Ekologiskt, ingen bluff
Enligt konsumenttidningen Råd&Röns senaste nummer kan man vara ganska säker på att ekologiska produkter verkligen är ekologiskt producerade. Livsmedelsverket har gjort 148 prover på ekologiska frukter och grönsaker och endast två prov innehöll spår av bekämpningsmedel. De båda proverna uppvisade dessutom mycket låga halter bekämpningsmedel. Det ena provet gällde svenskodlad potatis, det andra paprika från Egypten
Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad. Jag hade hoppats på detta men skulle kunna tänka mig att den del leverantörer myglar för att kunna sälja ekologiskt märkta grönsaker till ett högre pris.

Ja, det var verkligen positivt!
Mycket bra!
Jag skulle vilja ha en slags sammanfattande märkning av varor. Ekologiskt kan ju vara bra på vissa sätt, men osmart val ur andra aspekter, t ex transpor. Och en svensk ekologisk tomat kan ju vara helkorkat om det krävs elhungriga växthus för att odla den och då hade varit bättre med en spansk tomat.
Jag är för korkad för att veta när det är säsong för olika grönsaker. Däremot skulle jag gärna anpassa mina val så att det inte krävs växthus i onödan för att jag ska få en viss grönsak mitt i vintern.
Mvh // Johan
Jag håller med. Det är inte lätt att göra miljövänliga val alltid….
/Maria
#3 Det där är en jättebra idé och vore välkommet bland alla slags produkter. Jag tror att det finns många olika intressen som skulle vilja ha en sådan typ av märkning så förhoppningsvis kommer det en variant inom kort. EU har tagit steget mot en mer enhetlig märkning, men det gäller bara ekologi tror jag och för att det ska vara lika i alla EU-länder.
Jag tycker det är trist att utbudet av "grönt" kött är i stort sett obefintligt i de affärer jag handlar. Det enda som fanns i affären sist var ekologisk köttfärs!
#6 Konsum och Hemköp brukar ha ett ganska bra utbud. Mina ICA-affärer i kvarteret har nästan ingenting.

Kul att veta, har en enveten jobbarkompis som hela tiden kommer med just det argumentet att ekologisk mat bara är en bluff. Det är inte helt lätt att försvara sig då. Men nu så……..
#8 det är ju inte du som behöver försvara ekologisk mat inför dina polare! :) jag har stor erfarenhet av att möta oerhört stark kritik för mina miljöinsatser, och har lärt mig vad som är viktigt och mindre viktigt. Att tjafsa med människor (som ändå inte kommer orka lägga om sina vanor) är bara onödigt jobb.

#9 Så sant, men blir ändå lite lätt irreterad över sådana komentarer när man försöker föra in lite ekologiskt på jobbet. Men det är ju säkert så som du säger att de är dem som ej orkar bry sig och kanske har lite dåligt samvete som argumenterar emot.

#3 Man kanske skulle kunna ha en Watt markning pa alla produkter. Da skulle svenska tomater och svenskt kott automatiskt diskvalificera sig som ekologiskaprodukter.
---
#11 De kan ju fortfarande vara ekologiska. Ekologi har ju med kretsloppet att göra, men man tar inte hänsyn till övriga effekter på miljön, exempelvis koldioxidutsläpp - tyvärr.

Men for varje kilo producerat kott i sverige sa gar det at mycket mera energi. Detta for att vi endast under en liten del av aret har kottdjur ute i hagar betandes. Den andra delen av aret sa matas de av oekologisk och energislukande kraftfoder. Medans samma djur skulle beta gras i Irland, Frankrike, Argentina, Brasilien etc. Man kan vrida det hur man vill men det djuren ater ar energi som kommer ifran kraftverk, traktorer, skordetroskor, lastbilar, fabriker…
LRF har verkligen lyckats bra som fatt svenskar att inbilla sig att svenskt kott ar ekologiskt.
---
Svenskt kött är inte mer ekologiskt än annat konventionellt kött. Däremot är det "lokalt" producerat och inte transporterat runt halva jordklotet. Man har också betydligt större insyn i djurhållningen.
Och för övrigt blir det alltmer vanligt att nötkreatur av köttras går ute året runt och äter företrädesvis välbärgat ensilage i fri tillgång. Det är inte bete, men så när man kan komma på våra breddgrader.
Vill man spara koldioxidutsläpp kan man undvika kött helt och hållet. Bra för både miljö och hälsa. :-)

#14 Hur produceras ensilage da? Inte genom maskiner och med vaxtnaring. Plasten till ensilaget tillverkas av olja etc.
Dessutom sa far alltid dessa djur extra naring i form av kraftfoder…
---
#16 - jag är inte helt övertygad om att de alltid får extra kraftfoder. Har de tillräckligt bra grovfoder (ensilage) - som faktiskt inte nödvändigtvis måste vara vita inplastade "dinosaurieägg" utan lika gärna kan finnas i stora silor - så behövs inte kraftfoder ens till köttdjur.

