Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumenträtt
Läst 2277 ggr
Ylva-Li
0

Diskriminerad av telia

Tydligen är jag inte riktigt svensk fast jag är född svensk och bor hemma igen.
jag bodde under ett år i Tyskland. Jag skickade in blanketter till skatteverket och de skrev mig som utvandrad.
Nu när jag kommit hem skulle jag skaffa mig en mobiltelefon med abonemang från telia. Då alla mina släktingar har telia och till vänner, så ska de ju kunna ringa gratis till mig och jag till dem. Smart, tänkte jag. I samma veva så tänkte vi att då tar sambon min gamla telefon, då han inte kan skaffa en egen, då han inte fått uppehållstillstånd än, och därav inte har ett personnummer.
Beställer en telefon i en teliabutik och skulle hämta ut den idag. Då står det så vackert att jag inte KAN ta på abonemang, utan måste bo i Sverige i 8 månader först.. Eh va? Men jag ÄR ju svensk. Innan hade butikdamen talat om att sambon inte kunde överta abonemanget förrän han bott i sverige i 8 månader. Det för att det var så många invandrare som kom till sverige, köpte abonemang (typ 1kr osv) sålde sedan telefonen och drog. Telia fick alltså inga pengar.. Och visst, det kan jag väl förstå och ha hänsyn till. Men när JAG som ÄR svensk, född i Sverige och allt, kommer hem igen.. blir diskriminerad, då blir jag lite förbannad! (naturligtvis anser jag att det är lika illa mot invandrare, men det argumentet kan jag iaf köpa, men att jag som ÄR svensk, det hade de inget bra argument för..)
Ska det verkligen få gå till såhär? Ringde telia och ifrågasatte. Tösen där hade inga bra svar, bara att det var deras regler. Försökte få tag i en överordnad, men det var inte det lättaste.. För VARFÖR, jag som svensk-född, ska behöva gå igenom detta, det hade de inga svar på..

Funderar på att gå till tidningarna faktiskt..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnnaLundin
0

Jag tycker att du ska överklaga beslutet skriftligt.

Det låter väldigt märkligt faktiskt. Vore intressant att få läsa deras regelverk för att se vad de har skrivit om just detta…

Ylva-Li
0

Ja, jag tycker också att det är märkligt. Att de dessutom inte har några vettiga förklaringar till det hela gör det hela ännu skummare. Jag har personbevis som visar att jag är född svensk. Jag avsa inte heller mitt medborgarskap när jag flyttade, utan bara att jag flyttade till annat land på obestämd tid. Kunde dock fortfarande rösta osv.
Jag kanske ska börja med att skriva ett artigt mail till dem.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ida
0

Jag tror att det har att göra med att du skrivits ut från Sverige och att det därmed inte finns registrerat att du bor här och därmed kan betala räkningarna. Det är egentligen inte så konstigt tycker jag. Om du inte bor här har du sannolikt ingen inkomst här och de vill väl inte ta risken att sälja abonnemang som de inte tror att köparen kommer att betala. Jag är ledsen, men jag tror att det är därför de har dragit gränsen vid 8 månader.

Ylva-Li
0

#3 Absolut, och det är ett argument jag kan förstå, men det tog de inte ens upp. För även om jag hade haft fast jobb vid hemflytt (många har ju faktiskt det när de flyttar) så är gränsen fortfarande 8 månader, och det tycker jag är lite konstigt då.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Jeremina]
0

Telia brukar bete sig som dem inte borde..har månag dåliga erfarenheter med dem..Jeremina!