Billigt kaffe = farligare?
Har ni läst artikeln i DN där de har analyserat olika kaffesorter?
------>
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3116&a=883543
Lågpris-kaffe innehåller höga halter av nickel, och tydligen är också koffeinhalten högre i billigt kaffe.
Billigt kaffe görs av sämre bönor (robusta) medan dyrare kaffe görs av finare bönor (arabica). På en del billiga kaffepaket står det inte ens specificerat vilka kaffebönor kaffet är gjort på.
Vad köper/dricker du för kaffe?
I Sverige säljs mest Arabica-kaffe vad jag förstår. Det handlar inte bara om vilka bönor som är bäst eller sämst för i många länder (tex. medelhavsländer) föredrar man smaken av Robusta-bönor framför Arabica-bönor.
Jag är dock inte förvånad över att lågpriskaffe har visat sig innehålla mest gifter. Priset brukar följa kvaliteten.
Huvet på spiken….du får det du betalar för*L* säljer själv kaffe från sveriges bästa rosteri Johan & Nyström Bara kvalitet där dessutom limited editions för kaffe nördarna.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Själv köper jag endast ekologiskt, krav-märkt och rättvisemärkt kaffe. Det är så mycket godare!
Dock är det svårare att få bara ekologiskt/rättvisemärkt kaffe på jobbet. Vi köper vårt kaffe själva, och alla utom jag och en tjej till tycker att ekologiskt/rättvisemärkt kaffe är för dyrt. Så hon och jag köper ekologiskt/rättvisemärkt kaffe, medan de andra köper vanligt kaffe. Och vårt favoritkaffe tar slut jättefort eftersom alla dricker av det och uppenbarligen tycker att det är gott. Men de vill inte själva betala det dyrare priset.
Dock är det ingen på jobbet som köper lågpriskaffe typ Eldorado, utan de köper Gevalia och Löfbergs lila.
Hur gör ni andra kaffedrickare på jobbet? Har de gott kaffe på ert jobb eller tar ni med er en egen kaffeburk?
#3 - Märkligt att det är "för dyrt" med ekologiskt kaffe, jag tycker inte det skiljer så himla mycket i pris i de flesta fall…
#4. Nej, jag tycker inte heller det skiljer så mycket i pris. Det kanske skiljer 5-10 kr per paket, beroende på i vilken affär man handlar.
Det roliga är ju att när vi brygger typ Löfbergs lila på jobbet så tar alla 7-8 mått kaffe till 5-6 koppar. Men om man har Zoegas Hacienda t ex så tar man 6 mått till 6 koppar. Så i slutändan blir det nog samma peng eller till och med billigare att köpa ett smakrikare/mörkrostat kaffe eftersom man inte behöver överdosera för att få det att smaka!

#5 Jag håller med… då gör det absolut inte så mycket om kaffet är lite dyrare, dessutom finns det som sagt väldigt många rättevisemärkta/ekologiska alternativ numera… så man kan vara "smakkräsen" och samtidigt politiskt korrekt. Tipp-topp!
Johan & Nyström jobbar på ett annorlunda sätt då dom köper skördar från små små odlare som inte besprutar sina odlingar …alltså skippar man dyra pengar för att "märka" kaffet som ekologiskt eller rättvisemärkning .Dom har bl.a ett kaffe som heter Rwanda Gatsinga där man köpt upp skördarna dom närmaste 10 åren och betalar mer än priset man normalt får på världsmarknaden ..Där kan dom kontrollera själva hur allt sköts! Kaffet kostar 240:- kilot men med tanke på kvaliten är den outstanding.
Man ska bara ta 7 gram kaffe per kopp överdosera för att få bättre smak är inget bra kaffe*L*