Tomater kan odlas i Sverige utan nästan någon extra energiåtgång. Det behövs lite under själva plantsstadiet. Men man kan odla tomater på friland eller i kallhus även i Sverige. Då kan spanska tomater kräva mera energi vid odlingen i form av bevattning och vinterodlade utländska tomater odlas också med uppvärmning. Dessutom tillkommer frakten. Jag har odlat tomater i många år både på friland och i kallhus i växtzon 6 även för avsalu.
Köttdjur kan födas upp med bara grovfoder och naturliga beten. Det finns också raser som under vissa förhållanden kan vistas ute året runt även i Sverige. Många utfodras med kraftfoder för att öka lönsamheten, då svensk djuruppfödning behandlar djuren på ett mycket vänligare och humanare sätt än i övriga delar av landet. Genom vårt kallare klimat behövs inga bekämpningsmedel för olika parasiter och mycket mindre användning av antibiotika. Utländskt kött riskerar därför i högre grad innehålla antibiotikarester och rester efter olika bekämpningsmedel.Ekologiskt svenskt kött kommer från djur som bara ätit ekologiskt odlat foder. Det betyder att inga bekämpningsmedel eller kemiska gödselmedel har använts för odling av djurens mat. Ingen antibiotika får användas i förebyggande syfte utan endast för att bekämpa faktiska sjukdomar. Den stordrift som börjar bli markant även i Sverige betyder tyvärr ökande transporter i olika former. Men det är också stora mängder transporter vid uppfödning av köttdjur i andra länder. Där är det oftast ännu mycket större besättningar. Därutöver tillkommer transporterna till Sverige. Mycket kött som produceras utomlands har man använt mera energi än vårt svenska, då ofta jordbruket är intensivare utomlands och större problem med ogräs och skadedjur genom kortare vintrar.
utan svensk djuruppfödning försvinner vårt gamla kulturlandskap att försvinna. All hagmark försvinner och med den mycket av den svenska floran. Sverige kommer då att bestå av slättbygder och skog. Inga sjöar kommer att synas för skogen som växer till strandkanten. Ja därutöver lite asfaltöken här och där förstås.
#18 Tack för en utförlig beskrivning! Jag köper alltid ekologiskt kött, men äter ganska lite kött över huvud taget.
#12, 13, 19 Jag tror så också, att det är mängden som är viktigare än varifrån maten kommer.
enl. KRAV och livsmedelsverket o andra nätsidor är snittet för en svensk ca 40kg kött/person/år. och 1990 var det bara 25kg. Förmodligen kan ökat svinn i restauranger/butiker vara en anledning, men jag har svårt att tro att vi behöver eller måste konsumera så här mycket kött.
Vår livsstil kan ju knappast ha förändrats så extremt mycket från ca 0,5kg/vecka till nästan 1 kg/vecka på bara ca 15-17 år.
Jag läste lite grann på andra sidor om att 1 kg nötkött har "kostat" ca 7liter olja (hela vägen från kalv till köksbordet). 1 kg höns/fågel ca 1 liter olja. Vilt lär ligga bäst till.

#18 Hanger inte riktigt med i "svensk djuruppfödning behandlar djuren på ett mycket vänligare och humanare sätt än i övriga delar av landet"
Ordet ar som alltid "kan" man kan sjalvklart lata djuren ata ho och grovfoder och de skulle overleva vintern. Konstigt vore val annars, hur skulle djuren overleva innan vi kunde tillverka kraftfoder?
Dessutom sa undrar jag varifran du har fatt upfattningen om att allt utlandskt kott skulle i hogre grad innehalla antibiotika an svenskt? Samt att man anvander mer energi utomlands? En stor anledning till att man behover anvanda antibiotika ar att man har djuren uppstallade.
Mask far alla djur aven i sverige.
Jag har atit brasilianskt, irlandskt, amerikanskt och argentiskt kott som inte fatt antibiotika. Faktum ar att jag igar at kott fran ett notdjur som varit ute hela sitt liv och inte fatt antibiotika.
---

En sammanfattande miljö/ekomärkning skulle vara toppen tycker jag. Och för min del gärna i form av tex två siffror, där ena siffran visar hur miljövänlig varan är jämfört med andra liknande varor och den andra hur miljövänlig varan är totalt sett. Det är först när man får en sådan märkning som jag tycker att man som konsument verkligen kan få en uppfattning om vilka varor man ska välja. För idag har du ju ingen aning om de kravmärkta köttbullarna är miljövänligare än de kravmärkta lövbiffarna. Och eftersom det inte finns en skala på miljömärkningen så premieras inte de som går längre än vad de olika miljömärkningarna kräver.
#22 - det du vet om de kravmärkta biffarna är att dess ingredienser är ekologiskt producerade. Sen om detta skett i brasilien så lär det ju tillkomma en del utsläpp för transporten hit innan buggarna ligger i butiksdisken.
Jag håller med, miljömärkning efter miljöpåverkan hade varit ett bra alternativ.
Själv står jag som en åsna mellan två hötappar och väljer mellan ekologisk mjölk som jag inte vet var den är producerad, eller den mjölk som kommer från ett nystartat lokalt mejeri. Jag vet inte vilket jag ska köpa ur miljösynpunkt, men jag köper oftast det lokala alternativet för att gynna regionens modiga småföretagare.
om valet mellan svensk eko tomat eller spansk vanlig?Lösning=köp en spansk eko tomat om du tänker på de.
och till dig som tänkte på traktens mjölk eller eko från längre bort
man kan ta reda på om traktens kanske redan kör miljövänligt om de inte gör de köp eko.
förr eller senare förstår de lokala bönderna detta och byter till ekologiskt.
då har du åstadkommit nåt.
detta gäller för andra saker också
köp ALLTID krav