Vad händer med potatisen?
För ett antal år sedan försvann den, som jag ser det, ganska välfungerande kvalitetskontrollen av svensk potatis. Nu är nästan all potatis urdålig. Den ser fantastiskt fin ut utanpå, men när man skalar den är det stora svarta partier på nästan varenda potatis. Vad är detta?
Testa en annan sort eller en annan affär. Jag har råkat ut för samma sak, men det är i undantagsfall.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag tycker att det verkar vara ett mer allmänt förekommande problem än så. Jag har provat olika sorter, både fasta och mjöliga och handlat både här på hemorten i de tre olika butiker som finns, samt inne i storstaden (Uppsala) och jag tycker mig ha sett samma fenomen i all potatis.
Svarta partier i potatisen - menar du "blåmärken" då? Det är stötskador och beror på felaktig hantering.
Eller hur menar du att det ser ut? Kan du fixa en bild?
(hade min pappa varit kvar på jorden hade han kunnat ge ett glasklart svar, då han jobbade med just potatis…)
Jaha, då innebär det att alla butiker som har lösviktspotatis som rullar ur en stor låda ner på ett bord säljer skadad potatis. Märkligt att inte folk har klagat på det tidigare.
När jag gick frukt & grönt-handledning en gång i tiden fick man lära sig att alla stötkänsliga frukter som äpplen och päron och grönsaker som tomater, auberginer och potatis, skulle hanteras precis som ägg, men det struntar man uppenbarligen i nuförtiden.
#4 visst, speciellt röd lök i lösviktslådor har väldiga stötskador, fast folk är väl så glada att det verkar billigt att få plocka själv att dom struntar i det.
Jag har inget märkt,antar att det beror på var potatisen odlats.Jag bor i Norrbotten och köper lokal- och kravproducerat,dessutom har vi bra jordmån för potatis häruppe.

All potatis som säljs i "automat" borde förbjudas eftersom de utsätts för ljus, vilket gör de gröna och det blir ännu värre när nästan all potatis säljs som tvättad vara. I det sammanhanget är hanteringsskador ofarliga.
#7 - Nja, det gröna solaninet kommer nog snarast från solljus medan de växer, innan de skördas. Och faktum är att potatisarna förvaras i de där boxarna med hål i botten just för att de inte utsätts för ljus - för du har rätt i att de ska förvaras mörkt och svalt.
(en handlare här i trakten blev prisbelönad - för många herrans år sedan = minst 25 - för att han "uppfann" föregångaren till detta med potatis i papplådor för potatisförsäljning, just för att det var ett bra sätt att förvara potatisen i butiken utan att de utsätts för ljus)
Hanteringsskador är nog inte farliga, men det ser ju ganska trist ut när man ska äta potäterna…

Det är ganska vanligt att det syns mycket bra hur gröna de är och många gånger är potatisen placerad på ett riktigt ljust ställle så att de ska synas. Automatpotatis fungerar bra som sättpotatis men inte som matpotatis. Alla potatis borde bara säljas i mörka papperspåsar särskilt när de är tvättade. Tvättad potatis är mycket känsligare för ljus än icke tvättad.
#9 - fast hur gröna de är har inte med lagringen att göra, utan att de gröna inte har sorterats bort efter skörden.
Vi har uppenbart handlat i olika butiker, för där jag handlar står potatisen inte särskilt ljust. Och så länge potatisarna är kvar i lådorna får de inget lus alls - det är ju inte vakumförpackat som inte tål syre, så de överlever öppnade kartonger också.
Sen kan jag hålla med om att mullad potatis mår bättre än tvättad, problemet där är alla tanter som tror att det är farligt med mullad potatis… (VA? Växer potatis i jord??? FY så äckligt!)

I själva behållaren är de ganska mörkt och skadas knappast alls men i öppningen. Varje gång jag sett potatis som blivit grön i öppningen. Det syns mycket tydligt om de blivit grön under lagringen ellr i jorden.
Mullad potatis är nästan lika dålig eftersom den är först tvättad och sedan nerjordad. Tvättningen försämrar lagringen mycket kraftigt och gör dem extra känslig för ljus..

Felförvarad färskpotatis kan vara giftig
Livsmedelsbutikernas förvaring av färskpotatis har stora brister. Potatisen ska förvaras mörkt och svalt för att inte bli grön och giftig, men en undersökning som Sveriges Radio har gjort i 79 butiker i 17 större städer visar att alla butiker placerade den på ställen med för mycket ljus.
Det finns åtskilliga växtsjukdomar och skadedjur som kan angripa potatisen t.ex.
Bladmögel orsakar stora skador på stjälkar och blad vilket sedan sprider sig till knölarna, där det orsakar brunröta.
Brunröta. Utifrån sett märks sjukdomen som brunaktiga skiftningar under skalet. När rötan blir äldre, mörknar angripna partier och blir något insjunkna. Snitt genom skadan visar en oregelbunden brun, torr röta, som kan tränga genom hela knölen. Brunfärgande partier i knölköttet kan vara symptom på brunröta, endast om de har någon förbindelse med knölens yta.
Vanlig skorv angriper i regel ingen annan del av potatisplantan än knölarna. På dessa ger sig sjukdomen tillkänna genom skrovliga, av söndertrasat skal fjälliga, mer eller mindre utbredda partier, ofta sammanflytande över hela potatisen eller större delen av denna. Det skadade partiet har i allmänhet endast ringa utsträckning på djupet. Med hänsyn härtill kan olika typer urskiljas: slätskorv, där den angripna delen ligger ungefär i samma nivå som det friska skalet, djupskorv, som kännetecknas av djupare insänkningar, och puckelskorv, där de angripna partierna är upphöjda och vårtlika.,
Till de påtagligare skadorna i matpotatis hör knäpparlarvernas mer eller mindre slingrande gångar. Många potatispartier har under årens lopp blivit starkt nedklassade och odugliga till saluvara genom dessa larvskador.

#5 Det har man märkt hos både gul och röd lök, jättejobbigt!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Kan inte själva stötskadorna uppkomma genom att all potatis tas upp med stora maskiner numera…?
/Maria