Jättebra idé… någon länk så man kan läsa lite mer?
5-10:- dyrare/halvkilot gör att du betalar 7-14 öre dyrare per kopp..Sätt detta i relation till kvalitet och miljö*L*
# 1 Helt riktigt att valet av bönor är olika beroende på var man bor. Det är även skillnad på val av bönor beroende på vilken typ av kaffe du vill ha.
När det gäller espressorostningar brukar många välja att blanda 70-80% arabica / 20-30 % robusta. För att att påså vis få fram en fyllig esprosso som ger en härlig crema.
Sen att sedan bara välja kaffe utifrån att det är KRAV, alternativt rättvisemärkt känns knepigt. Själv väljer jag kaffe utifrån smak och karaktär. Jag kan säga att jag hittills inte hittat något kaffe på de "vanliga" butikernas hylla som skulle få passera min kaffemaskin/kaffekvarn.
Anledningen, undrar ni säkert. Det beror till största delen på att det kaffe som produceras till de stora butikerna världen över är odlat på lägre höjd och skördas/processas/sorteras/packas i storskala. Detta innebär att kaffet inte utvecklas optimalt samt att mycket av de bönor som följer med är omogna/övermogna/skadade. Detta tillsammans gör att kaffet inte blir så gott som det bör vara.
Nu börjar det komma fram mindre rosterier ( bl a Johan & Nyström och Åre rosteri) i Sverige som köper in kaffet direkt från kaffebönderna och rostar upp mindre partier av riktigt kvalitetskaffe.
Dyrare, absolut. Men inte så man gråter. En kopp Gevalia får du ge ca 40 öre koppen för, medans ett fantastisk kaffe som t ex Idido Misty Valley ( soltorkat kaffe från Etiopien) kostar ca 2 :- koppen.
Jämför sedan med att de flesta kan ge 20:- koppen för ett riktigt skitkaffe på ett café.
Så om fler skulle välja bort de stora kaffemärkena till förmån för de mindre rosterierna skulle kaffemarknaden förändras helt. Från att idag vara en spekulativ vara på världsmarknaden (Rättvisemärkta kaffet finns också på spotmarknaden) där kvaliten blivit underordnad, till att ge lokala rosterier möjlighet att handla med lokala kaffebönder och på så vis höja kvaliten på kaffet och livskvaliten för de som arbetar.
Billigare kaffe /typ Lidls) är ojämnare i smaken tycker jag. Det räcker inte att ha en väl avvägd blandning av arabica/ robustabönor man måste rosta kaffet rätt med och smaka av alla rostningar. Jag tycker at svenskt kaffe överlag är bättre men tycker inte att classic är lika gott längre som det var förr då jag upplevde det som lite dyrare och bättre.
På jobbet är det Zoegas Hazienda i regel i bryggen eftersom jag jobbar med naturkunskapslärare på en skola och de vill leva som de lär, kaffet vi köper ska minst vara KRAV-märkt.
Här följer alla sorter med.
Vi dricker mycket kaffe i den här familjen
Jag dricker Änglamarks kravkaffe såå gott! Jeremina!

Apropå Lidl, så säljer de i alla fall rättevisemärkt snabbkaffe, blev positivt förvånad faktiskt…
Billigt kaffe brukar ju smaka därefter….
Ja man får det man betalar för*L*

En kompis till mig som har nickelallergi fick oförklarliga utslag sedan de bytt kaffe på jobbet. När de sedan bytte tillbaks till dyrare kaffe försvann utslagen. Förmodligen berodde dessa utslag på nickelallergi, orsakad av kaffet.

Apropå kaffe… läser just nu "Den hemlige kocken"… där står det en del om kaffe… och om hur "lurade" vi blir när vi köper "färskt kaffe". Rätt intressant, men kanske inte något som gör att man ändrar kaffefavorit ändå… snabbkaffe är rätt skunkigt i alla fall… fast det visste man ju egentligen sen innan.
Hatar bryggkaffe men så var jag på besök på Gevalia och fick en förklaring varför bryggkaffe smakar dåligt för det mesta.
Bryggkaffe smakar dåligt för folk köper dåliga bryggare och försäljarna vill inte upplysa om vad som behövs för att få rätt smak på kaffet för då skulle ingen köpa alla dessa skitmaskiner.
Bryggkaffe måste ha rätt temperatur för att smaken ska komma fram och sådana maskiner finns att köpa men dom är dyra ca 1000 kr men sådana säljer ju inte i massor så därför vill försäljarna sälja dessa skitmaskiner som är billiga.
Gevalia bjöd på bryggkaffe som smakade väldigt gott men själv så tycker jag att kok kaffe där man maler bönorna själv är överlägset, men har blivit väldigt lat på sista tiden o dricker bara snabbkaffe Ebony som är gott och framför allt enkelt att göra.

#19 Ja, man kanske ska ta vad producenten säger med en nypa salt dock… stämmer säkert till stor del, men ändå… de är ju inte direkt opartiska. Håller annars med dig om att Ebony är gott… har i och för sig inte köpt det på ett tag nu…
Det är nog en kombination som gäller. Bra kaffe och bra bryggare ger bästa resultat. Det finns inga genvägar. :)