Blåst via köp i utlandet
Hallå!
Ytterligare en blåsning ;)
Vi har köpt en katt i Usa som inte finns. Vi hade mailkontakt med henne i några månader och hon verkade seriös och var med i många stora föreningar i Usa.
Men mailkontakten avtog strax efter att vi hade betalat, men varje gång hon hörde av sig så hade hon ursäkter att hennes dotter varit sjuk, hej hit och hå dit. Tillsut försvann hon.
Sen av en slump så hittade vi en uppfödare som hade varningtexter på sin hemsida där det tydligt stod att hon inte sammarbetare med den här uppfödaren som blåste oss. Och att många hade hört av sig till henne i desperation.
På ett utlänsktforum så la jag ut en tråd och då visade sig att hon har blåst ganska mkt i olika länder.
Vi betalade vi paypal men dem kan bara göra ngt om det är inom 45dagar. Och när vi insåg att vi hade blivit blåsta så hade det gått 55dagar.
Hennes hemsidor ( det visade sig att hon hade 3 sidor) la sedan ner, och det sägs att hon har flyttat och då bytt nr och adress.
Någon som vet vad vi kan göra? Sammanlagt har jag + andra blivit blåsta på ca 100 000kr. Då har jag haft kontakt med 2 st och tillsammans kommer vi upp i den här summan.
Någon som vet vad vi kan göra?
Vem katten tillhör har vi ingen aning. Men den här uppfödaren som utgav sig för att äga henne har fått cirkus 18 000kr
Jag vet att vi har en europeisk institution inom EU, som kan reglera köp gjorda inom unionen. Jag tror dock att denna är inriktad främst på transaktioner mellan näringsidkare och privatperson.
Utan att vara säker har jag en känsla av att det kan bli svårt rent praktiskt att leta upp och utkräva denna bedragare på pengarna. Skrev ni något typ av avtal? Finns kvittenser?