Inkasso preskibitionstid
Hej tittar in hos er om ni vet vad som gäller!
Någon som vet om detta vad som gäller preskibitionstid för konsument som har handlat av företagare?
Följande har hänt:
Ett påstått inköp 1996 på ett företag som köptes upp av ett annat och det skickade ut ett krav år 2003 på denna skuld.
Tog kontakt med inkassokravet och undrade va det var frågan om, hörde ej mer från inkassoföretaget förrän nu 2009 med ännu högre skuld pga av räntan dom menar att dom tog kontakt nu innan preskibiotionstiden går ut, så att den förlängs.
Får dom göra så här? Det tog 6 år innan det påstådda skulden och inkassobrevet kom, sen tog det 6 år till innan nästa brev kom, inkassoföretaget påstår att de skickat ut brev som man inte sett röken av.
Vad gäller?
Har för mig att det bara är 3 år ett företag kan komma med ett krav.
Sara
Det verkar som att preskriptionstiden beror på vad det är för skuld, om skulden delbetalats eller om man fått påminnelse under tiden. Huvudregeln för näringsidkares fordringar på konsumenter är dock 3 år.
Detta kommer från Konsumentverkets hemsida:
Preskription
Om det gått flera år utan att en skuld har betalats kan fordringsägaren förlora rätten att kräva pengar av dig. Det kallas preskription. Men det räcker med att fordringsägaren skickar nya krav eller att du betalar en del av den för att skulden i de flesta fall ska leva kvar (så kallat preskriptionsavbrott). Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas. Enligt preskriptionslagen är preskriptionstiden tio år men det finns många undantag. När en näringsidkare kräver en konsument på pengar är preskriptionstiden tre år.
I följande tabell kan du se vilka preskriptionstider som gäller för några olika fordringar, och om de kan förlängas eller ej. För att kunna bedöma när ett krav preskriberas måste du också veta när det förfaller till betalning. Till exempel kvarstående skatt för inkomståret 2005 (taxeringsåret 2006) förfaller till betalning 2007. Skatteskulden preskriberas vid utgången av år 2012.
Preskriptionstider för några olika fordringar:
Banklån (löpande skuldebrev)
10 år
Kan förlängas
Rättegångsskulder
10 år
Kan förlängas
Skatter
5 år
Kan i vissa fall förlängas
Böter
5 år
Förlängs inte
Hyror
2 år
Kan förlängas
Räkningar, kreditkortsskulder
3 år
Kan förlängas
Skulder till kommunen
3 år
Kan förlängas
Hmm, det var ju en intressant uppställning.
Jag fick härom veckan en påminnelse på en faktura som påstods inte vara betald, den var från 2006. Man undrar ju varför de inte kommit på det tidigare… Jag måste leta reda på min bokföring från 06, som ligger "arkiverad" någonstans, jag vet inte riktigt var, för att kolla upp detta. Men de tror att de ska få betalt för sin påminnelse på 10 dagar - DET kan de ju glömma.
Ja jag fick en påminnelse och inkasso hot för en faktura som är 2 år gammal..Vi har väntat på kreditering av delar av fakturan .När detta inte kom så antog vi att dom inte hade krav på resterande heller.Men nu kom alltså kravet.Det visade sig när vi nu gjorde en närmare koll att denna företagare inte var varken registrerad för moms eller F-skatt trots att det stod på fakturan .När jag ringde skattemyndigheten ville dom att jag skickar en kopia av fakturan.Jag har kontaktat företagaren igen och sagt att jag inte betalar förrens han kan garantera att han redovisar in skatt och moms då jag annars kan drabbas av mer kostnader..Nu har jag inte hört nått på en månad ..Men jag är av ganska segt virke*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Att du inte har hört från inkassofirman är för att dom låter skulden ticka på hela tiden tills den blir ännu värre, kanske kontaktar dig om två år igen