Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumenträtt
Läst 2705 ggr
Blodeuwedd
0

Bilköp

Godmorgon. Jag hittade den här sajten och tänkte höra mej för lite…

Min dotter köpte bil i går privat och det visade sej vara en blåsning. När hon kom hem med bilen så var kopplingen trasig och när hon ringde sa säljaren att hon kört med kopplingen nere för det var inget fel på den när hon tog den.
Idag svarar han inte i telefon och går inte att få tag i. I köpekontraktet står att om hon inte är nöjd så ska köpet gå tillbaka.. men om han inte finns tillgänglig, hur gör man då?
Polisanmälan? Konsumentköpslagen?

Vad gäller?

AnnaLundin
0

Vid privata bilaffärer har man som köpare inte mycket till rättigheter. Konsumentköplagen gäller bara vid köp mellan privatperson/företag.

Jag skulle tro att det bästa sättet är att gå via polisen och få råd från dem. Chansen att lyckas beror nog på hur kontraktet är skrivet och vad som står i det.

Ida
0

Som sagt, konsumentköplagen gäller bara vid köp mellan näringsidkare och privatpersoner. I det här fallet är det köplagen som gäller. Det går ju att stämma motparten för avtalsbrott, men frågan är om det är värt det. Det beror på vilka summor det handlar om.

Blodeuwedd
0

Jamen om man inte stämmer.. Innebär det inte då att en sådan här person kan hålla på att lura andra människor som vill tro människor om gott? Ska han obemärkt FÅ hålla på?? Jag vet inte om det är värt energin, men det är ju för j-vligt.

Ida
0

#3 Om det är bedrägeri det är fråga om (dvs. att det han sålt bilen trasig med uppsåt) så kan du göra en polisanmälan. Bilbedrägerier handlar oftare om att någon sätter in en summa pengar på ett konto för att få bilen en annan dag och så kommer aldrig bilen, eller så är bilen såld flera gånger etc. Men visst, du kan säkert anmäla personen för bedrägeri ändå, men det är kanske svårt att bevisa att bilen var trasig innan köpet.