom ett par månader åtminstone.