Fy för Fortum
Hade Fortum som elleverantör, men insåg att de var ganska dyra , så efter ett år(avtalstiden) så tecknar jag nytt avtal med annat bolag. När jag nu fick min sluräkning från Fortum så har de lagt på LÖSENAVGIFT, för att jag inte sagt upp i tid så har de förlängt mitt avtal med ett år. Och visst i de särskilda avtalen (som man naturligtvis borde lusläst) så står det men tycker ändå att det är FRÄCKT att bara föränga avtal och lägga på straffavgifter för att de inte fått in uppsägningen i "tid" . ALDRIH mer Fortum för min del!

Vad bra att du skrev om detta.Det är sådana där "oväntade" ekonomiska överaskningar som bolag ibland kan hitta på för att vinna pengar.Fy så fult!
Det är bra att veta. Hur vet man förresten när avtalstiden går ut och därmed när man måste säga upp det? Jag trodde de löpte på tills man säger till och att de går att säga upp när som helst.
#2, Du kan ha fasta priser på el och då har du en bindningstid. Alternativet är rörligt pris och därmed ingen bindningstid.

Normalt binder man priset i 1, 2,3 eller 5 år och sedan tiden gått ut innebär det att nytt avtal ska tecknas. Om det skulle vara någon förlängningsklausul måste också priset vara det samma annars kan avtalet inte förlängas.
#4, Tack för den infon. Har aldrig tänkt på att även priset måste vara detsamma vid förlängning av kontrakt.
Tack för info! :)