Varning för utländska mobilsamtal
Hej!
Idag så ringde det ett konstigt nummer på min mobil.Det började med +88……..
Det gick bara fram en signal och jag svarde men hann inte innan de laggt på.
Vanligtvis så är jag en sådan som kan oroa mig att det har hänt någon i min familj något, och jag brukar ringa upp nummren om jag inte har hunnit att svara på mobilen när någon har ringt.
Men idag tyckte jag att detta nummer såg skumt ut.Och det verkade ju inte komma ifrån Sverige heller.Men jag har familjemedlemmar som bor i andra länder och som är på resande fot, så jag blev lite orolig.
Men jag valde att inte ringa upp detta nummer denna gång.Utan jag googlade på det och fick värsta varningarna.
Där stod det att det är någon som har någon form av betal nummertjänst och som sitter och ringer upp folk på detta viset.När folk ser det missade samtalet så ringer de tillbaka och då kostar det 160kr/ minut.
Kan man inte anmäla sådant här till polis eller liknade??
Jag tycker det är fruktansvärt.
Jag länkar med en av sidorna på nätet där jag läste om detta.och på den så finns det länkar i sin tur om samma ämne.
Det är frivilligt att ringa tillbaka på missade samtal, det gör jag i princip aldrig och OM jag gör det så är det endast till nummer jag vet vem det är.
Vill någon mig något så får de ringa igen.
(halvt OT - jag tycker det är ett ofog att många förutsätter att man har en "skvallerbytta" och blir sura när man inte ringer tillbaka om de har ringt… Själv har jag inte ens en skvallerbytta och har därför ingen aning om vilka som har ringt mig medan jag varit oanträffbar.)

Men har man äldre släktingar som inte är i det bästa skicket och som är ute och rör på sig i världen så kan det kännas oroande att få ett sådant här samtal.
Och # 1det är verkligen inte tal om att ha en "skvallerbytta" (otroligt dumt ord att kalla en vanlig användning som finns på de flesta mobiler nu för tiden vare sig man vill det eller ej)
Men eftersom jag läst att andra har råkat ut för detta så vill jag varna folk för detta samtal.Och jag funderar alvarligt på att göra det.

#1 vet nog inte hur nyare mobiler fungerar.Man väljer ju inte nummerpresentatör på mobilerna nu för tiden.Det ingår.
Men jag har hört att det finns enklare mobiler som är gjorda för pensionärer osv, de kanske inte har nummerpresentatör?Vad vet jag
Hadde det vart en av mina familjemedlemmar som jag oroat mig för så hadde jag nog velat ringa upp.
Men nu skall jag se upp.Tack för tipset.
När det gäller just +88 så läste jag det nånstans. Möjligen aftonbladet om en person som hunnit svara men bara fått pipsignal. Men sen hade hans mobil blivit låstså han kunde inte använda den. Var för att det numret klassades som bedrägeri.
Om man ringer tillbaka så blir det väldigt dyrt. Har man kontantkort så försvinner alla pengar. Har man abonnemang så får man en väldigt dyr räkning.
Ska försöka hitta det jag läste.

Jag har hört fler som berättat att de har läst om detta.
Vore jätte bussigt av dig ANNIA!
Var inte i aftonbladet utan en tidning för dalarna.

Tack ANNIA!
Jag har hört att det har skrivits om i flera tidningar.Så det kanske finns på fler ställen att läsa om.
Men det är precis detta som jag har råkat ut för.Men jag hann inte att svara tur nog..
Men jag tycker att det är viktigt att denna information kommer ut.
Läs artikeln som ANNIA laggt in.
Kolla vem som ringer dig innan du svarar i mobilen!

Läs även dessa länkar.
Samtalen är virus som ringer alla i din telefonbok.
http://whocallsme.com/Phone-Number.aspx/88213213608/2
http://www.parlguiden.se/forum/ovrigt/samtal-fran-88--.-svara-inte/view.html

Jag har nu talat med polisen.De var tacksamma för information.Nummret kommer ursprungligen från Bangladesh och ringer upp via Satelit.Det är som jag skrev tidigare ett virus.och om du utsätts för detta och råkar svara eller ringa upp så skall du polisanmäla detta.
De sa att de redan hadde gått ut med en varning till allmänheten om detta.
Och nummret som ringt till mig var mycket välkänt i detta samanhang.
#0 Jag tycker att det är bra att du informerar om detta! Det kan hindra andra från att göra misstaget att ringa upp och därmed debiteras en massa pengar.

Tack Ida!Jag tycker också att det är viktigt att detta kommer ut.Jag hadde själv inte hört talas om det tidigare.